TR EN

ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT204 ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARI 4 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; öğrencilerin erken dil edinim döneminde görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar,Tipik dil gelişimi aşamaları ,Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri ,Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri,Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma,Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri,Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma,Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu),Dil bozuklukları: Otizm,Erken müdahale modelleri,Vaka örnekleri ve tartışma,Genel tekrar; konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İletişim- dil- konuşma kavramlarını açıklar.
Sözöncesi, bebeklik okul öncesi ve okulun ilk yıllarındaki dil ve konuşma gelişimini açıklar.
Dil gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.
Zihinsel yetersizlik, Down sendromu, Williams ve Fragile X sendromlar, Otizm spektrum bozukluğu, İşitme yetersizliği, Özgül dil öğrenme güçlüğü, az rastlanan bozukluklar, Gecikmiş dil (alıcı ve ifade edici dil bozukluğu) gösteren çocukların dil özelliklerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Temel kavramları: İletişim, dil ve konuşma kavramları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Sözöncesi Dil Gelişimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Normal dil gelişimi: Bebeklik dönemi dil gelişimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Okul öncesi dönem dil gelişimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Okul çağı dil gelişimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Dil gelişimini etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Zihinsel yetersizlik ve dil özellikleri; Williams ve Fragile X sendromları ve dil özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Down sendromu ve dil özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Otizm spektrum bozukluğu ve dil özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma İşitme yetersizliği ve dil özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Özgül dil bozuklugu Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma öğrenme güçlüğü Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Gecikmiş dil (alıcı ve ifade edici dil bozukluğu) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel tekrar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Korkmaz, B. Beyin ve Dil: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları
Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 14 1 14
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 14 1 14
TOPLAM 73 0 129
Genel Toplam 129
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0