TR EN

TÜRKİYENİN TOPLUMSAL YAPISI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHY102 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL YAPISI 2 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Günümüz Türkiye’sinin toplumsal, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısının tarihsellik içinde kavranması ve Türkiye’nin güncel toplumsal sorunlarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Toplumsal yapıyı anlamaya ve açıklamaya yönelik kavramlar ve kuramlar, toplumun temel kurumları: aile, eğitim, siyaset, ekonomi, din.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Toplumsal yapı açıklamaya yönelik kavramları tanımlar.
Toplumsal yapıyı ve toplumsal değişimi açıklamaya yönelik kuramları tanımlar.
Türkiye'nin temel toplumsal kurumlarını sıralar.
Aile kurumunun toplumsal işlevini tanımlar.
Eğitim kurumunun toplumsal işlevini tanımlar.
Siyaset kurumunun toplumsal işlevini tanımlar.
Ekonomi kurumunun toplumsal işlevini tanımlar.
Din kurumunun toplumsal işlevini tanımlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Tanışma, Ders Hakkında Genel Bilgi, Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama Toplumu Anlamaya ve Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Toplum, Yığın, Kategori, Grup, Kitle Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama Toplumsal Yapıyı Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Davranış Örüntüleri, Kültür, Toplumsal Yapı, Toplumsal Değişme, Toplumsal tabakalaşma, Sınıf, Statü Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama Türkiye’nin Toplumsal Yapısını Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Toplumsal Hareketlilik, Toplumsal Kurumlar, Sosyalizasyon, Sosyalleşme, Toplumsallaşma, Sosyal Kişi, Sosyal Kişilik, Kuram, Teori Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar: Yapısalcılık - Yapısal İşlevselcilik Anlatım, Tartışma
6 Literatür Tarama Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar (Devam): Yorumsamacı ve Toplumsal Eylem (Sosyal Davranışçılık) Kuramı (Devam), Toplumsal Eşitsizlik ve Sınıfsal Çatışma Kuramı Anlatım, Tartışma
7 Literatür Tarama Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar (Devam): Toplumsal Eşitsizlik ve Sınıfsal Çatışma Kuramı (Devam), Yapılaşma Kuramı Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Toplumsal Kurumlar: Aile, Eski Türk Ailesi, Osmanlı Toplumunda Aile Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama Toplumsal Kurumlar: Aile (Devam) Anlatım, Tartışma
11 Literatür Tarama Toplumsal Kurumlar: Eğitim Anlatım, Tartışma
12 Literatür Tarama Toplumsal Kurumlar: Din Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama Toplumsal Kurumlar: Ekonomi Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama Toplumsal Kurumlar: Siyaset Anlatım, Tartışma
15 Literatür Tarama Genel Tekrar Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Zencirkıran, M. (Ed.) (2011) Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Bursa: Dora Yayınları.
Joseph, F. Sosyoloji Nedir?, Ankara, Atilla Kitabevi
Gökçe, B. Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar
Baudrillard, J. Sessiz Yığınların Gölgesinde, Ankara, Doğu-Batı
Giddens , A. "Sosyoloji, Eleştirel bir giriş", Çev. Ülgen Yıldız, Ankara, Phoenix Yayınevi,
Giddens, A. "Siyaset, Sosyoloji ve Toplumsal Teori", Çev. Tuncay Birkan, Metis Yayınları,
Giddens, A. "Sosyolojik Yöntemin Yeni Kuralları", Çev. Ümit Tatlıcan, Bekir Balkız, Paradigma, Mart 2003, İstanbul
Sunar, L. Türkiye’de Toplumsal Değişim
Ortaylı,İ . 2006 ), Osmanlı Toplumunda Aile, 6.Baskı,İstanbul, Pan Yayıncılık
İçli, G. (2002). Sosyolojiye Giriş. Ankara. Anı.
Aytaç, Ö. (2002). Sosyoloji. Bir Giriş Denemesi. Elazığ. Üniversite Kitabevi.
Doğan, İ. (2009). Dünden Bugüne Türk Ailesi. Ankara. Atatürk Kültür. Merkezi.
Heper, M. (2011). Türkiye’nin Siyasal Hayatı. İstanbul. Doğan Kitap.
Karpat, K. (2010). Türk Demokrasi Tarihi. İstanbul. Timaş Yayınları.
Ünal, A.,Z. (2014). Toplumda Tabakalaşma ve Hareketlilik. Olgular Kavramlar Kıramlar. Ankara. Birleşik.
Kıray, M. B. (2006). Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme. İstanbul. Özsöz Basım Yayıncılık.
Tezcan, M. (2000). Türk Ailesi Antropojisi. Ankara. İmge.
Topses, M. D. (2016). Kurumlar Sosyolojisi. Ankara. Nobel.
Kinloch. G. C. (2014). Sosyolojik Teori. ( İçli ve Ayan. Çev.). Ankara. Birleşik

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
3
2
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
3
2
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
2
2
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
4
2
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
2
3
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
4
2
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
3
2
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
4
2
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
3
3
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 3 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 107
Genel Toplam 107
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0