Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
CGY248E |
SOCIAL WELFARE POLICY |
4 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Çocukların sağlıklı bireyler olarak yetişmesini sağlayacak sosyal politikaların ve sosyal yardım modellerinin geliştirilmesinde yakın tarihten bugüne gelen süreci anlayacak, analiz edecek ve geliştirecek bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Sosyal Yardım İhtiyacının Tanımlanması, Sosyal Politikanın Araçları: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet, Geçmişten Günümüze Sosyal Politika ve Sosyal Yardım Kavramları, Sosyal Politikanın Aktörleri ve Hedef Kitlesi, Sosyal Politika Modelleri ve Farklı Refah Sistemlerinin Değişen Yardım Yaklaşımları I, Sosyal Yardımda Etik ve Dağıtıcı Adalet, Kadın ve Çocuk Emeği ve Kırılgan Gruplara Yönelik Sosyal Yardımın Önemi Çocukların İyilik Hali, Hakları ve Koruyucu Politikalar, Çocuklara Yönelik Sosyal Yardımlarda Uluslararası STK’lar, organizasyonlar ve Yerel Yönetimler, Çocuklara Yönelik Kamusal Alanda Çalışan Kurum, Kuruluş ve Yardımlar, Kırılgan Çocuklar Özelinde Sosyal Yardım Politikaları, Ebeveynlerin Desteklenmesi Güncel Aile Hizmetleri ve Danışmanlık, Sosyal Politikalar ve Yardım Politikaları Özelinde Sorunlar ve Çözüm Önerileri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sosyal yardım ve destek ihtiyacı olan çocukları tanımlar. |
Sosyal yardım ve destek ihtiyacı olan çocukları açıklar. |
Sosyal politikaları çocuk gelişimci mesleğinde danışmanlık izlem sürecine uyarlar. |
Geçmişten günümüze refah devletlerinin çocuk, kadın ve aileye bakış açısını boylamsal olarak karşılaştırır. |
Sosyal politika ve yardımların organizasyonu ve dağıtımı sürecindeki rolünü ifade eder. |
Dünyada ve ülkemizde çocuklara ve ailelere yönelik sosyal politikaları değerlendirir. |
Çocuk işçiliği ve kadınların refah düzeyini etkileyen istihdam politikalarını çocuğun refahı ile ilişkilendirir. |
Ebeveynlerin ve aile yapısının desteklenmesine yönelik sosyal yardım ve politikalarını çocuk gelişimi perspektifi ile ifade eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literature review |
Sharing the Main Lines of the Course and Introduction to General Concepts |
Narrative |
2 |
Literature review |
Identification of the Need for Social Assistance |
Narrative |
3 |
Literature review |
Tools of Social Policy: Social Assistance and Social Work |
Discussion, Narrative |
4 |
Literature review |
Social Policy and Social Aid Concepts from Past to Present |
Case Study, Narrative |
5 |
Literature review |
Actors and Target Audience of Social Policy |
Discussion, Narrative |
6 |
Literature review |
Social Policy Models and Changing Aid Approaches of Different Welfare Systems I |
Case Study, Narrative, Discussion |
7 |
Literature review |
Ethics and Distributive Justice in Outreach |
Case Study, Narrative |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literature review |
The Importance of Social Assistance for Women, Child Labor and Vulnerable Groups |
Case Study, Narrative |
10 |
Movie Interpretation: I am Sam |
Children's Well-Being, Rights and Protective Policies |
Discussion, Narrative |
11 |
Book Analysis: Tom Sawyer |
International NGOs, Organizations and Local Administrations in Social Aids for Children |
Discussion, Narrative |
12 |
Movie Interpretation: Stars on the Ground |
Institutions, Organizations and Aids Working in the Public Space for Children |
Discussion, Narrative |
13 |
Literature review |
Social Aid Policies Specific to Fragile Children |
Discussion, Narrative |
14 |
Movie Interpretation: Wonder |
Supporting Parents Current Family Services and Counseling |
Discussion, Narrative |
15 |
Literature review and Writing a Report |
Problems and Solution Suggestions Specific to Social Policies and Aid Policies |
Discussion, Narrative |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Autsch, DB, Chowdhury, F, Sameeksha D (2017) Corruption, Entrepreneurship, and Social Welfare: A Global Perspective. Springer Science and Business Media : Springer |
Christopher P, Glatzer M (2019) Faith-Based Organizations and Social Welfare Springer International Publishing;Palgrave Macmillan |
Essex J (2013) Development, Security, and Aid: Geopolitics and Geoeconomics at the U.S. Agency for International Development. Athens: University of Georgia Press |
Nascimbene B, Di Pascale A (2018) The Modernisation of State Aid for Economic and Social Development New York: Springer International Publishing |
Sen, A (2019) Collective choice and social welfare Cambridge: Harvard University Press |
Shore J (2019). The Welfare State and the Democratic Citizen: How Social Policies Shape Political Equality Springer International Publishing;Palgrave Macmillan |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
14 |
1 |
14 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
59 |
0 |
74 |
|
Genel Toplam |
74 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|