Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GMS211 |
CUISINE APPLICATION I |
3 |
6 |
3 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. İBRAHİM LEVENT DEMİRÇAKMAK |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öğrencilere temel mutfak becerileri ve çeşitli yiyecek gruplarının hazırlanış süreçleri hakkında uygulamalı bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriğinde doğrama ve pişirme yöntemleri, et, balık ve tavuk suları, çorbalar, soslar ve sos türevleri, yumurta yemekleri ve uygulamaları, sebze ve meyve işleme teknikleri ve uygulamaları, soğuk başlangıçlar, balık çeşitleri ve uygulamaları, kümes hayvanları çeşitleri ve uygulamaları, kırmızı et çeşitleri üzerine uygulama yapılmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Standart reçeteleri uygular. |
Temel doğrama ve pişirme tekniklerini ihtiyaca göre uygular. |
Temel sos ve stokları içerik, renk ve kıvamına göre kategorize eder. |
Malzemelerin özelliklerine göre doğru pişirme tekniğini seçer. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kitap Okuma |
Temel sos yapımları, özellikleri ve kullanım şekilleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
2 |
Kitap Okuma |
Temel soslardan türeyen soslar ve özellikleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
3 |
Kitap Okuma |
Temel soslardan türeyen soslar ve özellikleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
4 |
Reçete Okuma |
Balık ve Balık Ürünleri Terminolojisi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
5 |
Literatür Araştırması |
Temel çorba yapımları ve özellikleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
6 |
Literatür Araştırması |
Bitkisel ve hayvansal yağların özellikleri, mutfaktaki kullanım alanları ve işlenmesi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
7 |
Reçete Okuma |
Bitkisel ve hayvansal yağların özellikleri, mutfaktaki kullanım alanları ve işlenmesi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap Okuma |
Bitkisel ve hayvansal yağların özellikleri, mutfaktaki kullanım alanları ve işlenmesi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
10 |
Kitap Okuma |
Süt ve süt ürünleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
11 |
Kitap Okuma |
Yumurtanın özellikleri, pişirme teknikleri ve mutfaktaki kullanım alanları, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
12 |
Reçete Okuma |
Kanatlı kümes hayvanlarının yapısı - işlenmesi - pişirilmesi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
13 |
Reçete Okuma |
Balıkların yapısı - işlenmesi - pişirilmesi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
14 |
Reçete Okuma |
Kabuklu deniz ürünlerinin yapısı işlenmesi ve pişirilmesi , mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
15 |
Kitap okuma |
Ders Tekrarı |
Uygulama, Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Alsaffar, A.A. ve Kalyoncu, B. (2015). Pişirme Yöntemleri. Tramep, Ankara. |
Eraslan, N. (2017). Pişirme Yöntemleri. Nobel Yayınevi, Ankara. |
Journal of Gastronomy and Tourism |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
100 |
|
|
TOPLAM |
1 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
6 |
84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
204 |
|
Total Workload of the Course Unit |
204 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|