Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YSD303 | HİTABET VE LİDERLİK | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerimizin konuşma ve yazma becerileri ile hitabet yeteneklerini; Türk ve Dünya edebiyatından seçilmiş örnek metinler ile ve Dünya liderlerinin örnek hitabe metinleri vasıtasıyla yapılması planlanan disiplinlerarası çalışmaların yanı sıra yenilikçi öğretim metodları da kullanarak güçlendirmektir. |
İçerik: | Hitabet, mektup, tirat gibi türlerin Türk ve Dünya edebiyatından seçilmiş en güzel örneklerinin okunması ve adları geçen türler ve örnekler ile ilgili interaktif sunu, dramatizasyon ve yazma çalışmalarının yapılması, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1. Hitabet, mektup, tirat türlerinin seçkin örneklerinden okumalar yapar ve okuduğu metinlerden yola çıkarak; metni yazan kişi ve metnin ait olduğu dönem hakkında çıkarımda bulunur. İkna edici bir konuşma metninin ve konuşmacının ne gibi özelliklere sahip olması gerektiğini bilir. 2. Ders içeriğini oluşturan türlerin Türk ve Dünya edebiyatından / kültüründen seçilmiş olan örnekleri arasında tür, yazar, hatip, hitabe metni gibi üst başlıklar arasında karşılaştırmalar yapar. 3. Derste yapılan okumaların ve uygulamalı çalışmaların neticesinde öğrencimiz, ders materyali olarak seçilmiş olan metinlerle benzer türdeki yazıları kendisi de yazabilecek duruma gelir. 4. Bu dersin neticesinde öğrencimiz etkili konuşma ve yazma becerisi kazanmış olmanın yanında Türk ve Dünya edebiyatının seçkin örnekleri üzerinden giderek edebiyat bilgisini güçlendirir ve iyi bir hatibin sahip olması istenen / beklenen özelliklerin neler olduğunu bilir. 5. Bu dersin neticesinde öğrencimiz, ikna edici bir konuşma ve yazma metninin nasıl olması gerektiği konusunda değerlendirmeler yapabilecek beceriye sahip olur. 1. Hitabet, mektup, tirat türlerinin seçkin örneklerinden okumalar yapar ve okuduğu metinlerden yola çıkarak; metni yazan kişi ve metnin ait olduğu dönem hakkında çıkarımda bulunur. İkna edici bir konuşma metninin ve konuşmacının ne gibi özelliklere sahip olması gerektiğini bilir. 2. Ders içeriğini oluşturan türlerin Türk ve Dünya edebiyatından / kültüründen seçilmiş olan örnekleri arasında tür, yazar, hatip, hitabe metni gibi üst başlıklar arasında karşılaştırmalar yapar. 3. Derste yapılan okumaların ve uygulamalı çalışmaların neticesinde öğrencimiz, ders materyali olarak seçilmiş olan metinlerle benzer türdeki yazıları kendisi de yazabilecek duruma gelir. 4. Bu dersin neticesinde öğrencimiz etkili konuşma ve yazma becerisi kazanmış olmanın yanında Türk ve Dünya edebiyatının seçkin örnekleri üzerinden giderek edebiyat bilgisini güçlendirir ve iyi bir hatibin sahip olması istenen / beklenen özelliklerin neler olduğunu bilir. 5. Bu dersin neticesinde öğrencimiz, ikna edici bir konuşma ve yazma metninin nasıl olması gerektiği konusunda değerlendirmeler yapabilecek beceriye sahip olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Bir “hatip” olabilmek için hangi özellikleri taşımak gerekir, her lider bir hatip olmalı mıdır? Konusuna göre hitabe metni geliştirmek için nelere dikkat etmek gerekir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım, Seslendirme |
2 | Literatür tarama | Göktürk Kitabelerinden Bilge Kağan Yazıtı ve Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma, Seslendirme, İnteraktif kullanım, her iki metnin karşılaştırılması |
3 | Literatür tarama | Kanuni Sultan Süleyman’ın Fransa Kralı François’e yazdığı mektup. Yavuz Sultan Selim’in “Yar olur, ağyar olur, dildar olur, serdar olur” dizelerinin bulunduğu dörtlüğün nasıl yazılmış olduğu Steve Jobs’un 2005 yılında Stanford Üniversitesinde yapmış olduğu konuşmanın dinlenmesi, izlenmesi ve “konuşma” ile konuşma metninin incelenmesi. | Dramatizasyon, sunum, tartışma: İyi bir hatip iyi bir edebiyat bilgisine sahip olmalı mıdır ve hatibin dilbilgisi yeteneği güçlü olmalı mıdır? |
4 | Literatür tarama | Bir öğrenci temsilcisi adayının, gerçekleştirmeyi vaad ettiği çalışmaları anlatan konuşması. | Anlatım, İnteraktif kullanım, Dinleme, okuma, tartışma: Her konuşma “hitabe, hitap” mıdır? |
5 | Literatür tarama | Başkan Obama’nın Kahire Üniversitesinde yapmış olduğu konuşmanın hem hitabet hem de metin olarak incelenmesi. | Dramatizasyon, soru – cevap |
