Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
TGP210 |
KONTRAST MADDE VE UYGULAMALARI |
3 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. SERKAN HACIMUSTAFAOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı; derslik ve hastane ortamlarında Floroskopi, Mamografi, Anjiografi, MR, US ve Bilgisayarlı Tomografi vb. görüntüleme teknikleri, radyasyondan korunma ve radyasyon güvenliği ile ilgili bilgi ve beceriler kazandırırken bu sistemlerde problem çözme ve sorun giderme konusundaki deneyimleri artırmaktır. |
İçerik: |
Radyografi elde etme ile ilgili teorik bilgiler, Dijital Sistemlerde radyografi elde etme ile ilgili teorik bilgiler, Mobil Radyografi Görüntüleme Cihazları ile ilgili teorik bilgiler, Floroskopik Görüntüleme ile ilgili teorik bilgiler, Mamografi ile ilgili teorik bilgiler, Mamografi tetkiki yapma ile ilgili teorik bilgiler, Anjiografi ile ilgili teorik bilgiler, Bilgisayarlı Tomografi Cihazları ile ilgili teorik bilgiler, Bilgisayarlı Tomografi incelemesi ile ilgili teorik bilgiler, Manyetik Rezonans Görüntülemesi (MRG) ile ilgili teorik bilgiler, DEXA ve Ultrasonografi Görüntüleme Cihazları ile ilgili teorik bilgileri içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Konvansiyonel ve Dijital Görüntüleme ve Tedavi Cihazlarının çalışma prensiplerini en iyi şekilde bilen, kalite kontrol çalışmaları hakkında bilgi sahibi olan, etkin kullanımını gerçekleştirebilen öğrenci; bu modalitede çıkan sorunları çözebilir. |
Gama kamera ve PET-CT cihazlarında parametreleri seçer. |
Hastaya verilecek kontrast maddenin miktarını ayarlar. |
Hastaya verilecek kontrast maddeyi hastaya uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Radyografi elde etme ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi |
- |
2 |
- |
Dijital Sistemlerde radyografi elde etme ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi I |
- |
3 |
- |
Dijital Sistemlerde radyografi elde etme ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi II |
- |
4 |
- |
Floroskopik Görüntüleme ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi |
- |
5 |
- |
Mamografi ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi |
- |
6 |
- |
Mamografi tetkiki yapma ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi I |
- |
7 |
- |
Mamografi tetkiki yapma ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi II |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Bilgisayarlı Tomografi Cihazları ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi I |
- |
10 |
- |
Bilgisayarlı Tomografi Cihazları ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi II |
- |
11 |
- |
Manyetik Rezonans Görüntülemesi (MRG) ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi I |
- |
12 |
- |
Manyetik Rezonans Görüntülemesi (MRG) ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi II |
- |
13 |
- |
DEXA ve Ultrasonografi Görüntüleme Cihazları ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi Radyasyondan korunma ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi I |
- |
14 |
- |
DEXA ve Ultrasonografi Görüntüleme Cihazları ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi