TR EN

EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY106 EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ 2 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, egzersizin, tüm fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceleyebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; fizyoloji bilimine ilişkin temel kavramlar, hücre, doku, enerji metabolizması, aerobik ve anaerobik enerji sistemleri, anaerobik glikoliz ve atp’nin yenilenmesi, enerji tüketimi, oksijen alımı ve eksikliği, laktik asit eşiği, spor branşları ve enerji kullanımı, egzersiz sonrası toparlanma, motor ünite çeşitleri, kasın yapısı, myofibril ve fibril kas hareketleri, iskelet kası ve hareketi, kas kasılma çeşitleri ve egzersiz ilişkisi, kas hipertrofisi, proporeseptörler, antrenmana nöromuscular adaptasyonlar ve fizyolojik sistemler konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Egzersiz fizyolojisine ilişkin temel kavramları tanımlar.
Egzersiz sonrası toparlanma sürecini açıklar.
Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
Kas kasılma tiplerini örnekleyen egzersiz uygulamalarını gösterir.
Egzersizin, fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin tanıtımı, Fizyoloji bilimine ilişkin temel kavramlar, Hücre, doku, sistemler ile ilgili genel bilgilendirme Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili makale okuma Enerji Metabolizması, Aerobik ve Anaerobik Enerji Sistemleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Anaerobik glikoliz ve ATP’nin yenilenmesi Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması
4 Konuyla ilgili makale özeti çıkarma Enerji tüketimi, Oksijen alımı ve eksikliği Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili makale özeti çıkarma Laktik asit eşiği, spor branşları ve enerji kullanımı Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili makale okuma Egzersiz sonrası toparlanma Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
7 Görsel ve yazılı kaynak tarama Motor ünite çeşitleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı kaynak tarama Kasın yapısı, myofibril ve fibrill kas hareketleri, İskelet kası ve hareketi, konuyla ilgili video gösterimi Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
10 Görsel ve yazılı kaynak tarama Kas kasılma çeşitleri ve egzersiz ilişkisi, Kas hipertrofisi ve konuyla ilgili video gösterimi Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Proporeseptörler, Antrenmana nöromuscular adaptasyonlar Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
12 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama Solunum Sistemi ve Egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama Dolaşım Sistemi ve Egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
14 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama Sinir sistemi ve egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama Endokrin sistem ve egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kraemer, W.J., Fleck, S.J. ve Deschenes, M. R. (2011).Exercise Physiology: Integrating Theory and Application. Lippincott Williams ve Wilkins, USA.
Mcardle, W.D., Katch F.I., Katch, V.L. (2006). Essentials of Exercise Physiology. Lippincott Williams & Wilkins, USA.
Ergen, E., Demirel, H., Güner, R., Turnagöl, H., Başoğlu, S., Zergeroğlu, A.M., Ülkar, B., Hazır, T. (2015). Egzersiz Fizyolojisi. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
Delavier, F. (2001). Strength Training Anatomy: Your Illustrated Guide to Muscles at Work. Champaign. Human Kinetics, USA.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
4
Prepares exercise plans for different disability groups
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 3 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0