TR EN

SAYISAL ELEKTRONİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETP152 SAYISAL ELEKTRONİK 2 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SENA NUR BENLİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders bilgisayarın işleyişini anlamayı ve dijital elektronik hakkında temel bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. Bu sayede bilgisayar programcılarının kullandıkları donanım sisteminin işleyişi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
İçerik: Analog ve dijital sinyaller, Sayı sistemleri, Sayı sistemlerinde dört işlem, Tümleyen aritmetiği, Kodlar, Entegre(chip) nedir ve sınıflandırılması, Boole cebiri, Mantık kapıları, Temel açılımlar ve standart formlar, Mantık fonksiyonlarının matematiksel formda gösterimi, Mini terim ve maksimum terim , Karno haritaları, 1.Kanonik ve 2.Kanonik formlarda mantık fonksiyonlarının yazılması. Tablo yöntemi, Kodlayıcılar, Kod çözücüler, Veri seçiciler, Bilgi dağıtıcılar, Aritmetik işlem devreleri (Yarım ve tam toplayıcı, Yarım ve tam çıkarıcı, Karşılaştırıcılar, Çırpıcılar ve kaskad bağlantıları, Programlanabilir mantık devreleri)

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sayı sistemlerini tanımak, Sayı sistemlerini birbirine dönüştürmek, Binary sayılarla Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Bölme İşlemleri, Sayısal Elektronik devrelerinde kullanılan Kod sistemlerini Tanımak ve Kodların birbirine Dönüştürülmesi, Lojik Entegre Yapıları, Lojik Kapılar: Değil(NOT), Veya(OR), Vedeğil(NAND), Veyadeğil(NOR), Özelveya (XOR), Özelveyadeğil (XNOR), Tampon lojik kapılarının doğruluk tabloları, elektriksel devre karşılıkları-analizleri, Sayısal Elektronik devrelerini kurmak, Boolean matematiği, Boolean kurallarını kullanarak mantıksal ifadelerin sadeleştirilmesi ve çizilmesi, Mantıksal ifadelerin karnaugh haritalarına yerleştirilmesi, Gruplama işlemi, sadeleşmiş fonksiyonun elde edilmesi, farketmezlerle sadeleştirme. İki,üç,dört ve 5 değişkenli Karnaugh haritalarının incelenmesi, Herhangi bir alanla ilgili verilecek bir problemin mantık diline aktarılması, doğruluk tablosunu oluşturup buradan karnaughharitalarına geçiş yapmak ve bu karnaugh haritalarıyla sistemin en sade halini bulup çizmek, Kod Çeviriciler, Kodlayıcılar, Kod Çözücüler, Multiplexer, Demultiplexer devreleri, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin kurulması, Yarım toplayıcı, tam toplayıcı, Dört bitlik paralel tam toplayıcı, Yarım çıkarıcı, Tam çıkarıcı, Dört bitlik paralel çıkarıKaydedici Entegre Çarpıcı Devreler. Çarpma(Multiply) devreleri ve gerçekleştirilmesi, Karşılaştırıcı devrelerin kurulması, Yarım karşılaştırıcı, Tam karşılaştırıcı, Dört bitlik paralel(kaskat)karşılaştırıcı, Aritmetik Lojik Ünite yapısı, incelenmesi ve gerçekleştirilmesi.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Sinyaller, Bilginin sayısal gösterimi, Sayısal kavramlar ve sayı sistemleri. Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
2 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, İkilik, Sekizlik ve Onluk sayı sistemleri, Sayı sistemleri arasında çevrimler Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
3 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Temel lojik fonksiyonları, DEĞİL / VE / VEYA kapıları, kapı devrelerinin yorumlanması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
4 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Boolean cebri kuralları ve De Morgan teoreminin tanıtılması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
5 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Lojik fonksiyonların standart gösterimleri Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
6 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Lojik entegreler ve parametreleri Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
7 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Karnaugh haritalarının tanıtılması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Karnaugh haritalarının lojik fonksiyonların basitleştirilmesinde kullanılması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
10 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Birleşik devrelerin tanımlanması Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
11 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Flip-floplar Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
12 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Sayıcılar Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
13 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Kodlayıcılar ve kod çeviriciler Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
14 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Kod çözücüler Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
15 Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması, Toplayıcı ve çıkarıcı devrelerin incelenmesi Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap,
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sayısal Elektronik, (Mantık Devreleri) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Demirel
MEGEP Sayısal Elektronik Temelleri

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Required in the field of computer and information knows the term.
2
The basic vocational English terms on the computer knows.
3
Knowledge about the concept of information security.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Concepts in the field of computer learning skills necessary to win.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Know the functions of basic electrical and electronic components.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The ability to use different operating systems.
2
Self-installation performs the required software.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Find simple software and hardware failures and fixes.
2
Digital information on a regular basis to maintain existing backup function performs.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Independently in their field, learn and apply that learning.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Human relations and communications know about and apply to be done.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Self desired operating system builds and manages.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 3 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 2 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 3 12
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 150
Genel Toplam 150
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0