6 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Oğuz Atay’dan “Babama Mektup” adlı metnin okunması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım, Uygulama |
7 | Literatür tarama | Rosalinde Torres’in “Büyük bir lider olabilmek için gerekenler.” başlıklı konuşması ve konuşmanın metin olarak incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma: Bir metnin “samimi ve ironik olması nasıl sağlanır ve bu metni ilginç kılar mı?” İnteraktif sunu |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Materyal geliştirme için ön hazırlık | Bir öğrencinin üniversite mezuniyeti için yapmayı tasarladığı / tasarlayacağı metin nasıl olmalıdır? | Anlatım, Sunu, Soru-Cevap, Tartışma: Her lider hatip midir, her hatip lider midir? |
10 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | Gogol’ün “Müfettiş” adlı oyunundan Osıp karakterinin tiradı. Samuel Beckett. “Godot’yu Beklerken” Vladimir tiradı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunu, Dramatizasyon |
11 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | Randy Pausch “Son Ders”. | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
12 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
13 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
14 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
15 | FİNAL | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ergin, M. (2016), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. Tarık Günersel, Yusuf Bal ve Metin Altıok ile Servet-i Fünun şiirlerinden örnekler Atay, O. ( 2016), Babama Mektup, İstanbul: İletişim Yayınları Kafka, F. (2014) Babaya Mektup, İstanbul: Can Yayınları Dostoyevski, F. (2012), İnsancıklar, İstanbul: Can Yayınları Gogol, N. V. (2010), Müfettiş, Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları Beckett, S. (2009), Godot’yu Beklerken, Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları Oflazoğlu, T. (2009), IV. Murat, Ankara: İz Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili temel kavramları açıklar, bunları gelişimi açıklayan kuramlarla ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili ve ilişkili alanların temel kavramlarını kullanarak, insan gelişimindeki küresel, bölgesel ve yerel farklılıkları ilgili gelişim kuramları temelinde açıklar.
|
||||||
3 |
Alanıyla ilgili akademik çalışmalarda ve saha uygulamalarında kullanabileceği mesleki sınırlılıklarını, yeterliklerini, yetki ve sorumluluklarını tanımlar ve bunları uygular.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade becerisine sahiptir.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili diğer disiplinlerin temel olgularını, ilke ve süreçlerini, uygulamada kullanılan yöntemleri açıklar, lisans düzeyinde analiz ve değerlendirme yapabilir.
|
||||||
3 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda meslek bilgi ve becerilerini kullanarak ve objektif tutum sergileyerek, bireysel ve sosyal sorunlara çeşitli çözümler bulur.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bir düşünce ya da uygulamayı formüle eder.
|
||||||
2 |
Ekip çalışması gerektiren işlerde fikirleriyle katkıda bulunur, ortaya konan düşünceleri tartışır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda ekip çalışmasında aktiftir.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı baştan sona planlayıp, uygular ve bulguları çözümleyerek rapor halinde sunar.
|
||||||
3 |
Alanıyla ilgili ortak bir çalışmada ekip üyesi olarak üzerine düşen görevi yerine getirerek sorumluluğunu tamamlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda bağımsız olarak çalışabilir.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda ekip üyesi veya ekip lideri olarak farklı görevler alır ve bunları başarıyla tamamlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel gelişim ve öğrenmenin yaşamboyu devam eden bir süreç olduğunu içselleştirdiğini çalışmalarındaki performansıyla ortaya koyar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir birey olarak kişişel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkındadır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili temel ve spesifik konu, olgu ve kuramları düzenleyerek, bunları mesleki uygulamalarında kullanır.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 3 | 33 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 11 | 3 | 33 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |