TR EN

SPORCU BESLENMESİ VE ERGOJENİK YARDIM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY309 SPORCU BESLENMESİ VE ERGOJENİK YARDIM 5 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, sporda kullanılan ergojenik yardımcıları ve kullanım alanlarını açıklayabilecek ve spor branşının özelliklerini dikkate alarak, antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programı düzenleyebilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Sporcuların vücut kompozisyonu ve ağırlık dengesi, enerji/makro-mikro besin ögeleri gereksinimleri, antrenmanda beslenme, ergojenik yardım, özel durumlarda spor ve beslenme konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sporda performansı geliştiren süreçleri tanımlar.
Genel beslenme ilkelerini ve sporculara yönelik besin kaynaklarını açıklar.
Sporda ergojenik yardımcıları tanır (recognize), uygulama alanlarını ve yöntemlerini tartışır.
Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak beslenme programlarının içeriğini inceler ve performans durumuna yönelik uygunluğunu değerlendirir.
Spor branşının özelliklerini dikkate alarak, antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programı düzenler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Genel beslenme prensipleri, kas ve egzersiz metabolizması için enerji kaynakları, fitness ve spor için sağlıklı beslenme, sporcularda beslenme kaynakları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
2 Literatür taraması Temel besin öğeleri (karbonhidrat, protein ve yağ) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
3 Konuya ilişkin makale okuma Sıvı dengesi ve gereksinimi, elektrolitler, ısı düzenlemesi yöntemleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Yardımcı besin öğeleri, vitaminler (organik düzenleyiciler) ve mineraller (inorganik düzenleyiciler), temel mineraller ve eser mineraller Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
5 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Besinsel destekler (ergojenik yardımcılar), spor için destek ürünlerin değerlendirilmesi Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
6 Konu ile ilgili makale özeti çıkarma Yüksek performansta beslenme etkileri, emilim ve sindirim Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
7 Literatür tarama Sıvı alımı ve enerjinin zamanlaması Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Ara sınav hazırlık çalışmaları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
10 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Oksijenin yeterli dağılımı, besin kullanımı ve enerjinin kısıtlayıcıları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
11 Literatür tarama Besinsel ihtiyaçları etkileyen durumlar (seyahat, yüksek rakım, cinsiyet, yaş, vücut kompozisyonu ve ağırlık), uygun beslenme ve egzersiz ile ağırlık kazanımı ve kaybı Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Enerji sistemlerine yönelik beslenme stratejileri (yüksek yoğunlukta patlayıcılık ve güç için anaerobik metabolizma, dayanıklılık için aerobik metabolizma) Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
13 Konu ile ilgili makale okuma Sporcularda yeme bozuklukları ile beslenme ve bağışıklık sistemi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
14 Sunum hazırlama Farklı branşlara özgü özel beslenme planları (güç ve hız sporları); Öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
15 Sunum hazırlama Sporlara özel beslenme planları (güç ve dayanıklılık sporları); Öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ersoy, G. (2004). Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme ile ilgili temel ilkeler: sorular ve cevapları ile açıklamalı sözlük. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara.
Konopka, P. (2000). Spor Beslenmesi Çeviri. Hale Harputluoğlu. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
Peker, S. (1996). Sporda Beslenme. Gen Matbaacılık, Ankara.
Pehlivan, A. (2005). Sporda beslenme. Morpa Kültür Yayınları, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
3
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
1
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
1
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
4
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
1
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
5
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
5
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
1
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
1
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
1
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0