TR EN

ANNE VE ÇOCUK BESLENMESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY244 ANNE VE ÇOCUK BESLENMESİ 4 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik ve bebek beslenmesi gereksinimleri, çocukların besin ihtiyaçları, beslenme sorunları ve çözüm önerileri ile tıbbi beslenme tedavisine ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik öncesi dönemde beslenme, gebelik ve emziklilik döneminde oluşan fizyolojik değişiklikler ve beslenme gereksinimleri, 0-1 yaş bebek beslenmesi, anne sütü, tamamlayıcı beslenme ve bebek formülaları, oyun çağı, okul öncesi, okul çağı ve adölesan dönemin özellikleri, enerji ve besin ögesi gereksinimleri, beslenme ile ilgili sorunlar ve çözüm önerileri, diyet tedavisi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Türkiye ve Dünyadaki gebe-emzikli, çocuk ve adölesan dönemlerine ilişkin beslenme programları ve uygulamalarından öneriler paylaşır.
Enerji ve makro besin ögeleri ile mikro besin ögelerinin anne çocuk beslenmesindeki önemini ve kaynaklarını açıklar.
Gebelik-emziklilik dönemi için beslenme önerilerini ana hatlarıyla belirtir.
Gebelik-emziklilik döneminde besin ögesi gereksinimleri hesaplar.
Gebelik-emziklilik dönemi için gereksinimlerine uygun tıbbi beslenme programı hazırlar.
Bebek formulalarının özelliklerini ve kullanım alanlarını karşılaştırır.
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme ilkelerini açıklar.
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda besin ögesi gereksinimleri hesaplar.
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda gereksinimlere uygun tıbbi beslenme tedavisi hazırlar.
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme sorunlarına yönelik çözüm önerilerini ana hatlarıyla belirtir.
Dönemlerine göre çocukların beslenme sorunlarını açıklar.
Dönemlerine göre gebelik ve beslenme ilişkisine yanıt verir.
Gebelik-emziklilik dönemi ve farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Dünyada ve Türkiye'de anne ve çocuk beslenmesinin önemi ve çocuklarda büyümenin izlenmesi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
2 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Gebelik fizyolojisi ve beslenme ilkeleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
3 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Gebelik dönemi beslenme planlaması Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
4 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Emziklilik fizyolojisi ve beslenme ilkeleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
5 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Emziklilik dönemi beslenme planlaması Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
6 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma 0-1 yaş beslenme ilkeleri ve anne sütünün önemi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
7 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma 0-1 yaş dönemi beslenme planlaması Sunum/Anlatım/Örnek olay yöntemi/Probleme dayalı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Okul öncesi dönemi beslenme ilkeleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
10 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Okul öncesi dönemi beslenme planlaması Sunum/Anlatım/Örnek olay yöntemi/Probleme dayalı öğrenme
11 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Okul çağı dönemi beslenme ilkeleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
12 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Okul çağı dönemi beslenme planlaması Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
13 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Adölesan dönemi beslenme ilkeleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
14 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Adölesan dönemi beslenme planlaması Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
15 Literatür tarama/Web tabanlı araştırma Vaka örnekleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Şanlıer, N. (2019). Vakalarla öğreniyorum: Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi-1 (1. baskı). Hedef Yayıncılık.
Şanlıer, N. (2019). Vakalarla öğreniyorum: Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi-2 (1. baskı). Hedef Yayıncılık.
Köksal, G., & Gökmen, H. (2000). Çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi.
Suskind, D., & Lenssen, P. (2014). Pediyatrik beslenme el kitabı. Nobel Tıp Kitabevi.
Köksal, G. (2016). Çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi (5. baskı). Hatiboğlu Yayınları.
Gökçay, G., & Garipağaoğlu, M. (2002). Çocukluk ve ergenlik döneminde beslenme. Saga Yayınları.
Arlı, M., Şanlıer, N., Küçükkömürler, S., & Yaman, M. (2017). Anne ve çocuk beslenmesi. Pegem Akademi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0