Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YEM109 | COMMUNICATION AND SOCIETY | 1 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TAYLAN MARAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇETİN ÖZTÜRK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrencilere kitle toplumunun oluşumunda iletişimin etkisini aktarmak ve günümüzde geleneksel iletişim yöntemleriyle yeni iletişim yöntemlerinin ne gibi farklılıklara sahip olduğunu açıklamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğinde iletişim araştırmalarında geçmişten günümüze kadar gerçekleşen aşamalar, iletişimin toplum üzerindeki etkisi, iletişim teknolojilerinin ilişkili olduğu toplumsal değişimler yer almaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dünyada insanların toplumsal yaşama geçişini açıklayabilme |
Kitle toplumunun oluşum süreçlerini ve aşamalarını kavrayabilme |
Toplumsal yaşamda iletişimin teknolojilerinin gelişimini ve etkisini açıklayabilme |
Yeni iletişim teknolojilerinin uluslararası topluma katkılarını eleştirel bir gözle yorumlayabilme |
Toplumsal anlamda geleneksel iletişim araçlarının etkisi ile yeni medyanın etkilerini karşılaştırabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin içeriği ve amacı hakkında bilgilendirme, iletişimin temel kavramları | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Literatür tarama | İletişim türleri ve yığınsal iletişim | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama | Toplum, iletişim ve kamuoyu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Geleneksel iletişim kuramları, çizgisel yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Medya toplum üzerinde nasıl bir "etkiye" sahip? Bu etki nasıl ortaya çıkar? Etki merkezli iletişim çalışmaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Eleştirel yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama | Kültür endüstrisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, film izleme (Thank You for Smoking) | İletişim sürecinde alıcı tamamen pasif mi? Alıcı/izleyici merkezli iletişim çalışmaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama | Teknoloji iletişim süreçlerinde nasıl bir role sahip? Teknoloji merkezli iletişim çalışmaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Uluslararası iletişim, küreselleşme, küyerelleşme ve yerelleşme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama, film izleme (Anchorman: The Legend Of Ron Burgundy) | Haber endüstrisi, Medya Zenginliği Kuramı ve medya etiği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Dijital iletişim araçları aracılığıyla yeni bir kamusal alan mı oluştu? | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Medya ve toplumsal hareketler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama | Genel değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Erdoğan İ. ve Alemdar K. (1990). İletişim ve Toplum Kitle İletişim Kuramları Tutucu ve Değişimci Yaklaşımlar. Ankara: Bilgi Yayınları |
Maigret, Eric (2019). Medya ve İletişim Sosyolojisi (6. Baskı) (Çev. Halime Yücel). İstanbul: İletişim |
Castells, Manuel (2016). İletişimin Gücü (Ed. Beyza Becerikli). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları |
Foucault, Michel (2016). Özne ve İktidar (3. Basım) (Çev. Osman Akınhay, Işık Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Adorno, Theodor W. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (Çev. Elçin Gen, Nihat Ülner, Mustafa Tüzel). İstanbul: İletişim |
İlal, Ersan (2007). İletişim, Yığınsal İletişim Araçları ve Toplum. İstanbul: Der Yayınları |
Önür N. (2002). Küreselleşen Dünyada İletişim ve Toplum. Ankara: Alp Yayınevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
|
4 | |||||
2 |
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
|
5 | |||||
3 |
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compare the traditional media and new media economic policies.
|
3 | |||||
2 |
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
|
2 | |||||
3 |
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare web pages with CSS codes.
|
0 | |||||
2 |
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
|
0 | |||||
3 |
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
|
3 | |||||
4 |
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Review local and foreign studies in the field of New Media.
Creates innovative works in his/her field.
|
1 | |||||
2 |
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
|
1 | |||||
2 |
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software".
Produce various software products for different sectors.
|
0 | |||||
2 |
Design using new architectures of big data processing systems.
|
0 | |||||
3 |
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 182 |
Total Workload of the Course Unit | 182 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |