| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| GIT302 |
YAPAY ZEKA DESTEKLİ TASARIM UYGULAMALARI |
6 |
4 |
2 |
8 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. SEZGİN SAVAŞ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere üretken yapay zekâ sistemleriyle yaratıcı tasarımlar geliştirme becerisi kazandırmak; algoritmik yönlendirme, metin-görsel eşleme, görsel manipülasyon ve yaratıcı otomasyon araçlarını uygulamalı biçimde öğretmektir. |
| İçerik: |
Yapay zekâ ile görsel üretime giriş; metinden görsele dönüşüm araçları (Midjourney, DALL·E vb.); prompt yazımı ve komut sistemleri; üretken yapay zekâda kompozisyon, ışık, renk ve stil yönetimi; yapay zekâ ile logo, illüstrasyon ve afiş tasarımı; metin-görsel senkronizasyon; etik tartışmalar; öğrenci projeleriyle uygulamalı çalışmalar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Yapay zekânın temel kavramlarını ve tasarım süreçlerindeki rolünü açıklar. |
| Farklı AI tasarım araçlarının işlevlerini karşılaştırır ve seçer. |
| Prompt mühendisliği tekniklerini kullanarak görsel/işitsel içerik üretir. |
| AI araçlarıyla üretilen tasarımlarda tipografi, renk ve kompozisyon ilkelerini uygular. |
| AI destekli içerikleri teknik ve estetik açıdan değerlendirir. |
| Yapay zekâ kullanımında etik, telif ve özgünlük tartışmalarını yorumlar. |
| Disiplinlerarası bir proje kapsamında AI tabanlı bir tasarım oluşturur ve sunumunu yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Yapay zekâ destekli tasarıma giriş: Kavramlar ve araçlar |
- |
| 2 |
- |
Metin-komut (prompt) yazım teknikleri |
- |
| 3 |
- |
Midjourney, DALL·E ve benzeri üretken yapay zekâ araçları |
- |
| 4 |
- |
Stil, ışık, kompozisyon ayarları ile yaratıcı üretim |
- |
| 5 |
- |
Tipografi ve metin düzeniyle görsel eşleme |
- |
| 6 |
- |
Yapay zekâ ile logo ve ikon tasarımı |
- |
| 7 |
- |
Afiş ve illüstrasyon tasarımında yapay zekâ kullanımı |
- |
| 8 |
- |
Yarı otomatik manipülasyon: Photoshop AI ve benzeri araçlar |
- |
| 9 |
- |
Gerçekçi mock-up üretimi ve sunum teknikleri |
- |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
- |
Mock-up ve sunum teknikleri |
- |
| 12 |
- |
Yaratıcı senaryo geliştirme: Metin ve görsel eşzamanlı tasarım |
- |
| 13 |
- |
Yapay zekâ ile içerik üretiminin etik boyutları |
- |
| 14 |
- |
Final proje sunumu ve genel değerlendirme |
- |
| 15 |
- |
Final proje sunumu ve genel değerlendirme |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Colton, S. & Wiggins, G. (2012). Computational Creativity: The Final Frontier? |
| McCormack, J., Gifford, T., & Hutchings, P. (2019). Autonomous Creative Systems. Springer. |
| Adobe Sensei (Adobe AI destekli tasarım teknolojileri, resmi dokümantasyon). |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendini ifade eder.
|
|
|
|
3 |
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Görsel İletişim Tasarım alanındaki temel kavramlarını tanımlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İletişim ve Dijital Görsel Tasarım alanına ilişkin teknik bilgileri işleyerek tasarımlar üretir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Dijital Tasarım ve Multimedya alanındaki uygulamaları gerçekleştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Bir iletişim kurumundaki post-prodüksiyon sürecinin her aşaması için gerekli olan programları kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Dijital medya tasarım alanında karşılaştığı iletişimsel, tasarımsal ve sanatsal problemleri bireysel ve ekip olarak çözer.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Görsel İletişim Tasarım disiplini alanında kullanılan iletişimsel, toplumsal ve tasarımsal kavramları yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanında kaynak taraması yapar. Sanatsal gündemi takip eder. Sözlü ve yazılı iletişim gündemine ilişkin yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Bir iletişimci ve tasarımcı bilinciyle disiplinler arası çalışmalarla projeler geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Sürdürülebilir tasarım ilkelerinin yapımı ve uygulamasında, görsel iletişim ve tasarım bilimlerinin bilgilerini kullanarak çeşitli görsel iletişim çözümleme stratejileri geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Görsel İletişim Tasarım alanının gerektirdiği ölçüde ileri düzeyde bilgisayar programlarını, bilişim-iletişim teknolojilerini ve programlarını kullanarak, tasarımlar yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 3 |
Görsel İletişim Tasarım alanının tarihsel ve teorik bilgi birikimlerinden yararlanarak siyasi ve toplumsal görsel iletişim sorunlarının çözülmesine yönelik kampanyaları geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
4 |
56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
4 |
2 |
8 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
8 |
1 |
8 |
| Ödev |
3 |
6 |
18 |
| Proje Hazırlama |
12 |
5 |
60 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
10 |
3 |
30 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
66 |
0 |
209 |
|
Genel Toplam |
209 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
8,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
8,0 |
|