Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HET158 | YAKIT PİLLERİ VE BATARYALAR | 2 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. HASAN HÜSEYİN TAŞER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan başta Lityum-iyon hücreleri olmak üzere; hücre yapısını ve eşdeğer devre modelleri ile pil paketlerinin simüle edilmesini, şarj durumunun tahmin edilmesini, pil sağlık durumu tespit algoritmalarını ve arıza tespitlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. |
İçerik: | Batarya yönetim sistemlerine genel bakış ve terminoloji. Elektrokimyasal hücrenin yapısı, enerjinin depolanması ve serbest bırakılması. Eşdeğer devre modellerinin oluşturulması. BMS seri iletişim bağlantısı. Pil paketlerinin simüle edilmesi, sağlık durumu tahmin algoritmaları ve hücre dengeleme. Arıza tespiti içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hücre yapısını Eşdeğer devre modellerini Pil sağlık durumunu Arıza tespiti konuları hakkında temel bilgilere sahip olacaktır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Batarya Yönetim Sistemlerine, Terminolojisine Giriş | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Elektrokimyasal Hücrenin Yapısı, Enerjinin Depolanması ve Serbest Bırakılması, Elektrokimyasal Hücreler | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Lityum-İyon Hücreler İçin Negatif ve Pozitif Elektrotlar, Lityum-İyon Hücreler İçin Elektrolitler ve Ayırıcılar | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Eşdeğer Devre Modelleri | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Mikro Ölçekli Hücre Modelleri | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Katı ve Elektrolit Fazları Arasında Lityum Hareketi | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Durum-Uzay Modelleri ve Ayrık Zamanlı Gerçekleşme Algoritması | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Batarya Yönetim Sistemlerinde Seri İletişim | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Pil Paketlerinin Simüle Edilmesi | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Şarj Durumu Tahmin Algoritmaları | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Pil Sağlık Durumu Tahmin Algoritmaları | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Pil Hücre Dengeleme | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Gerilim Tabanlı Güç Sınırı Tahmini | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları | Arıza Tespiti | Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Battery Management Systems for Large Lithium-Ion Battery Packs – Author: Davide AndreaBattery Management Systems, Volume I: Battery Modeling– Author: Gregory L. Plett |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have basic knowledge and skills of hybrid and electric vehicles.
|
4 | |||||
2 |
Know and apply the next generation of design and technologies.
|
4 | |||||
3 |
Generate solutions to problems related to the field and implement them.
|
5 | |||||
4 |
An ability to transfer knowledge from theoretical to practical.
|
5 | |||||
5 |
Creates ideas that are open to innovation and change.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Know functions and tasks of hardware such as sensors, batteries, etc. which to be used in electric vehicles.
|
5 | |||||
2 |
Understand functions of parts used in hybrid and electric vehicles (e.g. Crankshaft-camshaft-valve mechanism, battery systems, electric and gasoline engines, etc.) and how it is produced and understands its operation.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have knowledge about ethical issues required by their profession.
|
4 | |||||
2 |
Know and apply the importance of working individually and as a team in production and laboratory studies.
|
5 | |||||
3 |
Identify problems related to unforeseen situations and seeks solutions in working conditions in areas where hybrid and electric vehicle technology is used.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have a competence to take responsibility for the given works.
|
4 | |||||
2 |
Have an ability to solve problems and take risks in hybrid and electric vehicle technology.
|
5 | |||||
3 |
Have an ability to bring the jobs/projects given to from the initial stage to the maturity stage.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Know how to use two and three dimensional design programs related to the profession.
|
2 | |||||
2 |
Have an ability general information for using computer; can use programs very well.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopt an importance of learning lifetime and also have an ability to develop socially, technologically and culturally.
|
4 | |||||
2 |
Can work as a team; have an ability to prepare projects and presentations.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 9 | 8 | 72 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 27 | 0 | 122 |
Genel Toplam | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |