Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IGP155 | FİZİKSEL RİSK ETMENLERİ | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. TÜRKER YAPAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği açısından fiziksel risk etmenlerini tanıma, değerlendirme ve yönetme becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, fiziksel risklerin iş yerinde çalışanların sağlığına olan etkilerini analiz edebilecek, risk değerlendirmesi yapabilecek ve gerekli önleyici tedbirleri alarak güvenli çalışma ortamları oluşturabilecek yetkinliklere sahip olacaklardır. |
İçerik: | Ders kapsamında, fiziksel risk etmenleri (gürültü, titreşim, termal konfor, radyasyon vb.) tanımlanacak, ölçüm ve değerlendirme yöntemleri öğretilecektir. Ayrıca, iş sağlığı ve güvenliği mevzuatları çerçevesinde fiziksel risk etmenlerinin yönetimi, mühendislik ve idari kontrol yöntemleri, kişisel koruyucu donanımlar ve risk azaltma stratejileri ele alınacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Fiziksel Risk Etmenleri dersi, çalışma ortamında karşılaşılabilecek gürültü, titreşim, radyasyon gibi fiziksel risklerin tanımlanması, bu risklerin sağlık üzerindeki etkilerinin anlaşılması, ölçme ve analiz yöntemlerinin uygulanması ile riskleri azaltmaya yönelik stratejilerin geliştirilmesi üzerine odaklanır. Ayrıca, yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sağlar, teknik raporlama, ekip çalışması, liderlik ve etik sorumluluk gibi becerilerin kazanılmasını destekler. Bu kazanımlar, öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği alanında riskleri yönetebilme yetkinliğine ulaşmalarını hedeflemektedir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma | Dersin Tanıtımı, İş Hijyeni Kavramının Açıklanması | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
2 | Literatür okuma | 6331'de İş Hijyeni, Ölçüm Laboratuvarları ve İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analiz Laboratuvarları Hakkında Yönetmelik | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
3 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Gürültü - Gürültü ile İlgili Yasal Gereklilikler (mevzuat) | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
4 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Gürültü - Gürültü Ölçümleri (Kişisel Gürültü Maruziyet ve Ortam) - Gürültü Haritası Modelleme | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
5 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Aydınlatma - Aydınlatma Ölçümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
6 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Titreşim- Titreşim Ölçümü (Tüm vücut, el-kol) | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
7 | Literatür okuma | Dönem İçi Tekrarı ve Soru Çözümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Termal Konfor Şartları – WBGT-i, PMV ve PPD (%) Ölçümleri - Termal Rahatlık için Şartların Belirlenmesi- Termal Çevrenin Ergonomisi | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
10 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Termal Konfor Şartları – WBGT-i, PMV ve PPD (%) Ölçümleri - Termal Rahatlık için Şartların Belirlenmesi- Termal Çevrenin Ergonomisi | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
11 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Radyasyon - Radyasyon Ölçümü - Radyasyon Mevzuatı | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
12 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Radyasyon - Radyasyon Ölçümü - Radyasyon Mevzuatı | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
13 | Literatür okuma | Basınç - Alçak Basınç - Yüksek Basınç | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
14 | Literatür okuma | Basınç - Alçak Basınç - Yüksek Basınç | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
15 | Literatür okuma | Dönem İçi Tekrarı ve Soru Çözümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelik |
ÇALIŞANLARIN GÜRÜLTÜ İLE İLGİLİ RİSKLERDEN KORUNMALARINA DAİR YÖNETMELİK |
ÇALIŞANLARIN TİTREŞİMLE İLGİLİ RİSKLERDEN KORUNMALARINA DAİR YÖNETMELİK |
RADYASYON GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades, and
|
4 | |||||
2 |
Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have theoretical and practical knowledge in the basic level supported by tools and other sources
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have general and numeracy skills
|
5 | |||||
2 |
Related to field of science
|
4 | |||||
3 |
Can detect details
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Watchful, can operate under strong stress
|
5 | |||||
2 |
Can decide quickly and accurately
|
5 | |||||
3 |
can work regularly and organized
|
4 | |||||
4 |
Circumspect
|
4 | |||||
5 |
followor of instructions
|
5 | |||||
6 |
Responsible
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct a study in the field of advanced independent
|
4 | |||||
2 |
Take responsibility as individuals and team members to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field
|
4 | |||||
3 |
Plan activities for the development of a project framework and manage the staff under responsibility.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meets basic level of knowledge and skills gained in the field to evaluate critically, identify their learning needs
|
4 | |||||
2 |
directs the education of a profession at the same or a higher level of education in the same field
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have ability to inform individuals and institutions on issues related to the field; to transfer their thoughts and suggestions for solutions to problems orally and in writing
|
4 | |||||
2 |
Have ability to share their thoughts on topics related to the field and proposals for solutions to the problems of quantitative and qualitative data to support the experts and people who do not
|
4 | |||||
3 |
Can organize projects and activities for the social environment with social responsibility and to apply them
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can comply with scientific, cultural and ethical values in announcing collection of data related to the field, interpretation, implementation and results
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 10 | 3 | 30 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 2 | 2 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |