TR EN

YAKIT PİLLERİ VE BATARYALARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HET108 YAKIT PİLLERİ VE BATARYALARI 2 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. DAMLA YAĞCI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. HASAN HÜSEYİN TAŞER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan başta Lityum-iyon hücreleri olmak üzere; hücre yapısını ve eşdeğer devre modelleri ile pil paketlerinin simüle edilmesini, şarj durumunun tahmin edilmesini, pil sağlık durumu tespit algoritmalarını ve arıza tespitlerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
İçerik: Batarya yönetim sistemlerine genel bakış ve terminoloji. Elektrokimyasal hücrenin yapısı, enerjinin depolanması ve serbest bırakılması. Eşdeğer devre modellerinin oluşturulması. BMS seri iletişim bağlantısı. Pil paketlerinin simüle edilmesi, sağlık durumu tahmin algoritmaları ve hücre dengeleme. Arıza tespiti içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hücre yapısını Eşdeğer devre modellerini Pil sağlık durumunu Arıza tespiti konuları hakkında temel bilgilere sahip olacaktır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Batarya Yönetim Sistemlerine, Terminolojisine Giriş Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
2 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Elektrokimyasal Hücrenin Yapısı, Enerjinin Depolanması ve Serbest Bırakılması, Elektrokimyasal Hücreler Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
3 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Lityum-İyon Hücreler İçin Negatif ve Pozitif Elektrotlar, Lityum-İyon Hücreler İçin Elektrolitler ve Ayırıcılar Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
4 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Eşdeğer Devre Modelleri Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
5 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Mikro Ölçekli Hücre Modelleri Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
6 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Katı ve Elektrolit Fazları Arasında Lityum Hareketi Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
7 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Durum-Uzay Modelleri ve Ayrık Zamanlı Gerçekleşme Algoritması Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Batarya Yönetim Sistemlerinde Seri İletişim Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
10 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Paketlerinin Simüle Edilmesi Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
11 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Şarj Durumu Tahmin Algoritmaları Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
12 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Sağlık Durumu Tahmin Algoritmaları Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
13 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Hücre Dengeleme Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
14 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Gerilim Tabanlı Güç Sınırı Tahmini Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
15 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Arıza Tespiti Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Battery Management Systems for Large Lithium-Ion Battery Packs – Author: Davide Andrea Battery Management Systems, Volume I: Battery Modeling– Author: Gregory L. Plett

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have basic knowledge and skills of hybrid and electric vehicles.
2
Know and apply the next generation of design and technologies.
3
Generate solutions to problems related to the field and implement them.
4
An ability to transfer knowledge from theoretical to practical.
5
Creates ideas that are open to innovation and change.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Know functions and tasks of hardware such as sensors, batteries, etc. which to be used in electric vehicles.
2
Understand functions of parts used in hybrid and electric vehicles (e.g. Crankshaft-camshaft-valve mechanism, battery systems, electric and gasoline engines, etc.) and how it is produced and understands its operation.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have knowledge about ethical issues required by their profession.
2
Know and apply the importance of working individually and as a team in production and laboratory studies.
3
Identify problems related to unforeseen situations and seeks solutions in working conditions in areas where hybrid and electric vehicle technology is used.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have a competence to take responsibility for the given works.
2
Have an ability to solve problems and take risks in hybrid and electric vehicle technology.
3
Have an ability to bring the jobs/projects given to from the initial stage to the maturity stage.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Know how to use two and three dimensional design programs related to the profession.
2
Have an ability general information for using computer; can use programs very well.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adopt an importance of learning lifetime and also have an ability to develop socially, technologically and culturally.
2
Can work as a team; have an ability to prepare projects and presentations.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 9 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 129
Genel Toplam 129
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0