Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
GMS311 |
TÜRK MUTFAĞI I |
5 |
6 |
3 |
8 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. REVŞEN AKAY |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu ders kapsamında, tarih boyunca farklı kültürlerden etkilenen Türk yöre mutfaklarının teorik ve uygulamalı olarak çalışılması ile geleneksel Türk Mutfağı reçetelerinin günümüzün modern şartlarında uygulanması amaçlanır. |
İçerik: |
Bu ders, Marmara, İç Anadolu, Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Karadeniz, Ege, Akdeniz bölgelerinde yöresel Türk mutfak kültürü ve uygulamalarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Türk mutfağının kültürel temelleri arasında bağlantı kurar. |
Türk beslenme alışkanlıklarına ilişkin rapor çıkarır. |
Türk yöresel mutfaklarına ait reçeteleri yeniden düzenler. |
Bölge bazında yöresel mutfaklara ait ürünler hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Kitap okuma |
Türk Mutfağının Tarihsel Gelişimi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
2 |
Kitap okuma |
Türk Mutfağının Tarihsel Gelişimi Ön Giriş, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
3 |
Kitap okuma |
Selçuklu ve Beylikler Döneminde Türk Mutfağı, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
4 |
Öğrenci ödev hazırlama |
Osmanlı Dönemi Türk Mutfak Kültürü, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
5 |
Kitap okuma |
Osmanlı'dan günümüze gelen önemli işletmeler, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
6 |
Literatür taraması |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
7 |
Literatür taraması |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap okuma |
Cumhuriyet Döneminde Türk Mutfak Kültürü, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
10 |
Kitap okuma |
Cumhuriyet Döneminde Anadolu Mutfak Kültürü, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
11 |
Kitap okuma |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
12 |
Öğrenci ödev hazırlama |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
13 |
Öğrenci ödev hazırlama |
Türk mutfak kültürü ile diğer mutfak kültürlerinin etkileşimi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
14 |
Öğrenci ödev hazırlama |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
15 |
Kitap okuma |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Şengül, S., Türkay, O. (2017). Türkiye'nin Yöresel Mutfakları, Detay Yay. |
Çakır, A. (2015). Trakya mutfak Kültürü ve Yemekleri = Thrace Culinary Culture, Ertem Basım, Ankara. |
Koşay, H. Z., Ülkücan, A. Anadolu Yemekleri ve Türk Mutfağı, Çiya Yay. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to know the science behind cooking.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
5 |
35 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
5 |
35 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
200 |
|
Genel Toplam |
200 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
7,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
8,0 |
|