Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHP252 | UÇUŞ OPERASYONLARI VE HAVA TRAFİK KURALLARI | 4 | 2 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EKREM SÜZEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Uçak yükleme ve denge konularını anlamak, uçağın güvenli bir şekilde yüklenmesini planlamak, uçuş planı okumak ve anlamlandırmak ile hava trafik kurallarının öneminin ortaya konması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Hava Trafik Yönetiminde Sunuş ve Eğitimin Amacı, Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar, Görerek (VFR) ve Aletli (IFR) Uçuş Kuralları, Uçuş Planları ATC Gereklilikleri, SNOWTAM Kavramı gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Uçuş operasyonu ile ilgili temel kavramları tanımlar.(Identify) |
Hava trafik kurallarını örnek olaylar ışığında yorumlar.(Interpret ) |
Uçuş operasyonu ve hava trafik kurallarını somut olaylara uygular.(Apply) |
Hava trafik kurallarını sınıflandırır.(Classify) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuya yönelik araştırma | Hava Trafik Yönetiminde Sunuş ve Eğitimin Amacı | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Konuya yönelik araştırma | Hava Trafik Yönetimine Giriş ve Tanımlamalar | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Konuya yönelik araştırma | Hava Trafik Yönetimine Giriş ve Tanımlamalar | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Konuya yönelik araştırma | Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Konuya yönelik araştırma | Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Konuya yönelik araştırma | Görerek (VFR) ve Aletli (IFR) Uçuş Kuralları | Görsel destekli düz anlatımp |
7 | Konuya yönelik araştırma | Uçuş Planları ATC Gereklilikleri | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik araştırma | Uçuş Planları ATC Gereklilikleri | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Konuya yönelik araştırma | Azaltılmış Dikey Ayırma Minimumları | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Konuya yönelik araştırma | İletişim Hizmetleri – Mobil Seyyar Hizmetler | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Konuya yönelik araştırma | Havacılık Enformasyon Servisi | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Konuya yönelik araştırma | SNOWTAM Kavramı | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Konuya yönelik araştırma | Havacılık ve Havalimanı Hizmetleri | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Konuya yönelik araştırma | Minimum Navigasyon Performans Özellikleri Hava Boşluğu Genel tekrar | Görsel destekli düz anlatımp |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ARCAK Metin (2010), HAVA TRAFiK HiZMETLER(ANNEX 11 ) DERS NOTU, DHMİ Genel Müdürlüğü Seyrüsefer Dairesi Başkanlığı. |
nternational Civil Aviation Organization, Rules of the Air, This edition incorporates all amendments adopted by the Council prior to 24 February 2005 and supersedes, on 24 November 2005, all previous editions of Annex 2 |
Safety and Airspace Regulation Group , Manual of Air Traffic Services – Part 1, Civil Aviation Authority 2017 International Flight Operations Kindle Edition by James Albrigh |
Wu, C. L. (2016). Airline operations and delay management: insights from airline economics, networks and strategic schedule planning. Routledge. Meijer, G. (2020). Fundamentals of Aviation Operations. Routledge. |
European Air Traffic Management: Principles, Practice and Research 1st Edition, Kindle Edition by Andrew Cook (Editor) |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
General concepts in the field of Civil Aviation Administration defines / explains.
|
0 | |||||
2 |
Civil Aviation Management program located in the terminology defines / explains.
|
0 | |||||
3 |
Civil Air Transportation Management identifies the computer programs used in the field.
|
0 | |||||
4 |
Civil Aviation Management concept explains the historical process of the past to the present.
|
0 | |||||
5 |
Understands basic functions of business relationships between. Cross-functional relationships and interactions classify and explain.
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Makes/explains conceptual definitions about the field.
|
0 | |||||
2 |
Defines/explains aviation terminology.
|
0 | |||||
3 |
Uses computerized support systems.
|
0 | |||||
4 |
Knows/explains the historical development of the aviation industry.
|
0 | |||||
5 |
Have knowledge of business functions, uses information in business life.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
with the relevant institutions in the field of Civil Aviation Administration (Airline companies, handling companies, etc.) makes written agreement in accordance with legislation.
|
0 | |||||
2 |
Civil Aviation Administration in the field of communications, information storage and have stored the information for the purpose it uses computer programs.
|
0 | |||||
3 |
Life-long learning skills, gaining knowledge about the field, uses awareness of social responsibility in business.
|
0 | |||||
4 |
Civil Aviation Administration of the knowledge gained in the field, and with people who are experts, with effective presentation and language skills to express share.
|
0 | |||||
5 |
evaluating business applications of existing applications, adaptation to changing environmental conditions to ensure that develops new proposals with interdisciplinary comparisons. take responsibility; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the relevant regulations and directives in the field, makes appropriate correspondence.
|
0 | |||||
2 |
Uses computer software/programs used in the related field.
|
0 | |||||
3 |
Gains lifelong learning skills/uses information in business life.
|
0 | |||||
4 |
Gains the skill of explaining the information learned about the aviation industry to others.
|
0 | |||||
5 |
Interprets, evaluates and analyzes business practices.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related activities encountered in applications in the execution of complex and unpredictable individual or as a team member takes responsibility.
|
0 | |||||
2 |
related to the field of advanced study is conducted independently.
|
0 | |||||
3 |
Responsibility of employees under development in the framework of a project plan and manage activities for.
|
0 | |||||
4 |
bringing innovation to the field of information, thoughts, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
|
0 | |||||
5 |
Personal, professional, and / or study evaluates the risks and opportunities related to the field; knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
acquired in the field of advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
0 | |||||
2 |
determine the learning needs; under his responsibility in accordance with the learning objectives and plan activities for improving the performance of individuals and manages.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related issues and institutions shall inform the person concerned; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral.
|
0 | |||||
2 |
Space-related issues thoughts and suggestions for solutions to problems by supporting qualitative and quantitative data with experts and people who do not share it.
|
0 | |||||
3 |
The main language at least at the general level C1 of the European Language Portfolio uses.
|
0 | |||||
4 |
a foreign language (English) European Language Portfolio B1 at least in the general level of knowledge in the field using monitors and communicates with colleagues.
|
0 | |||||
5 |
European Computer Driving License, with advanced skills in using a computer is defined and to the extent required by the field of information and communication technologies are used.
|
0 | |||||
6 |
the social environment with social responsibility and organizes activities for the project and will implement them.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values.
|
0 | |||||
2 |
social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 12 | 6 | 72 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |