TR EN

AİLELERLE SOSYAL HİZMET DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHY341 AİLELERLE SOSYAL HİZMET 5 3 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, aileyi sosyal yapı içerisindeki fonksiyonları, tarihsel gelişimi ve farklı aile tipleri çerçevesinde incelemektir. Ayrıca aile içi ilişkiler, iletişim sorunları, sağlıklı ve sağlıksız aile özellikleri, aile danışmanlığı, boşanma, aile içi şiddet gibi konuları analiz ederek sosyal hizmet perspektifinden değerlendirmeyi hedefler. Öğrencilerin, aileye yönelik kuramları, aile içi problemlerin çocuklar üzerindeki etkilerini ve sosyal hizmet müdahalelerini anlamaları sağlanacaktır.
İçerik: Ders, ailenin tanımı, fonksiyonları, aile tipleri ve gelişimleri ile başlar. Aile alt sistemleri, ebeveyn-çocuk ilişkileri ve sağlıklı ile sağlıksız aile özellikleri incelenir. Aile yaşam döngüsü ve aileye yönelik kuramlar ele alınarak, aile içi iletişim ve iletişim sorunları değerlendirilir. Aile dayanıklılığı konusu işlendikten sonra, çocuğu etkileyen aile problemleri ve suça sürüklenen çocuklar üzerine durulur. Koruma altındaki çocuklarla sosyal çalışma, aile içi şiddet ve boşanma süreçleri tartışılır. Son olarak, aile danışmanlığı tanımı ve yaklaşımları ile planlı değişim basamağında ailelerle sosyal hizmet konuları işlenir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ailenin Sosyal Yapı İçerisindeki Rolünü Anlar
Farklı aile tipleri ve tarihsel gelişimi inceler
Aile alt sistemlerini ve ebeveyn-çocuk ilişkilerini değerlendirir
Sağlıklı ve sağlıksız aile yapılarını karşılaştırır
Aile yaşam döngüsünü ve kuramları uygular
Aile içi iletişim sorunlarını anlar ve çözüm önerileri geliştirir
Aile dayanıklılığını ve kriz yönetimini değerlendirir
Aile problemlerinin çocuklar üzerindeki etkilerini inceler
Ailelerle sosyal hizmet müdahalelerini uygular

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Ailenin tanımı fonksiyonları. Aile tipleri ve gelişimleri. Sosyal yapı ve değişen toplumda aile Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama Tarihsel süreçte aile Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama Aile alt sistemleri ve Ana-baba-çocuk ilişkisi Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama Sağlıklı ve sağlıksız aile özellikleri Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama Aile yaşam döngüsü, aileye yönelik kuramlar Anlatım, Tartışma
6 Literatür Tarama Aile içi iletişim ve iletişim sorunları Anlatım, Tartışma
7 Literatür Tarama Aile dayanıklılığı Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Çocuğu etkileyen aile problemleri-Suça sürüklenen çocuklar Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama Koruma altındaki ve suça sürüklenmiş çocuklarla sosyal çalışma Anlatım, Tartışma
11 Literatür Tarama Aile İçi Şiddet Anlatım, Tartışma
12 Literatür Tarama Boşanma Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama Aile Danışmanlığı tanımı ve yaklaşımları Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama Planlı değişim basamağında Ailelerle Sosyal Hizmet Anlatım, Tartışma
15 Literatür Tarama Genel Tekrar Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baran, G. (2015). Aile yaşam dinamiği. Pelikan Yayınları.
Duyan, V. (2010) Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği
Özabacı N. ve Z. Erkan. (2014). Aile Danışmanlığı Kuram Ve Uygulamalara Genel Bir Bakış. A Pegem Akademi Yayınları
Turan, N. (1999) Sosyal Kişisel Çalışma- Birey ve Aileler İçin Sosyal Hizmet, Ed.: Veli Duyan, Ankara
Yolcuoğlu, İ. G. (2017). Bireylerle, ailelerle, gruplarla ve toplumla sosyal hizmet. Nar Yayınevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
4
2
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
5
2
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
5
2
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
4
2
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
5
3
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
4
2
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
5
2
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
4
2
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
5
3
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 1 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 13 1 13
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0