TR EN

İLETİŞİM KURAMLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GIT104 İLETİŞİM KURAMLARI 2 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ASLI KASAR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere iletişim disiplininin tarihsel gelişimini, temel kuramsal yaklaşımlarını ve bu kuramların medya, kültür ve toplumsal yapı üzerindeki etkilerini öğretmektir. Öğrencilerin eleştirel düşünme ve çözümleme becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.
İçerik: İletişimin tanımı ve temel kavramlar; klasik, davranışsal ve eleştirel iletişim kuramları; yapısalcılık, göstergebilim, Frankfurt Okulu, kültürel çalışmalar, medya kuramları ve güncel dijital iletişim yaklaşımları ders kapsamında ele alınır. Kuramların görsel iletişim ve medya tasarımıyla ilişkisi tartışılır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İletişim kuramlarının tarihsel gelişimini açıklar.
Temel iletişim kuramlarını (ör. Kitle toplumu, eleştirel, kültürel, yapısalcı, etkileşimsel) tanımlar ve karşılaştırır.
İletişim süreçlerini açıklamak için farklı kuramları uygular.
Güncel iletişim olgularını klasik ve çağdaş kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde analiz eder.
Dijitalleşme, yeni medya ve yapay zekâ gibi güncel konuları kuramsal yaklaşımlar ışığında değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - İletişime Giriş: Temel Kavramlar -
2 - İletişim Süreci ve Modelleri -
3 - Kitle İletişimi Kuramlarına Giriş -
4 - Davranışsal Kuramlar: Hipodermik İğne, İki Aşamalı Akış -
5 - Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı -
6 - Eleştirel Kuram: Frankfurt Okulu ve İdeoloji -
7 - Kültürel Çalışmalar ve Medya -
8 - ARA SINAV -
9 - Yapısalcılık, Göstergebilim ve Medya Analizi -
10 - Hegemonya ve Anlamlandırma Süreçleri -
11 - Feminizm, Medya ve Temsil Kuramları -
12 - Yeni Medya Kuramları: Ağ Toplumları ve Sayısal Kültür -
13 - Güncel İletişim Kuramları ve Tartışmalar -
14 - Genel Tekrar -
15 - Genel Tekrar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. Sage.
Kellner, D. (1995). Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and the Postmodern. Routledge.
Fiske, J. (2010). İletişim Çalışmalarına Giriş. Bilim ve Sanat Yayınları.
Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Sage.
Alver, F. (2011). İletişim Kuram ve Yaklaşımları. İletişim Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendini ifade eder.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Görsel İletişim Tasarım alanındaki temel kavramlarını tanımlar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim ve Dijital Görsel Tasarım alanına ilişkin teknik bilgileri işleyerek tasarımlar üretir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dijital Tasarım ve Multimedya alanındaki uygulamaları gerçekleştirir.
1
2
Bir iletişim kurumundaki post-prodüksiyon sürecinin her aşaması için gerekli olan programları kullanır.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dijital medya tasarım alanında karşılaştığı iletişimsel, tasarımsal ve sanatsal problemleri bireysel ve ekip olarak çözer.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Görsel İletişim Tasarım disiplini alanında kullanılan iletişimsel, toplumsal ve tasarımsal kavramları yorumlar.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında kaynak taraması yapar. Sanatsal gündemi takip eder. Sözlü ve yazılı iletişim gündemine ilişkin yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
5
2
Bir iletişimci ve tasarımcı bilinciyle disiplinler arası çalışmalarla projeler geliştirir.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sürdürülebilir tasarım ilkelerinin yapımı ve uygulamasında, görsel iletişim ve tasarım bilimlerinin bilgilerini kullanarak çeşitli görsel iletişim çözümleme stratejileri geliştirir.
1
2
Görsel İletişim Tasarım alanının gerektirdiği ölçüde ileri düzeyde bilgisayar programlarını, bilişim-iletişim teknolojilerini ve programlarını kullanarak, tasarımlar yapar.
2
3
Görsel İletişim Tasarım alanının tarihsel ve teorik bilgi birikimlerinden yararlanarak siyasi ve toplumsal görsel iletişim sorunlarının çözülmesine yönelik kampanyaları geliştirir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 2 5 10
Proje Hazırlama 3 5 15
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 137
Genel Toplam 137
Toplam İş Yükü / 25.5 5,4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0