TR EN

HANDBALL PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ANY340 HANDBALL 6 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, hentbol branşına ait teknikleri geliştirmeye yönelik özel antrenman programı hazırlayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Antrenman planlamasına ait temel kavramlar, yüzme ve organizma, solunum makenizması ve enerji sistemleri, yüzmede biomekanik analiz, branşa özgü dayanıklılık ve sprint antrenmanları, antrenman planlaması konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Antrenman planlaması ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Hentbol antrenmanlarının insan vücudu üzerindeki fizyolojik etkilerini açıklar.
Performansı etkileyen temel unsurları açıklar.
Hentbol branşına özgü teknikleri geliştirmeye yönelik hazırlanan antrenman programlarını inceler (examine) ve içeriğinin amaca uygunluğunu değerlendirir.
Hentbol branşına özgü performans ölçümlerine yönelik sonuçları değerlendirir.
Hentbol branşına ait teknikleri geliştirmeye yönelik özel antrenman programı hazırlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyişi hakkında genel açıklamalar, Antrenman planlama ilkeleri Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Literatür taraması, konuyla ilgili kitap bölümü okuma Performansı etkileyen temel unsurlar Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Makale okuma Hentbol temel öğretim programının aşamaları Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
4 Görsel ve yazılı kaynak tarama Video izleme Tekniklerin geliştirilmesine yönelik alıştırmaların incelenmesi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
5 Görsel ve yazılı kaynak tarama Video izleme Tekniklerin geliştirilmesine yönelik alıştırmaların incelenmesi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
6 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Örnek antrenman planı inceleme Aerobik ve Anaerobik Dayanıklılık Antrenmanı Uygulama Çalışmaları Anlatım, soru cevap ve uygulamalı grup çalışması
7 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Örnek antrenman planı inceleme Maksimal Kuvvet, Çabuk Kuvvet ve Kuvvette Devamlılık Antrenmanı Anlatım, soru cevap ve uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Örnek antrenman planı inceleme Reaksiyon Sürati, Sprint Sürati ve Süratte Devamlılık Antrenmanı Anlatım, soru cevap ve uygulamalı grup çalışması
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Koordinasyon ve çabukluk antrenmanı Anlatım, Soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
11 Örnek antrenman programının incelenmesi ve yorumlanması Hentbol antrenmanlarının fizyolojik etkileri Anlatım, Soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
12 Örnek antrenman programının incelenmesi ve yorumlanması Branşa özgü performans testleri ve uygulama alıştırmaları Anlatım, Soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
13 Örnek antrenman programının incelenmesi ve yorumlanması Günlük antrenman planlanması, Birim antrenman planlama yapısı ve uygulama çalışması Anlatım, Soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
14 Örnek antrenman programının incelenmesi ve yorumlanması Aylık ve Yıllık antrenman planlaması ve uygulama çalışması Anlatım, Soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
15 Örnek antrenman programının incelenmesi ve yorumlanması Özel antrenman tekniklerini geliştirmeye yönelik antrenman programlarının incelenmesi ve program hazırlama çalışmaları Anlatım, Soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sevim, Y. (2002). Hentbol Teknik¬Taktik, Nobel yayınevi, Ankara.
Taborsky, F. Ve Czerwinski, J. (2000). Basic Handball Method, Taktics, Technique. Europen Handball Federation Publising, Avusturya.
Dorak,F. (1994). Hentbolda Bireysel Hücum ve Savunma. Bilim Ofset, İzmir
Çoknaz, H. ve Mirzaoğlu, N. (1998). Antrenörler İçin Hentbol El Kitabı. Nobel yayınevi, Ankara.
Bompa,T. O., (2013). Antrenman Kuramı ve Yöntemi, Spor Yayın Evi, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
5
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
5
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
2
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
5
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
5
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
5
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
3
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
3
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
3
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 9 3 27
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0