Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EGY210 | SPOR PEDAGOJİSİ | 4 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Spor Eğitimi'nin amaçları doğrultusunda öğrenmede kuram, yöntem ve uygulamalar hakkında bilgi sahibi olmak. |
İçerik: | Öğretim ve öğrenimin temel kavram ve ilkeleri - Öğretim programları (içeriğin seçimi, düzenlenmesi, kullanılacak yöntemler pekiştirme, geri bildirim, düzenleme, beceri öğrenmenin işlenmesi aşamaları, değerlendirme) - Öğretim Yaklaşımı (giriş, buluş ve araştırma yoluyla öğretim) araştırma) - Öğretim Yöntem ve teknikleri Planlama-Öğrenme etkinliği (etkinlik örnekleri) - Koçluk sorumlulukları ve yeterlilikleri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Öğretimle ilgili temel kavramların anlam bilgisini açıklayabilir |
Öğretimde planlı çalışmanın önemini kavrayabilir. |
Öğrenme ve öğretme ilkelerini hatırlayabilir. |
Belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini hatırlayabilir. |
Okulöncesi eğitim programlarının geliştirilmesinde öğretmenin rolünü açıklayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Dönem ders içeriğinin genel tanımı ve amaçları | Anlatım |
2 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | Temel konseptler | Anlatım |
3 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | Eğitim programlarının eğitim durumu | Anlatım |
4 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | Öğretme becerileri (taksonomiler) | Anlatım |
5 | Literatür Tarama | Temel Öğretme ve Öğrenme Stratejileri (Keşif ve Analiz) | Anlatım, Tartışma |
6 | Web Tabanlı Araştırma | Öğretme Tarzları Yelpazesi (AE) | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | Öğretme Tarzları Yelpazesi (FK) | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | AE Yöntemleri Uygulamaları | Anlatım Beyin Fırtınası Proje Tabanlı Öğrenme |
10 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | AE Yöntemleri Uygulamaları | Anlatım Beyin Fırtınası Proje Tabanlı Öğrenme |
11 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | FK Yöntemleri Uygulamaları | Anlatım Beyin Fırtınası Proje Tabanlı Öğrenme |
12 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | FK Yöntemleri Uygulamaları | Anlatım Beyin Fırtınası Proje Tabanlı Öğrenme |
13 | Web Tabanlı Araştırma, Literatür Tarama | Test Koşulu (gözlem, görüşmeler, çalışma sayfaları vb.). | Anlatım Beyin Fırtınası Proje Tabanlı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama | Antrenörün sorumlulukları ve yeterlilikleri | Anlatım Beyin Fırtınası Proje Tabanlı Öğrenme |
15 | Literatür Tarama | Antrenörün sorumlulukları ve yeterlilikleri | Anlatım Beyin Fırtınası Proje Tabanlı Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mosston, M., Ashworth, S. (2008). Beden Eğitimi Öğretimi. İlk Çevrimiçi Baskı |
Zırh, K. (2011). Spor Pedagojisi: Öğretim ve Koçluğa Giriş. Pearson Eğitim Limited. Londra. |
Senemoğlu, N., Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, Ankara, 2005. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
1 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
1 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
3 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
4 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 48 |
Genel Toplam | 48 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 1,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |