Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
COE402 | SPORTS FOR INDIVIDUALS WİTH SPECIAL NEEDS | 8 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, özel gereksinimli bireylere yönelik fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili ihtiyaçları açıklayabilecek ve uyarlanmış fiziksel aktivite programı hazırlayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, engel nedenleri, engelli bireylerin özellikleri, engelli gençlerin eğitiminde sporun yeri ve önemi, motor beceri testleri, engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar, engelliler için fiziksel aktivite programları ve farklı engel gruplarına yönelik spor aktiviteleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor bilimleri alanıyla ilgili temel kavramları tanımlar. |
Engellilerde Beden Eğitimi ve Sporun tarihsel gelişimini açıklar. |
Engelliliğin nedenlerini ve türlerini açıklar. |
.Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan spor organizasyonlarını tanır. |
Bireyselleştirilmiş Beden eğitimi programı hazırlar. |
Özel gereksinimli bireyler için uygulanan fiziksel aktivite ve spor etkinliklerinin özelliklerini inceler. |
Özel gereksinimli bireylere yönelik uyarlanmış fiziksel aktivite programı hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı, işleyişi ve haftalık ders konuları hakkında genel bilgilendirme | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Özel Eğitimde kavramlar, ilkeler, hizmetler ve sayısal bilgiler | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Sporun Tarihsel Gelişimi | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Engelliğin Nedenleri ve Türleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
5 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Beden Eğitimi ve Sporda Ayrıştırılmış Eğitim, Kaynaştırma Eğitimi ve Bütünleşik Eğitim | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Uyarlanmış Fiziksel Aktivite | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Bireyselleştirilmiş Beden Eğitimi Programı | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Beden Eğitimi ve Sporun Gelişimsel Katkıları | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
10 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Özel Gereksinimli Çocuklar ve Motor Gelişim | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Özel Gereksinimli Çocukların Motor Becerilerinin ve Fiziksel Uygunluklarının Değerlendirilmesi | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Türkiye'de Engelli Federasyonları | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
13 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Spor Organizasyonları: Paralimpik Oyunlar, Özel Olimpiyatlar | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Farklı engel gruplarına yönelik spor aktiviteleri ve Spor Organizasyonlarında Sporcuların Seçilme Kriterler | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
15 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Genel tekrar ve Sınava hazırlık çalışması | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara. |
Özer, S.D. (2013). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul. |
Özdağ, S. ve Kürkçü, R. (2005). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nadir Kitap, İstanbul. |
Thomas, N. ve Smith, A. (2008). Disability, Sport and Society. Routledge, England. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
1 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
4 | |||||
4 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
2 | |||||
5 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
4 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
1 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
5 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
4 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 100 |
Genel Toplam | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |