TR EN

BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY242 BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ II 4 5 4 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Farklı besin gruplarının (et, yumurta, süt, tahıl ve kurubaklagil) kimyasal özellikleri, işleme yöntemleri ve analizleri, enzimler, fonksiyonel besinler, kimyasal bulaşanlar ve kimyasal kalite kontrol analizlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Besin kalitesi kavramı ve değerlendirme yöntemleri, enzimlerin yapısı ve kullanım alanları, et, yumurta, süt ve tahılların özellikleri, işleme yöntemleri ve laboratuvar uygulamaları, renk ve aroma bileşenleri, katkı maddeleri, probiyotikler, prebiyotikler, genetik modifiye besinler, içeceklerin (çay, kahve, kakao vb.) özellikleri ve işleme yöntemleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Besin kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan objektif ve subjektif yöntemleri kullanır.
Gıda endüstrisinde kullanılan enzimlere örneklerle açıklar.
Et, yumurta, süt ve tahılların temel besin gruplarının genel yapılarını ve özelliklerini tanımlar.
Gıdaların işlenmesi sürecinde besinlerde meydana gelen önemli kimyasal reaksiyonları keşfeder.
Besinlerin kimyasal analizlerinde kullanılan temel laboratuvar tekniklerini takip eder.
Doğal pigmentlerin ve renklendiricilerin yapı ve özelliklerini tanımlar. 4 (C-IDENTIFIES)
Gıda katkı maddelerinin gıda kalitesi ve güvenliği üzerindeki etkilerini ana hatlarıyla belirtir.
Fonksiyonel besinleri ve sağlık üzerine etkilerini açıklar.
Genetiği değiştirilmiş gıdaların üretim süreçlerini ve sağlık üzerindeki olası etkilerini açıklar.
Çay, kahve, kakao ve çikolatanın kimyasal özelliklerini ve sağlık üzerindeki fonksiyonel etkilerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin kimyası ve analizleri II dersine giriş Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Enzimlerin yapısı, sınıflandırılması ve gıda endüstrisinde kullanım alanları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Et ve et ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Yumurta kimyası Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Süt ve süt ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Tahıl ve kuru baklagillerin özellikleri ve fonksiyonları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besinlerde bulunan doğal renk ve tat maddeleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin katkı maddeleri; gıda boyaları, koruyucu maddeler vb. Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besinlerde bulunan toksik öğeler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Fonksiyonel besinler; prebiyotikler ve probiyotikler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Fonksiyonel besinler; fitokimyasal içeren besinler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Genetiği değiştirilmiş gıdalar Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çay, kahve, kakao ve çikolatanın özellikleri ve fonksiyonları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Genel tekrar Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Demirci M. (2008). Gıda Kimyası, 4.baskı. Onur Grafik, İstanbul.
Rajuva, T. R., & Joy, P. (2014). Food technology lab manual. https://www.researchgate.net/publication/306017974
Uylaşer, V., & Başoğlu, F. (2016). Temel gıda analizleri. Dora Yayıncılık.
Kontogiorgos, V. (2021). Introduction to food chemistry (pp. 19–53). Springer.
Miller, D. D., & Yeung, C. K. (2022). Food chemistry: A laboratory manual (2nd ed.). Wiley. ISBN: 978-1-119-71460-6.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 10 1 10
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 7 1 7
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 7 1 7
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 89 0 131
Genel Toplam 131
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0