TR EN

COMMUNICATION AND SOCIETY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM109 COMMUNICATION AND SOCIETY 1 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇETİN ÖZTÜRK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencilere kitle toplumunun oluşumunda iletişimin etkisini aktarmak ve günümüzde geleneksel iletişim yöntemleriyle yeni iletişim yöntemlerinin ne gibi farklılıklara sahip olduğunu açıklamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğinde iletişim araştırmalarında geçmişten günümüze kadar gerçekleşen aşamalar, iletişimin toplum üzerindeki etkisi, iletişim teknolojilerinin ilişkili olduğu toplumsal değişimler yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dünyada insanların toplumsal yaşama geçişini açıklayabilme
Kitle toplumunun oluşum süreçlerini ve aşamalarını kavrayabilme
Toplumsal yaşamda iletişimin teknolojilerinin gelişimini ve etkisini açıklayabilme
Yeni iletişim teknolojilerinin uluslararası topluma katkılarını eleştirel bir gözle yorumlayabilme
Toplumsal anlamda geleneksel iletişim araçlarının etkisi ile yeni medyanın etkilerini karşılaştırabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin içeriği ve amacı hakkında bilgilendirme, iletişimin temel kavramları Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür tarama İletişim türleri ve yığınsal iletişim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Literatür tarama Toplum, iletişim ve kamuoyu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Literatür tarama Geleneksel iletişim kuramları, çizgisel yaklaşımlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Literatür tarama Medya toplum üzerinde nasıl bir "etkiye" sahip? Bu etki nasıl ortaya çıkar? Etki merkezli iletişim çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Literatür tarama Eleştirel yaklaşımlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Literatür tarama Kültür endüstrisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, film izleme (Thank You for Smoking) İletişim sürecinde alıcı tamamen pasif mi? Alıcı/izleyici merkezli iletişim çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Literatür tarama Teknoloji iletişim süreçlerinde nasıl bir role sahip? Teknoloji merkezli iletişim çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Literatür tarama Uluslararası iletişim, küreselleşme, küyerelleşme ve yerelleşme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Literatür tarama, film izleme (Anchorman: The Legend Of Ron Burgundy) Haber endüstrisi, Medya Zenginliği Kuramı ve medya etiği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Literatür tarama Dijital iletişim araçları aracılığıyla yeni bir kamusal alan mı oluştu? Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Literatür tarama Medya ve toplumsal hareketler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Literatür tarama Genel değerlendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Erdoğan İ. ve Alemdar K. (1990). İletişim ve Toplum Kitle İletişim Kuramları Tutucu ve Değişimci Yaklaşımlar. Ankara: Bilgi Yayınları
Maigret, Eric (2019). Medya ve İletişim Sosyolojisi (6. Baskı) (Çev. Halime Yücel). İstanbul: İletişim
Castells, Manuel (2016). İletişimin Gücü (Ed. Beyza Becerikli). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
Foucault, Michel (2016). Özne ve İktidar (3. Basım) (Çev. Osman Akınhay, Işık Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Adorno, Theodor W. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (Çev. Elçin Gen, Nihat Ülner, Mustafa Tüzel). İstanbul: İletişim
İlal, Ersan (2007). İletişim, Yığınsal İletişim Araçları ve Toplum. İstanbul: Der Yayınları
Önür N. (2002). Küreselleşen Dünyada İletişim ve Toplum. Ankara: Alp Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
4
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
5
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
3
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
2
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
0
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
0
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
3
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
1
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
1
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
0
2
Design using new architectures of big data processing systems.
0
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 40 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 182
Total Workload of the Course Unit 182
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0