TR EN

HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRÜ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHP254 HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRÜ 4 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EKREM SÜZEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sivil havacılık sisteminde insan faktörlerinin uçuş emniyeti üzerindeki etkilerini öğrenmeyi amaçlar
İçerik: Sivil havacılık sisteminde insan, havacılık emniyeti,insan faktörlerinin etkileri konularını kapsar

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan hatasının sistemdeki etkilerini bilecektir.
İnsan hata modellerini tanımlayabilcektir.
İnsan bilgi işleme sürecini açıklayabilcektir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Sivil havacılık sisteminde insan, havacılık emniyeti -insan faktörleri Anlatım - Soru Cevap
2 Literatür Tarama İnsan faktörleri-İnsan hatası Hata modelleri Anlatım - Soru Cevap
3 Literatür Tarama Hata modelleri Anlatım - Soru Cevap
4 Literatür Tarama Kontrolör performansı performansı etkileyen faktörler Anlatım - Soru Cevap
5 Literatür Tarama İnsan bilgi işleme Anlatım - Soru Cevap
6 Literatür Tarama Bireysel Farklılıklar Anlatım - Soru Cevap
7 Literatür Tarama Örgütsel Faktörler Anlatım - Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Stres Anlatım - Soru Cevap
10 Literatür Tarama Otomasyon Anlatım - Soru Cevap
11 Literatür Tarama İnsan makine etkileşimi Anlatım - Soru Cevap
12 Literatür Tarama İnsan makine etkileşimi Anlatım - Soru Cevap
13 Literatür Tarama İş yükü Anlatım - Soru Cevap
14 Literatür Tarama Gelecek sistemler ve insan faktörleri Anlatım - Soru Cevap
15 Literatür Tarama Gelecek sistemler ve insan faktörleri Anlatım - Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
General concepts in the field of Civil Aviation Administration defines / explains.
5
2
Civil Aviation Management program located in the terminology defines / explains.
5
3
Civil Air Transportation Management identifies the computer programs used in the field.
5
4
Civil Aviation Management concept explains the historical process of the past to the present.
5
5
Understands basic functions of business relationships between. Cross-functional relationships and interactions classify and explain.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Makes/explains conceptual definitions about the field.
0
2
Defines/explains aviation terminology.
5
3
Uses computerized support systems.
0
4
Knows/explains the historical development of the aviation industry.
5
5
Have knowledge of business functions, uses information in business life.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
with the relevant institutions in the field of Civil Aviation Administration (Airline companies, handling companies, etc.) makes written agreement in accordance with legislation.
5
2
Civil Aviation Administration in the field of communications, information storage and have stored the information for the purpose it uses computer programs.
5
3
Life-long learning skills, gaining knowledge about the field, uses awareness of social responsibility in business.
0
4
Civil Aviation Administration of the knowledge gained in the field, and with people who are experts, with effective presentation and language skills to express share.
5
5
evaluating business applications of existing applications, adaptation to changing environmental conditions to ensure that develops new proposals with interdisciplinary comparisons. take responsibility; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Knows the relevant regulations and directives in the field, makes appropriate correspondence.
0
2
Uses computer software/programs used in the related field.
0
3
Gains lifelong learning skills/uses information in business life.
0
4
Gains the skill of explaining the information learned about the aviation industry to others.
0
5
Interprets, evaluates and analyzes business practices.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Space-related activities encountered in applications in the execution of complex and unpredictable individual or as a team member takes responsibility.
0
2
related to the field of advanced study is conducted independently.
0
3
Responsibility of employees under development in the framework of a project plan and manage activities for.
0
4
bringing innovation to the field of information, thoughts, practices or technologies in the implementation of the risks and take responsibility.
0
5
Personal, professional, and / or study evaluates the risks and opportunities related to the field; knowledge and skills, social / cultural / economic value and high thinking / approach / technology / product takes responsibility for the conversion; develop entrepreneurial competencies individually or as a team member.
0
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
acquired in the field of advanced knowledge and skills to critically evaluate.
0
2
determine the learning needs; under his responsibility in accordance with the learning objectives and plan activities for improving the performance of individuals and manages.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Space-related issues and institutions shall inform the person concerned; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral.
0
2
Space-related issues thoughts and suggestions for solutions to problems by supporting qualitative and quantitative data with experts and people who do not share it.
0
3
The main language at least at the general level C1 of the European Language Portfolio uses.
0
4
a foreign language (English) European Language Portfolio B1 at least in the general level of knowledge in the field using monitors and communicates with colleagues.
0
5
European Computer Driving License, with advanced skills in using a computer is defined and to the extent required by the field of information and communication technologies are used.
0
6
the social environment with social responsibility and organizes activities for the project and will implement them.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and act in accordance with ethical values​​.
0
2
social rights, social justice, quality and cultural values, preservation of culture, environmental protection, occupational health and safety issues are conscious enough.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 14 1 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0