Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IAE363 | HUMAN AND SPACE RELATION III | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi HALİSE BETÜL BULUT |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders, iç mimarlık ve çevre tasarımı disiplini kapsamında, öğrencilerin iç mekândan dış mekâna uzanan mekânsal ilişkileri kuramsal bir çerçevede değerlendirme becerisi geliştirmesini amaçlar. Öğrencilerin dış mekân kullanım biçimlerini, kullanıcı davranışlarını ve peyzaj elemanlarını iç mimarlık perspektifinden yorumlamaları hedeflenmektedir. Ders kapsamında; iç-dış mekân geçişleri, duyusal deneyim, erişilebilirlik, sürdürülebilirlik gibi kavramlar doğrultusunda dış mekânın kuramsal analizi yapılır ve iç mimarlık ölçeğinde dış çevre ile kurulan ilişkiler tartışılır. |
İçerik: | Dersin içeriği, iç mekândan dış mekâna geçişe dair tipolojilerin (avlu, teras, balkon, iç sokak gibi) kuramsal olarak ele alınmasıyla başlar; açık alan tipolojilerinin (kamusal, yarı kamusal ve yarı özel mekânlar) sınıflandırılmasıyla devam eder. Dış mekânda kullanıcı davranışları, etkileşim örüntüleri ve kentsel peyzaj elemanlarının kullanıcı deneyimi üzerindeki etkileri analiz edilir. Bitkilendirme, donatı elemanları ve sert zemin kullanımları gibi fiziksel bileşenler mekânsal kalite bağlamında değerlendirilir. Erişilebilirlik, yönlenme, güvenlik ve iklimsel konfor kavramları kuramsal çerçevede tartışılırken, peyzajın iç mekân algısına katkısı da görsel süreklilik açısından ele alınır. Sürdürülebilir dış çevre tasarımı ilkeleri doğrultusunda kullanıcı profili ve alan analizi yöntemleri incelenir; son olarak şema, kolaj ve betimleyici anlatım teknikleriyle kavramsal dış mekân önerilerinin kuramsal değerlendirmesi yapılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İç-dış mekân ilişkileri, açık alan tipolojileri ve peyzaj bileşenlerine dair temel kavramları tanımlar. |
Dış mekânda kullanıcı davranışlarını, duyusal deneyimi ve mekânsal algıyı kültürel, fiziksel ve sosyal bağlamlarıyla açıklar. |
Farklı iç-dış geçiş mekânlarını kamusal kullanım, erişilebilirlik ve kullanıcı profili açısından karşılaştırır. |
Kentsel dış mekân örneklerini peyzaj elemanları, iklimsel konfor ve sürdürülebilirlik ilkeleri bağlamında çözümler. |
İç mimarlık ölçeğinde dış mekânın işlevsel, estetik ve kullanıcı odaklı yönlerini kuramsal olarak değerlendirir. |
Alan analizleri ve kullanıcı profillerine dayalı olarak, farklı bağlamlara uygun kuramsal tasarım önerileri geliştirir ve gerekçelendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Giriş: İç mekân, dış mekân ve mekânsal ilişkilere genel bakış: Dersin kapsamı, temel kavramlar ve iç-dış mekân ilişkilerinin iç mimarlık perspektifinden ele alınma biçimi tanıtılır. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
2 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İç mekândan dış mekâna geçiş tipolojileri: Avlu, teras, balkon, iç sokak gibi yarı açık mekân türleri mimari bütünlük ve işlevsellik açısından tartışılır. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
3 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Açık alan tipolojileri ve sınıflandırmaları: Kamusal, yarı kamusal ve özel dış mekânlar kullanım biçimleri ve sosyal bağlamlarıyla ele alınır. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
4 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Dış mekânda insan davranışları ve kullanıcı örüntüleri: Mekân kullanımını etkileyen bireysel ve toplumsal davranış biçimleri gözlem teknikleriyle analiz edilir. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
5 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Kamusal mekân: Tanımı, tarihsel gelişimi ve çağdaş tartışmalar: Kamusal alan kavramı, kamusallığın dönüşümü ve kamusal alanın iç mimarlıkla ilişkisi kuramsal olarak tartışılır. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
6 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Kamusal mekânda kullanıcı aktiviteleri ve mekânsal kalite ilişkisi: Oturma, sosyalleşme, hareketlilik gibi kullanıcı eylemleri üzerinden mekân kalitesi değerlendirilmeye başlanır. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
7 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Kamusal mekân bileşenleri: Donatı, bitkilendirme, zemin kullanımı: Fiziksel bileşenlerin kullanıcı deneyimine etkisi örnekler üzerinden analiz edilir. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Duyusal algı ve mekân deneyimi: Dış mekânların ses, koku, doku gibi duyusal özellikleriyle kullanıcı üzerindeki etkisi tartışılır. | - |
10 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Peyzaj elemanları ve iç-dış mekân sürekliliği: Bitkilendirme, su öğeleri, doğal zeminler gibi peyzaj bileşenlerinin iç mekân algısına katkısı ele alınır. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
11 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Erişilebilirlik, yönlenme ve güvenlik ilkeleri: Farklı kullanıcı profilleri için açık alan tasarımında erişilebilirlik ve güvenlik ilkeleri değerlendirilir. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
12 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İklimsel konfor ve sürdürülebilirlik yaklaşımları: Gölgelendirme, rüzgar kontrolü, su geçirgen yüzeyler gibi stratejilerle iklim dostu dış mekân çözümleri ele alınır. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
13 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Alan analizi ve kullanıcı profili oluşturma yöntemleri: Gözlem, anket, haritalama gibi yöntemlerle kullanıcı odaklı alan analizi nasıl yapılır sorusu irdelenir. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
14 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Kavramsal tasarım önerilerinin geliştirilmesi: Kuramsal bilgiler ışığında kavramsal tasarım önerilerinin betimsel yollarla ifade edilmesi üzerine örnekler sunulur. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
15 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Genel değerlendirme ve eleştirel tartışma: Öğrencilerin dersten edindikleri bilgileri sunmaları ve örnekler üzerinden eleştirel düşünme becerilerinin değerlendirilmesi hedeflenir. | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Gehl, Jan. (2011). Cities for People. Island Press. |
Pallasmaa, Juhani. (2005). The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. Wiley. |
Whyte, William H. (1980). The Social Life of Small Urban Spaces. Project for Public Spaces |
Lynch, Kevin. (1960). The Image of the City. MIT Press. |
Carmona, Matthew et al. (2010). Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design. Routledge. |
Moughtin, Cliff. (2003). Urban Design: Street and Square. Architectural Press. |
Carr, Stephen et al. (1992). Public Space. Cambridge University Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenciler, iç mimarlık ve çevre tasarımında tasarım ilkelerinin temel kavramlarını tanımlayabilecektir.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenciler sanat, çevre ve kültür tarihi gibi konulardaki bilgileri mesleki yaşamlarında ve günlük yaşamlarında kullanabileceklerdir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenciler, iç ve dış işgücü piyasası (kamu özel sektörü ve gönüllü kuruluşlar) ile disiplinler arası çalışmalarda ulusal ve uluslararası proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini yönlendirerek analiz edebileceklerdir.
|
2 | |||||
2 |
Öğrenciler, farklı meslek alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimari ve dış tasarım uygulama ve teknik donanım projeleri düzenleyebileceklerdir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenciler tasarım çalışmalarında çizim yöntem ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest çizim) kullanabileceklerdir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey veya grup içinde sorumluluk alarak, öğrenciler iç tasarım ilkelerini ve öğrendikleri becerileri iç ve çevrede uygulayabileceklerdir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenciler, sosyal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve geliştirmeye açık fikir ve çözümlerle yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek iç ve yakın çevre planlama alanlarındaki olası sorunları ve farklı düzenlemeleri analiz edebileceklerdir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık ve Çevre tasarımı programı mezunları, saha çalışmalarında sosyal sorumlulukları kapsamında sosyal boyutta çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler düzenleyebileceklerdir.
|
5 | |||||
2 |
Öğrenciler, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilmek için kendisini Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak açıklayabilecektir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, profesyonel yaşamlarında toplum yaşamını göz önünde bulundurarak, uygulama odaklı, sürdürülebilir, değiştirilebilir ve yenilikçi iç mimari ve çevresel tasarım projeleri tasarlayabilecekler.
|
5 | |||||
2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mezunları, yasal çerçevelere uygun profesyonel davranış kuralları, kriterler ve standartlar kullanarak iç mekanlardaki sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi konusunda öneriler geliştirebileceklerdir.
|
3 | |||||
3 |
Öğrenciler, yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılık ve etik değerler ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri düzenleyebileceklerdir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 6 | 72 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |