TR EN

GIDA TASARIMI VE DUYUSAL ANALİZ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GSY224 GIDA TASARIMI VE DUYUSAL ANALİZ 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin temel amacı öğrencilere, gıdaların formülasyonları ve duyusal analizin gastronomi bilimi içindeki yeri, önemi ve kullanılması hususlarında bilgi vermektir.
İçerik: Bu dersin içeriğinde; gıda formülasyonları ve duyusal analiz tanımları, gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı, gıdalarda kalite özellikleri ve gıda formülasyonları, duyusal analiz prensipleri ve analiz paneli tasarımı, duyusal analiz paneli tasarımını etkileyen faktörler, kullanılan skalalar ve lezzet profili oluşturma, gıda formülasyonları ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi, özel gıdalar ve formülasyonları konuları işlenecek olup uygulamalı örnekler yapılacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Reçete tasarlamak için formülasyon ve duyusal farkları belirterek yorum yapar.
Gastronomi bilimine destek için uygun gıda formülasyonu ve duyusal analiz ilkelerini değerlendirir.
Reçetede sorunu çözmek için gıdaların kalite özelliklerini kullanarak formülasyonu yeniden düzenler.
Gıda tasarımlarını ve duyusal analiz sonuçlarını karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gıda tasarımı ve duyusal analiz nedir? Anlatım, Tartışma
2 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı Anlatım, Tartışma
3 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gıdalarda kalite özellikleri ve formülasyonları Anlatım, Tartışma
4 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz prensipleri Anlatım, Tartışma
5 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz paneli tasarımı ve etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma
6 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analizde kullanılan skalalar ve lezzet profili oluşturma Anlatım, Tartışma
7 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz, gıda formülasyonları ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması, Kitap Okuması Duyusal analiz, formülasyon ve özel gıdalar Anlatım, Tartışma
10 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - I Anlatım, Tartışma
11 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - II Anlatım, Tartışma
12 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - III Anlatım, Tartışma
13 Literatür Taraması, Kitap Okuması Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - IV Anlatım, Tartışma
14 Literatür Taraması, Kitap Okuması Öğrenci semineri - I Anlatım, Tartışma
15 Literatür Taraması, Kitap Okuması Öğrenci semineri - II Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Altuğ Onoğur, T. ve Elmacı, Y. (2015). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme, (2. Baskı), İzmir: Sidaş Yayınları.
Durlu Özkaya, F., Çoşansu Akdemir, S. ve Ayhan, K. (2021), Her Yönüyle Gıda, İzmir: Sidaş Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can define basic concepts about gastronomy.
3
2
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
2
2
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
4
2
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
3
2
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
2
3
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
2
4
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
3
2
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
2
3
Can organize national and international competitions and fairs.
1
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
4
2
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
3
2
Can organize all gastronomy-related activities.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
1
2
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
1
3
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 6 4 24
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0