TR EN

MESLEKİ İNGİLİZCE I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHP233 MESLEKİ İNGİLİZCE I 3 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EKREM SÜZEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. FEHİM İLHAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İngilizce mesleki dil kullanımı ve alana özel terimlerin öğretilmesi.
İçerik: "Setting the scene", " Basics of radio communication", "Introduction to non-routine situations", "Pre-flight checks", "Delays and problems", "Local conditions", "Airport markings and airside vehicles", "Taxiing and holding", "Weather problems", "Take-off", "Encountering traffic", "Warnings about hazards", "Operational situations", "Unusual events", "Medical situations", "Descent", "Circuit joining", "Approach and landing problems", "Landing incidents", "Runway conditions", "Landing hazards", "Taxiing", "Getting to the gate" ve "Clear communication" konuları üzerinden havacılık dili ve terimlerinin öğretilmesi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

• ICAO alfabesi ve sayılar • Tekrarlama talebi • Sorular ve kısa cevaplar • Farazi (hayali) durumlardan bahsetmek
• Ek süre talep etmek • Sebep göstermek • Ne yapacağınızı söylemek • Bir problem olduğunu söylemek
• İzin, yükümlülük ve yasaklama • Problemlerin izahı • Bir problemin çözüldüğünü söylemek
• Bir alternatif sorgulama ve talep etme • Konum edatlarını kullanma • Ne kadar olduğunu söylemek • Uyarılar ve istekler • Zaman ifadeleri • Sebepleri anlatmak
• Nesneleri karşılaştırmak • İhtimal (olabilirlik) hakkında konuşmak
• Zaman hakkında konuşmak • Planlardaki değişiklikleri açıklamak • Sebep ve sonuç hakkında konuşmak • İstekler
• Dolaylı anlatım • Önerilerde bulunmak • Yardım teklif etmek • Tavsiye vermek veya görüş bildirmek
• Olanları açıklamak • Ne olacağını söylemek

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 İlgili üniteyi okuma Introduction To Air Communications Anlatım ve Soru-Cevap
2 İlgili üniteyi okuma Pre-Flight 1/2 Anlatım ve Soru-Cevap
3 İlgili üniteyi okuma Pre-Flight 2/2 Anlatım ve Soru-Cevap
4 İlgili üniteyi okuma Ground Movements Anlatım ve Soru-Cevap
5 İlgili üniteyi okuma Departure, Climbing, and Cruising 1/2 Anlatım ve Soru-Cevap
6 İlgili üniteyi okuma Departure, Climbing, and Cruising 2/2 Anlatım ve Soru-Cevap
7 Önceki üniteleri gözden geçirme Grammar Check & General Review Anlatım ve Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 İlgili üniteyi okuma En Route Events Anlatım ve Soru-Cevap
10 İlgili üniteyi okuma Contact and Approach 1/2 Anlatım ve Soru-Cevap
11 İlgili üniteyi okuma Contact and Approach 2/2 Anlatım ve Soru-Cevap
12 İlgili üniteyi okuma Landing Anlatım ve Soru-Cevap
13 İlgili üniteyi okuma On the Ground 1/2 Anlatım ve Soru-Cevap
14 İlgili üniteyi okuma On the Ground 2/2 Anlatım ve Soru-Cevap
15 Önceki üniteleri gözden geçirme Grammar Check & General Review Anlatım ve Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

English for Aviation by Sue Ellis, Terence Gerighty - Oxford (2008)
Dictionary of Aviation by David Crocker - A&C Black(2007)

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
General concepts in the field of Civil Aviation Administration defines / explains.
3
2
Civil Aviation Management program located in the terminology defines / explains.
3
3
Civil Air Transportation Management identifies the computer programs used in the field.
0
4
Civil Aviation Management concept explains the historical process of the past to the present.
2
5
Understands basic functions of business relationships between. Cross-functional relationships and interactions classify and explain.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Makes/explains conceptual definitions about the field.
3
2
Defines/explains aviation terminology.
3
3
Uses computerized support systems.
0
4
Knows/explains the historical development of the aviation industry.
3
5
Have knowledge of business functions, uses information in business life.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
with the relevant institutions in the field of Civil Aviation Administration (Airline companies, handling companies, etc.) makes written agreement in accordance with legislation.
1
2
Civil Aviation Administration in the field of communications, information storage and have stored the information for the purpose it uses computer programs.
0
3
Life-long learning skills, gaining knowledge about the field, uses awareness of social responsibility in business.
2
4
Civil Aviation Administration of the knowledge gained in the field, and with people who are experts, with effective presentation and language skills to express share.
4
5
evaluating business applications of existing applications, adaptation to changing environmental conditions to ensure that develops new proposals with interdisciplinary comparisons. take responsibility; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Knows the relevant regulations and directives in the field, makes appropriate correspondence.
1
2
Uses computer software/programs used in the related field.
0
3
Gains lifelong learning skills/uses information in business life.
2
4
Gains the skill of explaining the information learned about the aviation industry to others.
4
5
Interprets, evaluates and analyzes business practices.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Space-related activities encountered in applications in the execution of complex and unpredictable individual or as a team member takes responsibility.
0
2
related to the field of advanced study is conducted independently.
0
3
Responsibility of employees under development in the framework of a project plan and manage activities for.
0
4
bringing innovation to the field of information, thoughts, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
0
5
Personal, professional, and / or study evaluates the risks and opportunities related to the field; knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
0
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
acquired in the field of advanced knowledge and skills to critically evaluate.
0
2
determine the learning needs; under his responsibility in accordance with the learning objectives and plan activities for improving the performance of individuals and manages.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Space-related issues and institutions shall inform the person concerned; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral.
2
2
Space-related issues thoughts and suggestions for solutions to problems by supporting qualitative and quantitative data with experts and people who do not share it.
3
3
The main language at least at the general level C1 of the European Language Portfolio uses.
0
4
a foreign language (English) European Language Portfolio B1 at least in the general level of knowledge in the field using monitors and communicates with colleagues.
5
5
European Computer Driving License, with advanced skills in using a computer is defined and to the extent required by the field of information and communication technologies are used.
0
6
the social environment with social responsibility and organizes activities for the project and will implement them.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values​​.
2
2
social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0