Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BIL202 |
DATA STRUCTURE AND ALGORITHMS |
4 |
5 |
4 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere önemli algoritma ve yapıların zaman ve yer gereksinimlerini analiz etmeyi;
yığın, kuyruk, ağaç ve grafikler gibi birbirinden farklı veri yapılarını analiz etmeyi;
Python'da algoritmaların implementasyonunu öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Yığınlar, Yığın Yapıları Uygulamaları, Kuyruklar, Kuyruğa Ekleme, Kuyruktan
Çıkarma, Öncelik Kuyrukları, Ağaç Yapıları, Ağaç Uygulamaları, İkili Arama Ağaçları,
Öbek Yapıları Uygulamaları, Dengeli Arama Ağaçları, Çizge Yapıları, Çizge Yapıları
Uygulamaları Konuları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bu dersi alan öğrenciler; |
1. Özyinelemenin temel prensiplerini ve matematiksel tümevarım ile ilişkisini kavrar |
2. Özyinelemeyi bir problem çözme ve programlama tekniği olarak kullanabilir. |
3. Bağlı listeler, çift bağlı listeler, yığıtlar ve kuyruklar gibi önemli soyut veri tiplerini
tasarım ve gerçekleştirim becerisine sahip olur |
4. Ağaçlar gibi ayrık veri yapılarının kombinasyon yöntemiyle analizini yapar. |
5. Sıralama ve arama problemlerinin algoritmik çözümlerini anlama ve ikili arama
ağaçları gibi yaygın arama yapılarını tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Yığın veri yapısına giriş |
Yüz Yüze Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Yığın veri yapısının python dilinde kodlanması |
Yüz Yüze Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Yığın veri yapısının python dilinde kodlanması |
Yüz Yüze Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Yığın veri yapısının python dilinde kodlanması |
Yüz Yüze Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Kuyruk, iki uçlu kuyruk ve öncelikli kuyruk veri yapıları |
Yüz Yüze Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Kuyruk, iki uçlu kuyruk ve öncelikli kuyruk veri yapılarının python dilinde |
Yüz Yüze Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Ağaç veri yapısına giriş |
Yüz Yüze Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Ağaç veri yapısının python dilinde kodlanması |
Yüz Yüze Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
İkili arama ağaçları yapısı ve bu yapının python ile kodlanması |
Yüz Yüze Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Öbek veri yapısı ve bu yapının python ile kodlanması |
Yüz Yüze Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Öbek Yapıları |
Yüz Yüze Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Dengeli arama ağaçları |
Yüz Yüze Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Çizge veri yapısına giriş |
Yüz Yüze Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Çizge veri yapısının python ile kodlanması |
Yüz Yüze Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Data Structures and Program Design In C, Robert L. Kruse, Bruce P. Leung,
ve Clovis L. Tondo, Pearson, 1996
Goodrich, M. T., Tamassia, R., & Goldwasser, M. H. (2013). Data structures and algorithms in Python (pp. 978-1). Hoboken: Wiley. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of computer science and relates them to the groundwork of computer science.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from mathematics, probability, statistics and various other branches of life sciences, to find solutions to engineering problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate computational model under reasonable constraints.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Designs a computer-aided conceptual model with modern techniques.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of computer science applications and develops appropriate solutions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Identifies, models and solves computer engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Determines and uses the necessary information technologies in an efficient way for engineering applications.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Monitors the developments in the field of information technologies by means of internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
4 |
16 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
150 |
|
Total Workload of the Course Unit |
150 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|