Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SHY341 |
AİLELERLE SOSYAL HİZMET |
5 |
3 |
3 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, aileyi sosyal yapı içerisindeki fonksiyonları, tarihsel gelişimi ve farklı aile tipleri çerçevesinde incelemektir. Ayrıca aile içi ilişkiler, iletişim sorunları, sağlıklı ve sağlıksız aile özellikleri, aile danışmanlığı, boşanma, aile içi şiddet gibi konuları analiz ederek sosyal hizmet perspektifinden değerlendirmeyi hedefler. Öğrencilerin, aileye yönelik kuramları, aile içi problemlerin çocuklar üzerindeki etkilerini ve sosyal hizmet müdahalelerini anlamaları sağlanacaktır. |
İçerik: |
Ders, ailenin tanımı, fonksiyonları, aile tipleri ve gelişimleri ile başlar. Aile alt sistemleri, ebeveyn-çocuk ilişkileri ve sağlıklı ile sağlıksız aile özellikleri incelenir. Aile yaşam döngüsü ve aileye yönelik kuramlar ele alınarak, aile içi iletişim ve iletişim sorunları değerlendirilir. Aile dayanıklılığı konusu işlendikten sonra, çocuğu etkileyen aile problemleri ve suça sürüklenen çocuklar üzerine durulur. Koruma altındaki çocuklarla sosyal çalışma, aile içi şiddet ve boşanma süreçleri tartışılır. Son olarak, aile danışmanlığı tanımı ve yaklaşımları ile planlı değişim basamağında ailelerle sosyal hizmet konuları işlenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Ailenin Sosyal Yapı İçerisindeki Rolünü Anlar |
Farklı aile tipleri ve tarihsel gelişimi inceler |
Aile alt sistemlerini ve ebeveyn-çocuk ilişkilerini değerlendirir |
Sağlıklı ve sağlıksız aile yapılarını karşılaştırır |
Aile yaşam döngüsünü ve kuramları uygular |
Aile içi iletişim sorunlarını anlar ve çözüm önerileri geliştirir |
Aile dayanıklılığını ve kriz yönetimini değerlendirir |
Aile problemlerinin çocuklar üzerindeki etkilerini inceler |
Ailelerle sosyal hizmet müdahalelerini uygular |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Ailenin tanımı fonksiyonları. Aile tipleri ve gelişimleri. Sosyal yapı ve değişen toplumda aile |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
Tarihsel süreçte aile |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
Aile alt sistemleri ve Ana-baba-çocuk ilişkisi |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Sağlıklı ve sağlıksız aile özellikleri |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
Aile yaşam döngüsü, aileye yönelik kuramlar |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
Aile içi iletişim ve iletişim sorunları |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama |
Aile dayanıklılığı |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Çocuğu etkileyen aile problemleri-Suça sürüklenen çocuklar |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Koruma altındaki ve suça sürüklenmiş çocuklarla sosyal çalışma |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Aile İçi Şiddet |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama |
Boşanma |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Aile Danışmanlığı tanımı ve yaklaşımları |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Planlı değişim basamağında Ailelerle Sosyal Hizmet |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Baran, G. (2015). Aile yaşam dinamiği. Pelikan Yayınları. |
Duyan, V. (2010) Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği |
Özabacı N. ve Z. Erkan. (2014). Aile Danışmanlığı Kuram Ve Uygulamalara Genel Bir Bakış. A Pegem Akademi Yayınları |
Turan, N. (1999) Sosyal Kişisel Çalışma- Birey ve Aileler İçin Sosyal Hizmet, Ed.: Veli Duyan, Ankara |
Yolcuoğlu, İ. G. (2017). Bireylerle, ailelerle, gruplarla ve toplumla sosyal hizmet. Nar Yayınevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
12 |
1 |
12 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
13 |
1 |
13 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
48 |
0 |
76 |
|
Genel Toplam |
76 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|