TR EN

UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT207 UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ 3 4 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEDA KETEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; genel olarak davranışçı yaklaşımı temel alan uygulamalı davranış analizi ve uygulamalı davranış analizi kapsamında kullanılan davranış değiştirme teknikleri hakkında bilgi ve deneyim kazandırmayı hedeflemektedir. Öğrenciye uygulamalı davranış analizi teknikleri (davranışların tanımlanması, değerlendirilmesi, istendik davranışların artırılması, istenmeyen davranışların azaltılması teknikleri) konusunda bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Uygulamalı davranış analizi kavramı, özellikleri ve ilkeleri; davranış ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini betimleme ve verileri grafiklendirme; davranışsal amaç yazımı; davranışları ölçme yöntemlerini betimleme; davranışlara ilişkin grafikleri okuma; etkili pekiştireç belirleme teknikleri; potansiyel pekiştirme listesi hazırlama; uygun davranışları artırma yöntemlerini betimleme; uygun olmayan davranışların önlenmesine ilişkin yöntemleri betimleme; uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılan diğer yöntemleri betimleme; davranış değiştirme planı konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini açıklar.
Davranış ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini betimleme ve verileri tasarlar.
Uygun davranışları artırılmasına ilişkin yöntemleri nitelendirir.
Uygun olmayan davranışların azaltılmasına ilişkin yöntemleri nitelendirir.
Davranış değiştirmeyi planlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Davranışçı Yaklaşım, Uygulamalı Davranış Analizi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Uygulamalı Davranış Analizinde Temel Kavramlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Tepkisel ve Edimsel Koşullama Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Hedef Davranışların Belirlenmesi ve Tanımlanması v
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Hedef Davranışları Ölçme, Anekdot ve ABC Kaydı, Kalıcı Ürün Kaydı, Olay Kaydı ve Kontrollü Olay Kaydı, Kontrol Listeleri, Süre Kaydı ve Bekleme Süresi Kaydı Bu Kayıt Türlerinde Gözlemciler Arası Güvenirlik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Zaman Aralığı Kaydı, Anlık Zaman Örneklemi ile Kayıt Bu Kayıt Türlerinde Gözlemciler Arası Güvenirlik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Kaydedilen Davranışlara İlişkin Verilerin Grafiklere İşlenmesi ve Yorumlanması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Uygun Davranışları Artırma Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Sembol Pekiştirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Uyaran Kontrolü, Davranış Öncesi Uyaranlar, Uyaran Genellemesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Davranışların Azaltılmasında Etik Problemler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Hazırlanan Davranış Değiştirme Planlarının Sunumu ve Tartışılması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel Tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Erbaş, D., Özkan, Ş. (Ed). (2019). Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Pegem Akademi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
2
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 14 4 56
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 3 2 6
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0