Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
RKY323 | REKREASYON VE KENTLİLEŞME | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi RABİA ÖZCAN KAYACI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, Kentleşmenin rekreasyonel katılım, turizm, sosyal ve kültürel yaşam üzerine etkilerini inceleyebilecek ve kentlileşmenin insan yaşamı üzerinde oluşturduğu sonuçları tartışabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Kentleşme tanımları , Kent kuramları, Kentleşme nedenleri ve çalışma yaşamı, Dünyada kentleşme, Türkiye’de kentleşme Kentlileşme olgusu, Kentleşme ile boş zaman ilişkisi, Kentleşmenin olumlu ve olumsuz sonuçları, Kentsel yaşam süreci ve rekreasyonel katılım, Kentleşmenin spora etkisi, Kentleşmenin turizme etkisi, Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1. Kentlileşme kavramını ve kent kuramlarını açıklar |
2. Kentleşme nedenlerini ve kentlileşmenin çalışma yaşamı üzerine etkilerini açıklar |
3. Boş zaman kavramı ile kentleşme arasındaki ilişkiyi açıklar |
4. Kentlileşmenin insan yaşamı üzerinde oluşturduğu olumlu ve olumsuz sonuçları tartışır |
5. Kentleşmenin rekreasyonel katılım, turizm, sosyal ve kültürel yaşam üzerine etkilerini inceler |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Kentleşme tanımları | Anlatım yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap okuma | Kent kuramları | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Konu ile ilgili kitap okuma | Kentleşme nedenleri ve çalışma yaşamı | Anlatım, Soru Cevap, |
4 | Literatür tarama | Dünyada kentleşme | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Literatür tarama | Türkiye’de kentleşme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Literatür tarama ve kitap okuma | Kentlileşme olgusu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Literatür tarama ve kitap okuma | Kentleşme ile boş zaman ilişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Kentleşmenin olumlu ve olumsuz sonuçları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Literatür tarama | Kentsel yaşam süreci ve rekreasyonel katılım | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Literatür tarama | Kentleşmenin spora etkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Literatür tarama | Kentleşmenin turizme etkisi | Proje tabanlı öğrenme |
13 | Literatür tarama | Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki | Beyin fırtınası tekniği |
14 | Literatür tarama | Kentleşme ve sanat-kültürel etkinlikler arasındaki ilişki | Beyin fırtınası tekniği |
15 | Konuyla ilgili kitap okuma ve Literatür tarama | Sınav öncesi genel tekrar ve geri dönüt | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Baud-Bovy, M. & Lawson, F. (2002). Tourism & Recreation: Handbook of Planning and Design. Architectural Press. |
Cordes, K. A., & Ibrahim, H. M. (1999). Applications in Recreation & Leisure: for today and future. McGraw-Hill Companies, 2nd ed. |
Godbey, G. (1997). Leisure and Leisure Services In The 21st Century. Venture Publishing, Inc. State College, PA. |
Keleş, R. (2002). Kentleşme Politikası. 7. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara. |
Smith, D. A. (2000). Third World Cities. London, UK: Routhledge. |
Karaküçük, S. (2005). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme, 5.Baskı, Gazi Yayınevi, Ankara |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the concepts of recreation area
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Regarding the recreation leadership profession; discusses the organization and functioning of leisure activities with the knowledge gained in program development, planning, execution and evaluation.
|
4 | |||||
2 |
Describes the concepts of recreation and theories of physical and mental development.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies free time activities for the needs of individuals and groups, taking into account socio-demographic and socio-cultural characteristics.
|
4 | |||||
2 |
Analyzes the data of planning, implementation and results of current activities in the field of recreation using scientific research methods and techniques.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the application area, equipment, technological software, written materials and human resources efficiently in free time activities implemented to increase the quality of life of individuals and groups.
|
4 | |||||
2 |
Plans, conducts and evaluates every stage of the organizations for leisure activities and evaluates the results of the application.
|
5 | |||||
3 |
Solves the problems related to recreation area, sports science and recreation leadership profession from a critical and questioning point of view based on the literature knowledge it has.
|
5 | |||||
4 |
Chooses the appropriate free time activity for the goals to be achieved by taking into consideration the socio-demographic characteristics of the individual and/or the group also formulates the program content of the free time activity.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Administeres scientific research, project, activity, sports and social leisure activities and solves possible problems that may be encountered in the process in collaborative group Works.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related to recreation leadership practices.
|
4 | |||||
2 |
By adopting the principle of lifelong learning; examines the current knowledge and skills from a critical perspective in the light of scientific, technological and current developments.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable way orally and in writing.
|
5 | |||||
2 |
Use their knowledge and competencies regarding recreational leadership practices more effectively with their social life and communication skills in the sports activities, organizations and works carried out at national and international level.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes and applies ethical values accepted in communal living with the profession of recreation leadership.
|
5 | |||||
2 |
Recognizes the problems related to leisure activities and the needs of the group also, analyzes the social development of the society to produce solution theories by making use of the historical development process and theoretical knowledge of the recreation area.
|
5 | |||||
3 |
Arranges original projects, organizations, and activities with sustainable social and social content specific to its field by using the personality traits with social skills required by the recreation leadership profession.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |