Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY208 | BESLENME BİYOKİMYASI II | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi EDA MERVE KURTULUŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Karbohidrat ve lipid metabolizması, nükleik asitlerin yapısı ve işlevi, vitaminler ve minerallerin rolü, açlık ve tokluk mekanizmalarına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Karbohidrat ve lipid metabolizması, nükleik asitler, vitaminler, mineraller, metabolik integrasyon, alkol ve metabolizması, açlık ve tokluk metabolizması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Karbonhidratların metabolik yolaklarını açıklar. |
Lipidlerin metabolik yolaklarını açıklar. |
Vitamin ve minerallerin metabolizmalarını, hücreler tarafından kullanımını ve fonksiyonlarını açıklar. |
Su ve elektrolitlerin beslenme biyokimyasındaki önemini açıklar. |
Nükleik asitlerin sentezlenmesi, işlevlerini ve yıkılmasını inceler. |
Hormonların ve nörotransmitterlerin sentezindeki besin maddelerinin metabolik disfonksiyon üzerindeki etkilerini ilişkilendirir. |
Enzimlerin biyolojik yaşamdaki önemini ana hatlarıyla belirtir. |
Edindiği bilgileri Beslenme ve Diyetetik alanında kullanır. |
Açlık ve tokluk metabolizması üzerinde etkili olan yolakları yanıtlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbohidratlara Genel Bakış, Yapı ve Fonksiyon | Anlatım |
2 | Literatür Tarama, Döküman | Karbohdirat Metabolizmasına giriş: Glikoliz ve Glikoneogenez | Tartışma |
3 | Çıktı alma | Karbohidrat Metabolizması: Glikojenez ve Glikojenoliz | Anlatım |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Pentoz Fosfat Yolu | Çizim |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Glukoz Hemostası ve Kısa Sınav | Kısa sınav |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Lipidlere Genel bakış, İsimlendirme, Yapı ve Fonksiyon | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Lipidlerin Sindirim, Emilim ve Taşınımı | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Lipid metabolizması : Lipogenez ve Lipoliz | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Keton Cisimcikleri ve Metabolik İntegrasyon: Açlık ve Tokluk Metabolizmas | Vaka Sunumu |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vitaminlere Giriş: Yağda ve Suda Çözünür Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Suda Çözünür Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Makromineraller | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Mikromineraller | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Tekrar | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Konukoğlu, D. (2018). Temel ve klinik biyokimya: Sağlık hizmetleri fakültesi ve sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları için. Nobel Tıp Kitabevi. |
Aksoy, M. (2014). Beslenme Biyokimyası, 4. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi |
Gürdöl, F. (2018). Beslenme biyokimyası (3. baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. |
Cox, M. M., & Nelson, D. L. (2018). Lehninger principles of biochemistry. W.H. Freeman. |
Brody, T. (1998). Nutritional biochemistry (2nd ed.). Academic Press, https://doi.org/10.1016/8978-0-12-134836-6.X5000-8 |
Yanar, K. (Ed.). (2024). Klinik beslenme biyokimyası. Ankara: Nobel Tap Kitabevleri |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Optik(Test) Sınav | |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Optik(Test) Sınav | |
Kısa Sınav | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 5 | 190 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 1 | 5 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 3 | 1 | 3 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
TOPLAM | 61 | 0 | 106 |
Genel Toplam | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |