Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EGY421 | SPOR TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI VE MONİTÖRİZASYON | 7 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ ŞENTÜRK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, antrenman ve müsabaka sırasındaki sporcu performans takip araçlarının kavranması ve elde edilen verilerin performans ve teknik taktik boyutta analiz değerlendirilmesi becerisinin kazandırılmasıdır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Sporcuların antrenman ve müsabakalar esnasında gösterdikleri performans parametrelerine ait verileri toplama, analiz etme ve yorumlamasıdır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sporcu takibinin gerekçesini ve önemini açıklar. Sporcu takibinde ölçüm araçlarını ifade eder. Sporcu takibinde branşın teknik-taktik analizini yapar. Bireysel ve takım sporlarında performans takibini ve analizini yapar. Güncel sporcu takibi/görüntüleme teknolojilerini listeler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Sporcuları niçin takip ederiz? Bireysel sporcu takibinin önemi | Anlatım,soru- cevap,tartışma |
2 | Konu ile ilgili kitap okuma | Sporcu takibinde kullanılan ölçüm araçları | Anlatım,soru- cevap,tartışma |
3 | Konu ile ilgili kitap okuma | Antrenman stresinin fizyolojik etkileri | Anlatım,soru- cevap,tartışma |
4 | Konu ile ilgili kitap okuma | Antrenman stresinin belirlenmesi; iç ve dış yük. | Anlatım,soru- cevap,tartışma |
5 | Konu ile ilgili kitap okuma | Antrenman stresinin belirlenmesi; iç ve dış yük. | Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Konu ile ilgili köşe yazısı okuma ve özeti | Performans Takibi; Kassal yorgunluk | Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Performans takibi; Bilişsel Testler | Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Performans takibi; Kalp Atım Sayısı | Anlatım,soru- cevap,tartışma |
10 | Köşe yazısı okuma ve özeti | Güncel sporcu görüntüleme teknolojileri; Giyilebilir teknolojiler | Anlatım,soru- cevap,tartışma |
11 | İlgili internet sitelerini inceleme | Güncel sporcu görüntüleme teknolojileri; Mobil teknolojiler | Anlatım,soru- cevap,tartışma |
12 | Ppt sunum hazırlama | Bireysel Sporlarda Oyuncu Takibi ve Analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
13 | Ppt sunum hazırlama | Bireysel Sporlarda Oyuncu Takibi ve Analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
14 | Ppt sunum hazırlama | Takım Sporlarında Oyuncu Takibi ve Analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
15 | Ppt sunum hazırlama | Takım Sporlarında Oyuncu Takibi ve Analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
D. Leo, D. Alexandre, and C. Karim, Monitoring fatigue and training load in soccer, Lambert Academic Publishing |
McGuigan, M. (2017). Monitoring training and performance in athletes. Human Kinetics. Çeviri: Dr. Sümer ALVURDU, Ankara: Hipokrat Kitapevi |
D. Leo, D. Alexandre, and C. Karim, Monitoring fatigue and training load in soccer, Lambert Academic Publishing |
Bubbs, M. (2019). PEAK: The new science of athletic performance that is revolutionizing sports. Chelsea Green Publishing. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
4 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
3 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |