Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY246 | TOPLUM SAĞLIĞINDA BESLENME | 4 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Toplum ve bireylerin beslenme durumlarını saptama, sık görülen beslenme sorunlarını tanımlama ve bu sorunların epidemiyolojisini inceleme yoluyla ulusal beslenme planları ve politikalarına ilişkin bilgi ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Toplum beslenmesi ve toplum sağlığında beslenmenin önemi, toplum sağlığı diyetisyeni görevleri, özel gruplardaki beslenme sorunları, gebelik ve emziklilik dönemlerinde beslenme, 0-1 yaş çocuk beslenmesi, yaşlılık döneminde beslenme, sporcu beslenmesi, işçi beslenmesi, toplumda vitamin ve mineral eksiklikleri, afet durumunda besin ve beslenme, ulusal besin ve beslenme politikaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Toplum sağlığında beslenmenin önemini açıklar. |
Toplum sağlığı diyetisyeni görevlerini tanımlar. |
Özel gruplardaki beslenme sorunlarını örneklerle açıklar. |
Gebelik döneminde beslenme gereksinimlerini hesaplar |
Emziklilik dönemindeki beslenme gereksinimlerini hesaplar. |
0-1 yaş çocuk beslenmesinin önemini açıklar ve gereksinimlerini hesaplar. |
Yaşlılık dönemi beslenme sorunlarını örneklerle açıklar. |
Sporcularda beslenme gereksinimlerini tanımlar. |
İşçi beslenmesi ile ilgili sorunları açıklar. |
Toplumda beslenmeye bağlı kronik hastalıklarının epidemiyolojisini analiz eder. |
Toplumdaki vitamin ve mineral yetersizliklerinin nedenlerini açıklar. |
Afet durumlarında beslenme ihtiyaçlarını karşılamak için uygun çözümler üretir. |
Ulusal besin ve beslenme politikalarının toplum sağlığı üzerindeki etkilerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplum Beslenmesi, Toplum Sağlığında Beslenmenin Önemi ve İlgi Alanları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplum Sağlığı Diyetisyenin Görevleri, Ödevlerin Verilmesi ve Açıklanması | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Özel Gruplarda Beslenme Sorunları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gebelik Döneminde Beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Emziklilik Döneminde Beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | 0-1 Yaş Çocuk Beslenmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşlılık Döneminde Beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sporcularda Beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İşçi Beslenmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplumda Vitamin Eksiklikleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplumda Mineral Eksiklikleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Afet Durumunda Besin ve Beslenme, Ödevlerin Toplanması ve Değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Ulusal Besin ve Beslenme Politikaları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Uluslararası Besin ve Beslenme Politikaları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Baysal, A. ve ark. (2018). Diyet El Kitabı. Ankara, Hatiboğlu Yayınevi |
Gibson, R. S. (2005). Principles of nutritional assessment. Oxford University Press. |
Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER) 2022, T.C. Sağlık Bakanlığı, Ankara. |
Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması (TBSA) 2017, T.C. Sağlık Bakanlığı, Ankara. |
Preedy, V. R., Watson, R. R., & Martin, C. R. (Eds.). (2010). Handbook of behavior, food, and nutrition. Springer. (Electronic Book) |
Bruening, M., Perkins, S., & Udarbe, A. (2022). Academy of Nutrition and Dietetics: Revised 2022 Standards of Practice and Standards of Professional Performance for Registered Dietitian Nutritionists (Competent, Proficient, and Expert) in Public Health and Community Nutrition. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 122(9), 1744–1763.e49. https://doi.org/10.1016/j.jand.2022.04.005 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Optik(Test) Sınav | |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Optik(Test) Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 5 | 190 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 72 |
Genel Toplam | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |