TR EN

ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
IYP104 ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ I 2 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SİBEL CANİTEZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ÇİĞDEM GENÇ YURDAGÜL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Acil Sağlık Hizmetlerinin hiyerarşik yapısı, organizasyonu, işleyişi ve mevzuatın bilinmesi ayrıca paramedik görev, yetki ve sorumlulukları konusunda yeterlilik kazandırmak amaçlanmaktadır.
İçerik: Sağlık hizmetini değerlendirmek, Acil sağlık hizmeti mevzuatını değerlendirmek, Acil Sağlık hizmetleri teşkilat yapısını öğrenmek, Paramedik görev, yetki ve sorumluluklarını bilmek, Acil sağlık hizmetleri araçlarını tanımak, Türkiye' de acil servis yapısını ve işleyişini tanımak, Acil durumlarda kullanılacak formları öğrenmek, Olay yeri yönetimini sağlamak ve Hasta güvenliğini içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dersle ilgili temel mesleki bilgilere sahip olur.(Bilişsel Bilgi)
Sağlık hizmetlerini değerlendirir.(Bilişsel Bilgi)
Acil Sağlık Hizmetleri yapısı, işleyişi ve organizasyonu konusunda bilgi sahibidir.(Bilişsel Bilgi)
Acil Sağlık Hizmetleri teşkilat yapısındaki yerini tanır.(Bilişsel Bilgi)
Acil Sağlık Hizmetlerinin bünyesindeki görev, yetki ve sorumluluklarını bilir, uygular. (Psiko-Motor Bilgi)
Acil Sağlık Hizmetleri bünyesindeki acil araçları tanır, bakım ve temizliğini sağlar.(Psiko-Motor Bilgi)
Acil bakımda kullanılan formları uygun durumlarda kullanır.(Psiko-Motor Bilgi)
Acil sağlık hizmetleri bünyesinde olağandışı durumlarda sorumluluk alır.(Duyuşsal Bilgi)
Olağanüstü durumlarda kurtarma tekniklerini uygular.(Psiko-Motor Bilgi)
Acil sağlık hizmetleri organizasyonu içerisinde kendi-hasta güvenliğini sağlar.(Psiko-Motor Bilgi)
Alanda hasta/ yaralı güvenliğini sağlamaya yönelik uygulamaları yapabilecek beceriye sahiptir.(Psiko-Motor Bilgi)
Acil sağlık hizmetleri organizasyonunda haberleşmeyi sağlar.(Psiko-Motor Bilgi)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Dersin Tanıtımı: Giriş , amaç ve Öğrenim hedefleri Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
2 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Sağlık Hizmetlerini değerlendirmek Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
3 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Türkiye’de Acil sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuatı değerlendirmek Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
4 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Türkiye’de Acil sağlık hizmetlerinin teşkilat yapısını değerlendirmek Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
5 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi AABT ve ATT görev,yetki ve sorumlulukları Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
6 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Ambulans ve Acil sağlık araçlarını değerlendirmek Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
7 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Asepsi, Antisepsi, Sterilizasyon, Dezenfeksiyon ve Ambulans Temizliği Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
8 - ARA SINAV -
9 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Türkiye’de Acil servis Yapısı ve işleyişini değerlendirmek Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
10 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Türkiye’de Acil sağlık hizmetlerinde formları kullanmak Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
11 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Acil Sağlık Hizmetlerinde iş sağlığı ve güvenliği Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
12 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Sorumluluk kazanmak, Görev Organizasyonu yapmak, Kurtarma ve Operasyon Bilinci Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
13 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Haberleşme Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
14 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Olay yeri yönetimi Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
15 Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi Hasta/yaralı güvenliği sağlamak Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Mosby MJ ve Ark. (2002) Paramedic Textbook.
Bledsoe BE., Porter RS., Shade BR. (1994) Paramedic Emergency Care.
YAVUZ S. Yavuz G. ‘Paramedikler için Hastane Öncesi Acil Tıp’ Ankara Nobel Tıp Kitapevi 1. baskı Ankar 2017
GÜL M. ‘ Hastane Öncesin Acil tıp ve Paramedik ‘ İstanbul Tıp Kitapevi 1. Baskı İstanbul 2019
DAĞLI R. ‘ Ambulans ve Acil Bakım Teknikerleri için Temel Konular ve Yaklaşımlar Ema Tıp Kitapevi İstanbul 2016

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Emergency care will have the basic knowledge and experience.
4
2
Is capable, in an emergency patient evaluation.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
We believe in the philosophy of emergency care.
5
2
Improving the quality of emergency medical services and knowledge about quality standards.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Preventive, curative principles of emergency care plans, implements and evaluates and registers.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Areas that require emergency care at an advanced level of knowledge of institutional uses and applications.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility in pre-hospital emergency care.
4
2
Fastest time of the incident, serial, cool and decides correctly.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Learning with a sense of lifelong learning will continue.
3
2
National and universal values​​, intellectual and social aspects of principle develops itself.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Patient, family and team with other health care professionals in oral and written communication.
4
2
In case of emergency itself, and patients and their relatives, other health professionals and social psychological knowledge and skills necessary to protect uses.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In case of emergency as soon as possible reaching the scene, assess the situation, if necessary and appropriate initial treatment allows transport of the patient to the emergency room.
5
2
Case to be made for emergency aid to the wounded techniques appropriate first aid and emergency plans, manages and implements.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0