| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| GIT104 |
İLETİŞİM KURAMLARI |
2 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. SEZGİN SAVAŞ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere iletişim disiplininin tarihsel gelişimini, temel kuramsal yaklaşımlarını ve bu kuramların medya, kültür ve toplumsal yapı üzerindeki etkilerini öğretmektir. Öğrencilerin eleştirel düşünme ve çözümleme becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
| İçerik: |
İletişimin tanımı ve temel kavramlar; klasik, davranışsal ve eleştirel iletişim kuramları; yapısalcılık, göstergebilim, Frankfurt Okulu, kültürel çalışmalar, medya kuramları ve güncel dijital iletişim yaklaşımları ders kapsamında ele alınır. Kuramların görsel iletişim ve medya tasarımıyla ilişkisi tartışılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| İletişim kuramlarının tarihsel gelişimini açıklar. |
| Temel iletişim kuramlarını (ör. Kitle toplumu, eleştirel, kültürel, yapısalcı, etkileşimsel) tanımlar ve karşılaştırır. |
| İletişim süreçlerini açıklamak için farklı kuramları uygular. |
| Güncel iletişim olgularını klasik ve çağdaş kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde analiz eder. |
| Dijitalleşme, yeni medya ve yapay zekâ gibi güncel konuları kuramsal yaklaşımlar ışığında değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
İletişime Giriş: Temel Kavramlar |
- |
| 2 |
- |
İletişim Süreci ve Modelleri |
- |
| 3 |
- |
Kitle İletişimi Kuramlarına Giriş |
- |
| 4 |
- |
Davranışsal Kuramlar: Hipodermik İğne, İki Aşamalı Akış |
- |
| 5 |
- |
Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı |
- |
| 6 |
- |
Eleştirel Kuram: Frankfurt Okulu ve İdeoloji |
- |
| 7 |
- |
Kültürel Çalışmalar ve Medya |
- |
| 8 |
- |
Yapısalcılık, Göstergebilim ve Medya Analizi |
- |
| 9 |
- |
Hegemonya ve Anlamlandırma Süreçleri |
- |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
- |
Feminizm, Medya ve Temsil Kuramları |
- |
| 12 |
- |
Yeni Medya Kuramları: Ağ Toplumları ve Sayısal Kültür |
- |
| 13 |
- |
Güncel İletişim Kuramları ve Tartışmalar |
- |
| 14 |
- |
Genel Tekrar |
- |
| 15 |
- |
Genel Tekrar |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. Sage. |
| Kellner, D. (1995). Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and the Postmodern. Routledge. |
| Fiske, J. (2010). İletişim Çalışmalarına Giriş. Bilim ve Sanat Yayınları. |
| Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Sage. |
| Alver, F. (2011). İletişim Kuram ve Yaklaşımları. İletişim Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendini ifade eder.
|
|
1 |
|
|
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Görsel İletişim Tasarım alanındaki temel kavramlarını tanımlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İletişim ve Dijital Görsel Tasarım alanına ilişkin teknik bilgileri işleyerek tasarımlar üretir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Dijital Tasarım ve Multimedya alanındaki uygulamaları gerçekleştirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Bir iletişim kurumundaki post-prodüksiyon sürecinin her aşaması için gerekli olan programları kullanır.
|
|
1 |
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Dijital medya tasarım alanında karşılaştığı iletişimsel, tasarımsal ve sanatsal problemleri bireysel ve ekip olarak çözer.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Görsel İletişim Tasarım disiplini alanında kullanılan iletişimsel, toplumsal ve tasarımsal kavramları yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanında kaynak taraması yapar. Sanatsal gündemi takip eder. Sözlü ve yazılı iletişim gündemine ilişkin yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Bir iletişimci ve tasarımcı bilinciyle disiplinler arası çalışmalarla projeler geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Sürdürülebilir tasarım ilkelerinin yapımı ve uygulamasında, görsel iletişim ve tasarım bilimlerinin bilgilerini kullanarak çeşitli görsel iletişim çözümleme stratejileri geliştirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Görsel İletişim Tasarım alanının gerektirdiği ölçüde ileri düzeyde bilgisayar programlarını, bilişim-iletişim teknolojilerini ve programlarını kullanarak, tasarımlar yapar.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 3 |
Görsel İletişim Tasarım alanının tarihsel ve teorik bilgi birikimlerinden yararlanarak siyasi ve toplumsal görsel iletişim sorunlarının çözülmesine yönelik kampanyaları geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
10 |
2 |
20 |
| Ödev |
2 |
5 |
10 |
| Proje Hazırlama |
3 |
5 |
15 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
47 |
0 |
137 |
|
Genel Toplam |
137 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|