Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SHP235 |
EMNİYET YÖNETİM SİSTEMİ (SMS) |
3 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. REMZİ SIZAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. ZEYNEP HANDAN ULUKUZ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sivil havacılık sektöründe kaza, kırım, tehlikeli olay gibi durumların meydana gelmeden önce fark edilip önlenmesine yönelik yapılan çalışmalar ve bu çalışmalarda kullanılan veri toplama ve analiz yöntemlerinin öğretilmesi. EYS isteminin nasıl çalıştığı, süreçleri, sonuçları, reaktif ve proaktif yaklaşımlar öğrenilir. |
İçerik: |
Emniyet kavramı, Emniyet ve Güvenlik Kavramı arasındaki fark, Havacılık emniyeti ve tarihteki süreci, Havacılık emniyeti PUKO döngüsü, Shell Modeli, Emniyet stratejileri (reaktif , proaktif), ICAO Sarpları, Kaza, Kırım, Tehlike, Olası Kaza-Kırım Nedenleri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Emniyet Yönetim Siteminin ne olduğu ve nasıl çalıştığını öğrenir. |
Kaza-Kırım ve Tehlikeli Olayları ve nedenlerini öğrenir. |
EYS'de kullanılan stratejileri ve veri toplama yöntemlerini öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma- Araştırma |
Emniyet kavramı. |
Soru- Cevap, Anlatım |
2 |
Okuma- Araştırma |
Emniyet ve Güvenlik Kavramı arasındaki fark. |
Soru- Cevap, Anlatım |
3 |
Okuma- Araştırma |
Havacılıkta Hava Aracı Kazaları ve Emniyetsiz Olaylar, Havacılık emniyetinin tarihçesi |
Soru- Cevap, Anlatım |
4 |
Okuma- Araştırma |
Emniyet düzenlemeleri ve Emniyeti düzenleyen otoriteler |
Soru- Cevap, Anlatım |
5 |
Okuma- Araştırma |
Kaza/Kırım Olay tanımları ve Örnek Kaza/Olay İncelemeleri |
Soru- Cevap, Anlatım |
6 |
Okuma- Araştırma |
Havacılıkta İnsan Faktörü |
Soru- Cevap, Anlatım |
7 |
Okuma- Araştırma |
Havacılıkta Kazaya neden olabilecek hata çeşitleri, Hata Yönetimi |
Soru- Cevap, Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma- Araştırma |
Havacılıkta Emniyet Model ve Yaklaşımları |
Soru- Cevap, Anlatım |
10 |
Okuma- Araştırma |
Havacılıkta Emniyet Model ve Yaklaşımları |
Soru- Cevap, Anlatım |
11 |
Okuma- Araştırma |
Emniyet Yönetimindeki değişim eğilimleri |
Soru- Cevap, Anlatım |
12 |
Okuma- Araştırma |
İnsan performansı ve Limitleri |
Soru- Cevap, Anlatım |
13 |
Okuma- Araştırma |
Emniyet Yönetim Sistemi |
Soru- Cevap, Anlatım |
14 |
Okuma- Araştırma |
Emniyet Yönetim Sisteminde Planlama ve Örgütleme, Emniyet Yönetim Stratejileri |
Soru- Cevap, Anlatım |
15 |
Okuma- Araştırma |
Genel Tekrar |
Soru- Cevap, Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
SHGM, (2011), Emniyet Yönetimi El Kitabı. |
Gerede E.,(2006), "Havacılık Emniyeti ve Havacılık Güvenliği Kavramları Arasındaki İlişki ve Farkların Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma". |
Atatürk Üniv. Havacılık emniyeti ve güvenliği |
Hava trafik hizmetlerinde emniyet yönetim sistemi-Dr. İbrahim Tunç |
Havacılık Emniyeti-Anadolu Üniv. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to teamwork
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Identify vocational problems and resolve them effectively
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Comply with occupational ethics and sense of responsibility
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Utilize the theoretical information they have acquired in applications and practices
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Comprehend, appreciate and comply with cultural and social responsibilities
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Manage a process effectively to meet the demands.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop an awareness for life long learning
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Access and assess sectoral problems
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be aware of legal regulations, and comply with them
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Communicate in an at least one foreign language
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Utilize communication and information technologies, as well as other technologies and equipment.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Plan and carry out vocational processes
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicate effectively in writing and orally
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Display their vocational self-confidence at work place
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop an entrepreneur spirite
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
5 |
4 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
3 |
3 |
9 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
100 |
|
Genel Toplam |
100 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|