TR EN

FITNESS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ANY342 FITNESS 6 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ONUR ŞENGÖL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, farklı fiziksel ve kondisyonel özelliklere sahip kişilere özgü antrenman programlarına uygun periyotlama yöntemlerini seçebilecek ve uygulayacak beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; kişisel fitness eğitimenliği ve kişiye özel fitness antrenman yöntemleri, fitness antrenman tasarım ilkeleri, fitness’e özgü uygulanan sportif performans test ve ölçüm yöntemleri, fitness’e özgü tamamlayıcı egzersiz yöntemleri ve spor yaralamaları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Fitness ile ilgili kavramları tanımlar.
Kişisel fitness egzersizleri ile ilgili planlama yöntemlerini ve egzersiz aşamalarını açıklar.
Genel fitness egzersizleri ile ilgili planlama yöntemlerini ve egzersiz aşamalarını açıklar.
Fitness uygulamalarına özgü sportif test ve ölçümleri açıklar.
Kişisel farklılıklara özgü fitness antrenman programlarını uygular
Fitness antrenman evreleri ile temel antrenman modellerini ilişkilendirir.
Farklı fiziksel ve kondisyonel özelliklere sahip kişilere özgü antrenman programlarına uygun periyotlama yöntemlerini seçer.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme. Hareketlilik ve esneklik antrenmanlarının incelenmesi ve planlama ilkeleri Anlatım, soru-cevap tartışma yöntemi
2 Literatür tarama Propriosepsiyon ve denge antrenmanlarının incelenmesi ve planlama ilkeleri Anlatım, soru-cevap yöntemi, Video, Gösteri yöntemi
3 Konuya ilişkin makale özeti çıkarma Fiziksel performans testleri; Hareketlilik, esneklik ve denge test protokollerinin tanımlanması Anlatım, soru-cevap tartışma ve gösteri yöntemi
4 Literatür taraması ve video izleme Goniometre ölçümlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap tartışma ve gösteri yöntemi
5 Video izleme Fonksiyonel hareket tarama testi hareket paternlerinin incelenmesi Uzaktan eğitim sisteminde asenkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
6 Video izleme, literatür taraması Fonksiyonel hareket tarama testi hareket paternlerinin puanlanması ve değerlendirilmesi Uzaktan eğitim sisteminde asenkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
7 Literatür tarama Vize sınavına yönelik teorik hazırlık çalışmaları Uzaktan eğitim sisteminde asenkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve özet çıkarma Core antrenmanlarının öneminin incelenmesi ve planlama ilkeleri Uzaktan eğitim sisteminde asenkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
10 Sunum hazırlama Fonksiyonel antrenmanların öneminin incelenmesi ve planlama ilkeleri Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
11 Sunum hazırlama Pliometrik antrenmanların öneminin incelenmesi ve planlama ilkeleri Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
12 Mevcut antrenman programı inceleme antrenman Fiziksel performans testleri; Pliometrik test protokollerinin tanımlanması Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
13 Mevcut antrenman programı inceleme antrenman Fitness antrenman planlama ve programlama tasarımı ilkeleri Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
14 Proje ödevi hazırlama Fitness antrenman planlama ve programlama tasarımı ilkeleri Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
15 Literatür tarama Final sınavına yönelik teorik hazırlık çalışmaları Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gregory Haff, G.,Travis Triplett, N. (2016). Essentials of Strength Training and Conditioning, Human Kinetics e-book, U.S
Kluver, W.(2018) , Related Physical Fitness Assessment, ACSM Publishing, U.S.
Scott, P., Stephen, L., (2018) Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness, Nobel akademik yayıncılık, Ankara
Alvar, B., Sell K., Deuster P. (2017) Essentials of Tactical Strength and Conditioning, Human Kinetics e-book, U.S.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
5
2
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
3
2
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
2
2
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
3
3
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
5
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5
3
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
5
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
4
2
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
3
3
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
5
4
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 3 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0