Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SOS314 |
İNSAN HAKLARI |
6 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Tarihsel arka plan dikkate alınarak, Sağlık Yönetimi alanında insan hakları odaklı anlayışın benimsenmesine yönelik farkındalığın kazandırılması... |
İçerik: |
İnsan haklarına temel teşkil eden kavramlar: Onur, Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet
İnsan haklarının tarihsel gelişimi
İnsan haklarının sınıflandırılması
Demokrasi ve İnsan Hakları
Yoksulluk ve İnsan Hakları
Sağlık ve İnsan Hakları
Kadının insan hakları, çocuk hakları, engelli hakları, yaşlı hakları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
İnsan haklarına temel teşkil eden kavramları tanımlar. |
İnsan haklarını tanımlar. |
İnsan haklarını nitelik açıdan sınıflandırır. |
İnsan haklarını insan hakları uygulamalarının tarihsel gelişimine göre sınıflandırır. |
İnsan hakları bakış açısından, insan haklarının daha görünür kılınması ve somutlaştırılması gereken grupları sınıflandırır. |
İnsan hakları bakış açısından kadının insan haklarını tanımlar. |
İnsan hakları bakış açısından çocuk haklarını tanımlar. |
İnsan hakları bakış açısından engelli haklarını tanımlar. |
İnsan hakları bakış açısından yaşlı haklarını tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Kaynaklardan Çalışma |
Tanışma
Ders hakkında genel bilgi Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme
Haftalık ders programının açıklanması
Kaynakça |
Anlatım |
2 |
Kaynaklardan Çalışma |
Temel kavramlar
Onur
Hak
Özgürlük |
Anlatım - Tartışma |
3 |
Kaynaklardan Çalışma |
Özgürlük (Devam)
Eşitlik
Adalet |
Anlatım - Tartışma |
4 |
Kaynaklardan Çalışma |
İnsan haklarının tarihsel gelişimi
Eski uygarlıklar
Antik Yunan |
Anlatım - Tartışma |
5 |
Kaynaklardan Çalışma |
İnsan haklarının tarihsel gelişimi (Devam) |
Anlatım - Tartışma |
6 |
Kaynaklardan Çalışma |
İnsan Haklarının Sınıflandırılması
Klasik İnsan Hakları Sınıflandırılması
İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması
İnsan Haklarının 3 Kuşağı |
Anlatım - tartışma |
7 |
Kaynaklardan Çalışma |
İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması (Devam)
İnsan Haklarının 3 Kuşağı
Demokrasi ve İnsan Hakları |
Anlatım - tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynaklardan Çalışma |
Ara sınav sorularının yanıtlanması ve değerlendirilmesi
Yoksulluk ve İnsan Hakları |
Anlatım - tartışma |
10 |
Kaynaklardan Çalışma |
Sağlık ve İnsan Hakları |
Anlatım - Tartışma |
11 |
Kaynaklardan Çalışma |
Kadının İnsan Hakları |
Anlatım - tartışma |
12 |
Kaynaklardan Çalışma |
Çocuk Hakları |
Anlatım - Tartışma |
13 |
Kaynaklardan Çalışma |
Engelli Hakları |
Anlatım - tartışma |
14 |
Kaynaklardan Çalışma |
Yaşlı Hakları |
Anlatım - Tartışma |
15 |
Kaynaklardan Çalışma |
- |
Anlatım - Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çeçen, Anıl (2000) İnsan Hakları |
Aybay, Rona (2015) İnsan Hakları Hukuku |
Ife, Jim (2017). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. Hak Temelli Bir Uygulamaya Doğru. Nika |
Kuçuradi, İoanna (2008). İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları |
Gökpınar, M. (2015). Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması. |
Atalar, Ö. (2002). Avrupa Birliği ve İnsan Hakları. |
Karakul, S. ve Yürük, A. Çağdaş Toplumda İnsan Haklarının Doğuşu ve Gelişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları |
Lin CHUN «İnsan Hakları ve Demokrasi İlişkisini Açıklığa Kavuşturma Denemesi» Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye’de ve Dünyada İnsan Hakları–Yayına Hazırlayanlar İoanna KUÇURADİ–Bülent PAKER |
İlhan TEKELİ «Temsili Demokrasi Krizi Karşısında Katılımcı Demokrasi ve STK’ların Gelişimi» Hikayemi Dinler misin? Konferanslar |
Şahin Taşğın, Neşe Yoksulluk, İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler: Değişen Anlayışlar: Refah Devletinden Hayırseverliğe Yoksulluktan Sosyal Dışlanmaya |
Zengin N. Sağlık Hakkı ve Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi |
Toplum Sağlığı Araştırma ve Geliştirme Merkezi ve Dünya Sağlık Örgütü Sağlık ve İnsan Hakları Üzerine 25 Soru 25 Cevap |
Berktay, F. Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
3 |
10 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
48 |
0 |
154 |
|
Genel Toplam |
154 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|