Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ELP251 | TEMEL ELEKTRİK VE ELEKTRONİK | 3 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İZZET YAVUZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ÇAĞRI FAYDACI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere temel elektrik ve elektronik prensipleri ile ilgili teorik bilgileri kazandırmak, bu bilgileri uygulamalı çalışmalarda kullanmalarını sağlamak ve alanla ilgili temel yeterlilikleri geliştirmektir. Öğrencilerin, elektrik ve elektronik sistemlerin temel bileşenlerini tanıyarak problem çözme ve uygulama becerilerini ilerletmeleri hedeflenmektedir. |
İçerik: | Bu ders, elektrik ve elektronik alanında temel bilgilerin kazandırılması amacıyla aşağıdaki konuları kapsamaktadır: -0 Doğru Akım ve Gerilim: Temel kavramlar, DC devre analizi ve uygulamaları. -Seri ve Paralel Devreler: Devre elemanlarının bağlanma yöntemleri ve analiz teknikleri. - Alternatif Akım Devreleri: AC devre prensipleri, dalga formları ve reaktans kavramı. - Alternatif Akımda Ölçme: Ölçüm cihazlarının kullanımı ve doğru ölçüm teknikleri. - Yarı İletkenler: Diyot, LED ve diğer yarı iletken malzemelerin özellikleri ve kullanım alanları. - Transistörler: Çalışma prensipleri, çeşitleri ve temel uygulamaları. - Lehimleme: Elektronik devrelerde kullanılan lehimleme teknikleri ve güvenlik kuralları. -Baskı Devre (PCB) Tasarımı: Baskı devre tasarım süreçleri ve uygulamaları. - SMD Elemanların Montajı: Yüzey montaj teknolojisi ve bileşenlerin doğru montaj yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Öğrenciler, temel elektrik kavramlarını ve tanımlarını öğrenerek elektrik akımı, potansiyel farkı, pasif ve aktif devre elemanlarının temel özelliklerini açıklayabilir. Doğru akım devrelerini çözme becerisi kazanarak alternatif akım devrelerinde de analiz yapabilecek düzeye gelirler. Geçici dalga analizlerini çözme ve alternatif akım devrelerinde güç analizi yapabilme yetkinlikleri geliştirir. Karışık devrelerin analizini yaparak işlemsel yükselteçlerin çalışma prensiplerini anlar ve toplama, türev, integral alma gibi matematiksel işlemleri devrelerle gerçekleştirebilir. Yarı iletkenlerin fiziksel yapısını, elektronikteki önemini ve çalışma prensiplerini öğrenerek AC/DC doğrultucu devrelerini tasarlar ve analiz eder. Gerilim düzenleyici elektronik devrelerin çözümünü yapabilir. Ayrıca, tek kutuplu eklem diyotların çalışma prensibini bilerek bu diyotlarla devre modeli tasarlar ve uygular. Alan etkili transistörlerin (AET) çalışma prensiplerini kavrar, devre tasarımı yapar ve uygular. Güç elektroniği ve bu alandaki devre analizlerini yapma becerisi kazanır. Son olarak, baskılı devre tasarlama ve düzenleme becerilerini edinerek tüm bu bilgilerle elektronik devre tasarımı ve analizi konularında yetkinlik sağlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Doğru Akım ve Gerilimi Ölçme | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Doğru Akım ve Gerilimi Ölçme Aletleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Doğru Akım ve Gerilim | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Dirençler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Ohm Kanunu | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Kirchhoff akım ve gerilim kanunu | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Voltmetre ve Ampermetre Bağlantısı | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Yalıtım, Topraklama | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Kısa Devre | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Ölçü aletleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Breadboard kullanımı | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Dijital ölçü aletlerinde ölçüm değerini en hassas değeri ölçer | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Kısa devre ve topraklama hatalarına dikkat etmek | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Alternatif Akım ve Gerilim, Bobin ve Kondansatör | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Fenciler için temel Elektronik, Bilim Center; Temel Elektrik 1 Devre Teorisi Analizi Dalga Şekilleri Seçkin Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having and employing fundamental field concepts
|
2 | |||||
2 |
Understanding and interpreting field-related problems
|
2 | |||||
3 |
Generating and implementing solutions to field-related problems
|
2 | |||||
4 |
Following developments in the field and being aware of lifelong learning
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mastery and effective application of information technologies
|
5 | |||||
2 |
Capability to work independently and/or in groups
|
4 | |||||
3 |
Possibility of putting knowledge into practice
|
4 | |||||
4 |
Capability to apply knowledge within the context of social responsibility awareness
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have knowledge about low voltage network and its components
|
5 | |||||
2 |
To have knowledge about the structure and working principle of analog and digital electrical measuring instruments and to be able to use them.
|
5 | |||||
3 |
To be an individual who knows, internalizes and uses Atatürk's principles and reforms in his life.
|
1 | |||||
4 |
Designing electrical and electronic circuits with drawing and simulation programs
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To recognize the circuit elements used in direct and alternating current and to make circuit solutions.
|
5 | |||||
2 |
To have information about the production of electrical energy, to know the elements used in transmission and distribution networks.
|
5 | |||||
3 |
To be able to perform maintenance, repair and installation of electrical devices and systems.
|
5 | |||||
4 |
To have information about the structure, working principle, winding shapes and circuit connections of electrical machines.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using Turkish effectively in daily and professional fields.
|
1 | |||||
2 |
Knowledge of the operating system, basic office software, and computer hardware is required.
|
4 | |||||
3 |
To have sufficient mathematical knowledge to analyze in the professional field
|
4 | |||||
4 |
Understanding the fundamental concepts and elements of automatic control systems, as well as the ability to program PLC systems
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understanding the structure and operation of fundamental electronic elements. To be familiar with power electronics components and usage features. To understand the fundamentals of logic circuits and to design digital circuits.
|
5 | |||||
2 |
To understand fundamental physics concepts and basic electrical circuit solutions
|
4 | |||||
3 |
Knowledge of weak current, strong current, lightning, fire, and security systems is required, as is the ability to draw electrical installation plans and understand and perform contracting and exploration work on electrical installations.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrate the ability to conduct advanced work independently using learning-to-learn skills and critical thinking.
|
3 | |||||
2 |
The ability to generate engineering solutions, particularly with regard to their impact on global and societal health, safety, and environmental issues.
|
3 | |||||
3 |
Capability to plan and manage professional development activities for employees under his/her supervision
|
3 | |||||
4 |
Informing expert and non-expert audiences about issues in their field, as well as being able to clearly communicate their thoughts, problems, and solution methods in written and oral form.
|
2 | |||||
5 |
Developing the ability to act independently, take initiative, be creative, and engage in lifelong learning
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Capable of producing science and technology that will aid in national development
|
2 | |||||
2 |
Contributing to scientific and technological advancements
|
5 | |||||
3 |
Ability to think analytically
|
2 | |||||
4 |
Capability to identify and solve problems
|
3 | |||||
5 |
Capable of developing R&D projects that meet the needs of the country
|
2 | |||||
6 |
Have professional ethical values
|
3 | |||||
7 |
Versatile and well-educated, with the ability to communicate effectively both verbally and in writing
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 5 | 3 | 15 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 3 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 3 | 12 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |