Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
GIT107 |
YAPAY ZEKA TEORİLERİ VE UYGULAMALARI |
1 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ASLI KASAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Yapay zekânın temel mantığını tanıtmak, yaratıcı süreçlerde nasıl kullanılabileceğini göstermek ve öğrencilerin kendi projelerinde deneyim kazanmalarını sağlamak. |
İçerik: |
Ders, yapay zekanın temel kavramları, görsel üretim araçları, metin ve görsel tabanlı uygulamalar, etik konular ve yaratıcı tasarım süreçlerinde yapay zekâ kullanımına yönelik atölye çalışmalarını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Yapay zekânın temel kavramlarını, çalışma mantığını ve görsel iletişim tasarımındaki kullanım alanlarını açıklayabilir. |
Metin ve görsel üretim için kullanılan yapay zekâ araçlarını temel düzeyde kullanabilir. |
Tasarım sürecinde yapay zekâ ile insan işbirliğini etkin şekilde planlayabilir. |
Yapay zekâ destekli özgün bir tasarım projesini geliştirebilir ve sunabilir. |
Yapay zekâ ile üretilmiş içeriklerin etik ve telif hakları boyutlarını değerlendirebilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Yapay Zeka ile Tanışma |
Anlatma |
2 |
- |
Erken Medya ve İletişim Araçları |
Anlatma |
3 |
- |
Modern ve Postmodern Medya Yaklaşımları |
Anlatma |
4 |
Kılıç, B. (2024). Yapay Zekâ Teknolojisi Deepfake'in Yeniden Canlandırma Çerçevesinde Teknoloji Kabul Modeli ile incelenmesi. Doktora Tezi |
Fotoğraf ve Hareketli Görüntüde Dijital Dönüşüm |
Anlatma |
5 |
Nils J. Nilsson (2018). Yapay Zeka, Geçmişi ve Geleceği. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. |
Yapay Zeka Teorilerinin Temelleri ve Ortaya Çıkışı |
Anlatma |
6 |
Nils J. Nilsson (2018). Yapay Zeka, Geçmişi ve Geleceği. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. |
Yapay Zekanın Günümüzde Kullanıldığı Alanlar ve Geleceği |
Anlatma ve Tartışma |
7 |
Kılıç, B. (2024). Yapay Zekâ Teknolojisi Deepfake'in Yeniden Canlandırma Çerçevesinde Teknoloji Kabul Modeli ile incelenmesi. Doktora Tezi |
Makine Öğrenmesi, Derin Öğrenme ve Deepfake Teknolojisi |
Anlatma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Prompt Yazımı ve Yaratıcı Prompt Oluşturma |
Anlatma ve Uygulama |
10 |
- |
Tasarım Sürecinde İnsan Makine İş Birliği |
Anlatma ve Uygulama |
11 |
- |
Görsel Üretim Araçları I |
Anlatma ve Uygulama |
12 |
- |
Görsel Üretim Araçları II |
Anlatma ve Uygulama |
13 |
- |
Öğrenci Sunumları |
Tartışma |
14 |
- |
Yapay Zeka ile Tasarım Sürecinin Olası Tehditleri, Yapay Zekâ Etiği ve Telif Hakları |
Anlatma |
15 |
- |
Konu Tekrarı |
Anlatma ve Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Kılıç, B. (2024). Yapay Zekâ Teknolojisi Deepfake'in Yeniden Canlandırma Çerçevesinde Teknoloji Kabul Modeli ile incelenmesi. Doktora Tezi |
Nils J. Nilsson (2018). Yapay Zeka, Geçmişi ve Geleceği. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. |
Russell, Stuart J.; Norvig, Peter.(2016). Artificial Intelligence: A Modern Approach (3rd Edition), England: Pearson Education. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendini ifade eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Görsel İletişim Tasarım alanındaki temel kavramlarını tanımlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim ve Dijital Görsel Tasarım alanına ilişkin teknik bilgileri işleyerek tasarımlar üretir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dijital Tasarım ve Multimedya alanındaki uygulamaları gerçekleştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Bir iletişim kurumundaki post-prodüksiyon sürecinin her aşaması için gerekli olan programları kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dijital medya tasarım alanında karşılaştığı iletişimsel, tasarımsal ve sanatsal problemleri bireysel ve ekip olarak çözer.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Görsel İletişim Tasarım disiplini alanında kullanılan iletişimsel, toplumsal ve tasarımsal kavramları yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında kaynak taraması yapar. Sanatsal gündemi takip eder. Sözlü ve yazılı iletişim gündemine ilişkin yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Bir iletişimci ve tasarımcı bilinciyle disiplinler arası çalışmalarla projeler geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sürdürülebilir tasarım ilkelerinin yapımı ve uygulamasında, görsel iletişim ve tasarım bilimlerinin bilgilerini kullanarak çeşitli görsel iletişim çözümleme stratejileri geliştirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Görsel İletişim Tasarım alanının gerektirdiği ölçüde ileri düzeyde bilgisayar programlarını, bilişim-iletişim teknolojilerini ve programlarını kullanarak, tasarımlar yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Görsel İletişim Tasarım alanının tarihsel ve teorik bilgi birikimlerinden yararlanarak siyasi ve toplumsal görsel iletişim sorunlarının çözülmesine yönelik kampanyaları geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Genel Toplam |
0 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
0 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
0,0 |
|