TR EN

FONKSİYONEL ANATOMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY103 FONKSİYONEL ANATOMİ 1 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. FEHMİ TUNCEL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, kas ve iskelet sisteminde bulunan yapıların anatomik terimlerini açıklayabilecek ve farklı spor branşlarına özgü tekniklerin hareket analizlerini yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin İçeriği; temel terminoloji ve hareketin muskuloskeletal temelleri, eklem hareketleri, kemik yapılar, konnektif ve destekleyici yapılar, kas yapıları, motor ünite, miyofibriller, kas kontraksiyon tipleri, insan hareketinin nörolojik temelleri, sinir sisteminin temel yapı ve fonksiyonları, mekanik özellikler, vücut bölümlerinin fonksiyonel anatomisi, duruş, denge, yürüme kinesyolojisi ve hareket analizi ve farklı spor dallarından seçilmiş hareketlerin analizi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kas ve iskelet sisteminin hareket fonksiyonlarını anatomik terimlerle açıklar
İskelet kaslarının yapısal özelliklerini ve kasılma çeşitlerini açıklar
Üst ekstremitede bulunan kemik ve kasların fonksiyonel anatomisini inceler
Alt ekstremitede bulunan kemik ve kasların fonksiyonel anatomisini inceler
Farklı branşlara özgü tekniklerin hareket analizlerini yapar

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyişi hakkında genel bilgiler, temel terminoloji ve hareketin muskuloskeletal temelleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama Eklem hareketleri, eklem hareket tipleri, eklem fonksiyonları ve synovial eklemlerin sınıflandırılması Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Kemik yapılar, kemik dokunun özellikleri, kartilaj yapılar ve kemiğin strese adaptasyonu Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Konnektif ve destekleyici yapılar, tendon, ligamentler ve kartilaj yapı tipleri Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Kas yapıları, iskelet kaslarının karakteristikleri ve kas fibrilleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Motor ünite, miyofibriller, kas kontraksiyon tipleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma İnsan hareketinin nörolojik temellerini, sinir sisteminin temel yapı ve fonksiyonları Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Mekanik özellikler, omuz kompleksi ve omuzun fonksiyonel anatomisi Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Omuz, dirsek ve el bileğinin fonksiyonel anatomisi Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
11 Görsel ve yazılı literatür tarama Omurganın Fonksiyonel Anatomisi Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
12 Görsel ve yazılı literatür tarama Gövde, Pelvis'in Fonksiyonel Anatomisi; Pelvis ve kalça fonksiyonel anatomisi Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama Diz, ayak bileği ve ayak fonksiyonel anatomisi Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
14 Video izleme ve örnek hareket analizi inceleme Duruş, denge, yürüme kinesyolojisi ve hareket analizi Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
15 Video izleme ve örnek hareket analizi inceleme Farklı spor dallarından seçilmiş hareket analizi Anlatım, soru-cevap, gösteri, tartışma yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Mirel, A.H. ve Koşar, Ş.N. (2006). İnsan Anatomisi Ve Kinesyolojisi. Nobel Yayın, Ankara.
Behnke, A. ve Robert, S. (2001). Kinetic Anatomy. Champaign, Human Kinetics, USA.
Kanbir, O. (2007). İnsan Anatomisi: Hareket Sistemi. Ekin Kitapevi Yayınları, Bursa.
Delavier, F. (2001). Strength Training Anatomy: Your illustrated guide to muscles at work. Champaign. Human Kinetics, USA.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
1
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
2
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
3
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
2
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
3
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
4
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
1
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
1
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
1
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
2
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 11 5 55
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 175
Genel Toplam 175
Toplam İş Yükü / 25.5 6,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0