Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY242 | BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ II | 4 | 5 | 4 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Farklı besin gruplarının (et, yumurta, süt, tahıl ve kurubaklagil) kimyasal özellikleri, işleme yöntemleri ve analizleri, enzimler, fonksiyonel besinler, kimyasal bulaşanlar ve kimyasal kalite kontrol analizlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Besin kalitesi kavramı ve değerlendirme yöntemleri, enzimlerin yapısı ve kullanım alanları, et, yumurta, süt ve tahılların özellikleri, işleme yöntemleri ve laboratuvar uygulamaları, renk ve aroma bileşenleri, katkı maddeleri, probiyotikler, prebiyotikler, genetik modifiye besinler, içeceklerin (çay, kahve, kakao vb.) özellikleri ve işleme yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Besin kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan objektif ve subjektif yöntemleri kullanır. |
Gıda endüstrisinde kullanılan enzimlere örneklerle açıklar. |
Et, yumurta, süt ve tahılların temel besin gruplarının genel yapılarını ve özelliklerini tanımlar. |
Gıdaların işlenmesi sürecinde besinlerde meydana gelen önemli kimyasal reaksiyonları keşfeder. |
Besinlerin kimyasal analizlerinde kullanılan temel laboratuvar tekniklerini takip eder. |
Doğal pigmentlerin ve renklendiricilerin yapı ve özelliklerini tanımlar. 4 (C-IDENTIFIES) |
Gıda katkı maddelerinin gıda kalitesi ve güvenliği üzerindeki etkilerini ana hatlarıyla belirtir. |
Fonksiyonel besinleri ve sağlık üzerine etkilerini açıklar. |
Genetiği değiştirilmiş gıdaların üretim süreçlerini ve sağlık üzerindeki olası etkilerini açıklar. |
Çay, kahve, kakao ve çikolatanın kimyasal özelliklerini ve sağlık üzerindeki fonksiyonel etkilerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin kimyası ve analizleri II dersine giriş | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Enzimlerin yapısı, sınıflandırılması ve gıda endüstrisinde kullanım alanları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Et ve et ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Yumurta kimyası | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Süt ve süt ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Tahıl ve kuru baklagillerin özellikleri ve fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besinlerde bulunan doğal renk ve tat maddeleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin katkı maddeleri; gıda boyaları, koruyucu maddeler vb. | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besinlerde bulunan toksik öğeler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Fonksiyonel besinler; prebiyotikler ve probiyotikler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Fonksiyonel besinler; fitokimyasal içeren besinler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Genetiği değiştirilmiş gıdalar | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çay, kahve, kakao ve çikolatanın özellikleri ve fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Genel tekrar | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Demirci M. (2008). Gıda Kimyası, 4.baskı. Onur Grafik, İstanbul. |
Rajuva, T. R., & Joy, P. (2014). Food technology lab manual. https://www.researchgate.net/publication/306017974 |
Uylaşer, V., & Başoğlu, F. (2016). Temel gıda analizleri. Dora Yayıncılık. |
Kontogiorgos, V. (2021). Introduction to food chemistry (pp. 19–53). Springer. |
Miller, D. D., & Yeung, C. K. (2022). Food chemistry: A laboratory manual (2nd ed.). Wiley. ISBN: 978-1-119-71460-6. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 1 | 10 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 7 | 1 | 7 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 89 | 0 | 131 |
Genel Toplam | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |