TR EN

NÖROJENİK EDİNİLMİŞ DİL BOZUKLUKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT301 NÖROJENİK EDİNİLMİŞ DİL BOZUKLUKLARI 5 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NAJVA MOUSAVI
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; Nörojenik bozukluklar ile ilgili temel değerlendirme ve müdahale yöntemleri hakkında bilgi edinimi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri,Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme,Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları,Uyaran yaklaşımı,Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama,Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi , Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,HELPSS ve RET,HELPSS ve RET,Görsel Hareket Terapisi, Global Afazi için terapi yaklaşımları; konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dil bozukluklarının nöral temellerini açıklar.
Afazi ve türlerini tanımlar.
Sağ beyin hasarı dil özelliklerini tanımlar.
Travmatik beyin hasarında dil ve biliş özelliklerini tanımlar.
Nörojenik dil bozukluklarında klinik değerlendirme sürecini açıklar.
Afazi Dil Değerlendirme Testini (ADD) uygular ve yorumlar.
Nörojenik dil bozuklarının terapisinde kullanılan terapi yaklaşımlarını anlatır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörojenik Dil Bozukluklarına Giriş: Biliş - Dil ve Konuşma Anlatım, tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Dil Bozukluklarının Nöral Temelleri Anlatım, tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Afazi: Tanımlanması ve Etiyolojisi Anlatım, tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Afazinin Semptomları, Ayırıcı Tanısı ve Sınıflandırmaları Anlatım, tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Akıcı Olmayan Afazi Sendromları ve Özellikleri Anlatım, tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Akıcı Afazi Sendromları ve Özellikleri Anlatım, tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Diğer Afazi Sendromları ve Özellikleri Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma Sağ Beyin Hasarı ve Dil Özellikleri Anlatım, tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma Travmatik Beyin Hasarı- TBI ve İlişkili Sendromlar Anlatım, tartışma
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Afazide Klinik değerlendirme Anlatım, tartışma
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Türkçe Afazi Dil Değerlendirme Testleri Anlatım, tartışma, uygulama
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları Anlatım, tartışma, örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Chapey, R. (2008). Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders, FifthEdition.
Davis, G.A. (2006). Aphasiology: Disorders and Clinical Practice, Pearson.
Maviş, İ.; Topbaş, S.(2007). Afazi Apraksi Dizartri, Detay Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 4 48
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0