TR EN

SPOR PSİKOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY210 SPOR PSİKOLOJİSİ 4 2 2 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, psikoloji biliminin, sportif performans gelişimi üzerine etkilerini açıklayabilme, mental antrenman yöntemlerini temel düzeyde uygulayabilme ve psikoloji alanında edindiği temel bilgileri, sporcuların performanslarını arttırmak için kullanabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Spor psikolojisi alanı, konuları; sporda kişilik, motivasyon, uyarılmışlık, stres ve kaygı; yarışma ve karşılaşma psikolojisi, grup ve takım dinamikleri, grup sargınlığı, sporda liderlik ve iletişim, psikolojik beceri antrenmanları, dikkat, algı, odaklanma, sportif performansı olumsuz etkileyen süreçler: tükenmişlik, sürantrenman, sağlıksız davranışlar, bağımlılık, şiddet ve saldırganlık konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Spor psikolojisi alanına ilişkin temel kavramları tanımlar.
Psikoloji biliminin, sportif performans gelişimi üzerine etkilerini açıklar.
Mental antrenman yöntemlerini temel düzeyde uygular.
Psikoloji alanında edindiği temel bilgileri, sporcuların performanslarını arttırmak için kullanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Spor Psikolojisinin Temel Kavramları, Alan ve Konuları, Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Kişilik ve Spor Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulamalı Grup Çalışması
3 Literatür tarama ve video izleme Spor ve Motivasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Grup Çalışması
4 Konu ile ilgili makale okuma Konsantrasyon, Dikkat ve Odaklanma Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Grup Çalışması
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Hedef Belirleme Anlatım, Soru Cevap ve Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
6 Literatür tarama Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Grup Çalışması
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Grup ve Takım Dinamikleri, Grup Sargınlığı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Sporda Liderlik ve İletişim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Grup Çalışması
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve literatür tarama Yarışma ve Karşılaşma psikolojisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Uygulamalı Grup Çalışması
11 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve literatür tarama Psikolojik Beceri Antrenmanları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Gösteri Yöntemi ve Uygulamalı Grup Çalışması
12 Literatür tarama Spor Sakatlıkları ve Psikolojisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
13 Konu ile ilgili makale okuma ve video izleme Bağımlılık ve Sağlıksız Davranışlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
14 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Tükenmişlik ve Sürantrenman Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme Sporda Saldırganlık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Analizi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Weinberg, R.S. ve Gould, D. (2015). Spor ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri. Ed. Mustafa Şahin, Ziya Koruç. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Doğan, O. (2015). Spor Psikolojisi. Nobel Kitabevi, Ankara.
Yeltepe Ercan, H. (2013). Spor ve Egzersiz Psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Konter, E. (2006). Sporda Karşılaşma Psikolojisi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Aktepe, K. (2013). Sporda Zihinsel Antrenman. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
3
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
3
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
3
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
2
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
5
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
2
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
2
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 8 48
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 199
Genel Toplam 199
Toplam İş Yükü / 25.5 7,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0