Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHP153 | HAVACILIK TERMİNOLOJİSİ | 1 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EKREM SÜZEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. FEHİM İLHAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sivil havacılık sektöründe kullanılan uluslararası terimleri öğretmek. |
İçerik: | Sivl havacılık sektöründe kullanılan uluslararası terimlerin hem ingilizcesi hem de türkçesi üzerinde durulacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sivil havacılık sektöründe kullanılan İngilizce uluslararası terimlerin ne anlama geldikleri üzerinde durulacak ve öğrencilerin bu jargona hakim olmaları sağlanacaktır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Havacılığın Kısa Tarihi, Uluslararası Sivil Havacılık Kuruluşları ve Otoriteleri | Anlatım ve tartışma |
2 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Uluslararası ve Ulusal Sivil Havacılık Kuruluşları ve Otoriteleri | Anlatım ve tartışma |
3 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Havacılık Alfabesi, Havalimanı Kodları ve Kısaltmaları, Havalimanı Kodlamaları, Havayolları Kodlamaları, Uçak Tescil İşaretleri / Kuyruk Adı Kodlamaları, Bir Havaalanının Genel Görünümü ve Havalimanı Terimleri, Genel Havacılık Faaliyetleri Terimleri | Anlatım ve tartışma |
4 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Yolcu Hizmetleri Terminolojisi | Anlatım ve tartışma |
5 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Yolcu ve Ekip Kodlamaları, Özel Yolcu Kategorileri | Anlatım ve tartışma |
6 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Harekatve Apron Havalimanı Ulaşım Terimleri | Anlatım ve tartışma |
7 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Uçuş ve Hava Durumu Terimleri | Anlatım ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Uçak ile İlgili Terimler | Anlatım ve tartışma |
10 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Kokpit, Kabin ve Uçak Mutfağı Terimleri | Anlatım ve tartışma |
11 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Biletleme ve Ücretler ile İlgili Terimler | Anlatım ve tartışma |
12 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Kargo Hizmetleri ile İlgili Terimler | Anlatım ve tartışma |
13 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Sağlık ve İlkyardım ile İlgili Terimler | Anlatım ve tartışma |
14 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Acil Durum Terimleri | Anlatım ve tartışma |
15 | İlgili bölümün kitaptan okunması | Otel Hizmetleri ve Yolcu Eşyaları ile İlgili Terimler | Anlatım ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
HAVACILIK İŞLETMECİLİĞİ TERMİNOLOJİSİ DERS NOTU, SİVİL HAVA ULAŞTIRMA İŞLETMECİLİĞİ ÖNLİSANS PROGRAMI, ÖĞR. GÖR. NEŞE BİRGÖREN, İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ, 2017 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
General concepts in the field of Civil Aviation Administration defines / explains.
|
3 | |||||
2 |
Civil Aviation Management program located in the terminology defines / explains.
|
5 | |||||
3 |
Civil Air Transportation Management identifies the computer programs used in the field.
|
0 | |||||
4 |
Civil Aviation Management concept explains the historical process of the past to the present.
|
3 | |||||
5 |
Understands basic functions of business relationships between. Cross-functional relationships and interactions classify and explain.
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Makes/explains conceptual definitions about the field.
|
5 | |||||
2 |
Defines/explains aviation terminology.
|
5 | |||||
3 |
Uses computerized support systems.
|
0 | |||||
4 |
Knows/explains the historical development of the aviation industry.
|
2 | |||||
5 |
Have knowledge of business functions, uses information in business life.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
with the relevant institutions in the field of Civil Aviation Administration (Airline companies, handling companies, etc.) makes written agreement in accordance with legislation.
|
0 | |||||
2 |
Civil Aviation Administration in the field of communications, information storage and have stored the information for the purpose it uses computer programs.
|
2 | |||||
3 |
Life-long learning skills, gaining knowledge about the field, uses awareness of social responsibility in business.
|
5 | |||||
4 |
Civil Aviation Administration of the knowledge gained in the field, and with people who are experts, with effective presentation and language skills to express share.
|
5 | |||||
5 |
evaluating business applications of existing applications, adaptation to changing environmental conditions to ensure that develops new proposals with interdisciplinary comparisons. take responsibility; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the relevant regulations and directives in the field, makes appropriate correspondence.
|
5 | |||||
2 |
Uses computer software/programs used in the related field.
|
0 | |||||
3 |
Gains lifelong learning skills/uses information in business life.
|
5 | |||||
4 |
Gains the skill of explaining the information learned about the aviation industry to others.
|
5 | |||||
5 |
Interprets, evaluates and analyzes business practices.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related activities encountered in applications in the execution of complex and unpredictable individual or as a team member takes responsibility.
|
2 | |||||
2 |
related to the field of advanced study is conducted independently.
|
1 | |||||
3 |
Responsibility of employees under development in the framework of a project plan and manage activities for.
|
1 | |||||
4 |
bringing innovation to the field of information, thoughts, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
1 | |||||
5 |
Personal, professional, and / or study evaluates the risks and opportunities related to the field; knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
acquired in the field of advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
1 | |||||
2 |
determine the learning needs; under his responsibility in accordance with the learning objectives and plan activities for improving the performance of individuals and manages.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related issues and institutions shall inform the person concerned; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral.
|
4 | |||||
2 |
Space-related issues thoughts and suggestions for solutions to problems by supporting qualitative and quantitative data with experts and people who do not share it.
|
3 | |||||
3 |
The main language at least at the general level C1 of the European Language Portfolio uses.
|
5 | |||||
4 |
a foreign language (English) European Language Portfolio B1 at least in the general level of knowledge in the field using monitors and communicates with colleagues.
|
0 | |||||
5 |
European Computer Driving License, with advanced skills in using a computer is defined and to the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
0 | |||||
6 |
the social environment with social responsibility and organizes activities for the project and will implement them.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
2 | |||||
2 |
social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |