TR EN

YAPAY ZEKA DESTEKLİ TASARIM UYGULAMALARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GIT302 YAPAY ZEKA DESTEKLİ TASARIM UYGULAMALARI 6 4 2 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ASLI KASAR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere üretken yapay zekâ sistemleriyle yaratıcı tasarımlar geliştirme becerisi kazandırmak; algoritmik yönlendirme, metin-görsel eşleme, görsel manipülasyon ve yaratıcı otomasyon araçlarını uygulamalı biçimde öğretmektir.
İçerik: Yapay zekâ ile görsel üretime giriş; metinden görsele dönüşüm araçları (Midjourney, DALL·E vb.); prompt yazımı ve komut sistemleri; üretken yapay zekâda kompozisyon, ışık, renk ve stil yönetimi; yapay zekâ ile logo, illüstrasyon ve afiş tasarımı; metin-görsel senkronizasyon; etik tartışmalar; öğrenci projeleriyle uygulamalı çalışmalar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yapay zekânın temel kavramlarını ve tasarım süreçlerindeki rolünü açıklar.
Farklı AI tasarım araçlarının işlevlerini karşılaştırır ve seçer.
Prompt mühendisliği tekniklerini kullanarak görsel/işitsel içerik üretir.
AI araçlarıyla üretilen tasarımlarda tipografi, renk ve kompozisyon ilkelerini uygular.
AI destekli içerikleri teknik ve estetik açıdan değerlendirir.
Yapay zekâ kullanımında etik, telif ve özgünlük tartışmalarını yorumlar.
Disiplinlerarası bir proje kapsamında AI tabanlı bir tasarım oluşturur ve sunumunu yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Yapay zekâ destekli tasarıma giriş: Kavramlar ve araçlar -
2 - Metin-komut (prompt) yazım teknikleri -
3 - Midjourney, DALL·E ve benzeri üretken yapay zekâ araçları -
4 - Stil, ışık, kompozisyon ayarları ile yaratıcı üretim -
5 - Tipografi ve metin düzeniyle görsel eşleme -
6 - Yapay zekâ ile logo ve ikon tasarımı -
7 - Afiş ve illüstrasyon tasarımında yapay zekâ kullanımı -
8 - ARA SINAV -
9 - Yarı otomatik manipülasyon: Photoshop AI ve benzeri araçlar -
10 - Gerçekçi mock-up üretimi ve sunum teknikleri -
11 - Mock-up ve sunum teknikleri -
12 - Yaratıcı senaryo geliştirme: Metin ve görsel eşzamanlı tasarım -
13 - Yapay zekâ ile içerik üretiminin etik boyutları -
14 - Final proje sunumu ve genel değerlendirme -
15 - Final proje sunumu ve genel değerlendirme -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Colton, S. & Wiggins, G. (2012). Computational Creativity: The Final Frontier?
McCormack, J., Gifford, T., & Hutchings, P. (2019). Autonomous Creative Systems. Springer.
Adobe Sensei (Adobe AI destekli tasarım teknolojileri, resmi dokümantasyon).

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendini ifade eder.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Görsel İletişim Tasarım alanındaki temel kavramlarını tanımlar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim ve Dijital Görsel Tasarım alanına ilişkin teknik bilgileri işleyerek tasarımlar üretir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dijital Tasarım ve Multimedya alanındaki uygulamaları gerçekleştirir.
5
2
Bir iletişim kurumundaki post-prodüksiyon sürecinin her aşaması için gerekli olan programları kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dijital medya tasarım alanında karşılaştığı iletişimsel, tasarımsal ve sanatsal problemleri bireysel ve ekip olarak çözer.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Görsel İletişim Tasarım disiplini alanında kullanılan iletişimsel, toplumsal ve tasarımsal kavramları yorumlar.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında kaynak taraması yapar. Sanatsal gündemi takip eder. Sözlü ve yazılı iletişim gündemine ilişkin yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
4
2
Bir iletişimci ve tasarımcı bilinciyle disiplinler arası çalışmalarla projeler geliştirir.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sürdürülebilir tasarım ilkelerinin yapımı ve uygulamasında, görsel iletişim ve tasarım bilimlerinin bilgilerini kullanarak çeşitli görsel iletişim çözümleme stratejileri geliştirir.
5
2
Görsel İletişim Tasarım alanının gerektirdiği ölçüde ileri düzeyde bilgisayar programlarını, bilişim-iletişim teknolojilerini ve programlarını kullanarak, tasarımlar yapar.
5
3
Görsel İletişim Tasarım alanının tarihsel ve teorik bilgi birikimlerinden yararlanarak siyasi ve toplumsal görsel iletişim sorunlarının çözülmesine yönelik kampanyaları geliştirir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 2 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 8 1 8
Ödev 3 6 18
Proje Hazırlama 12 5 60
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 10 3 30
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 66 0 209
Genel Toplam 209
Toplam İş Yükü / 25.5 8,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0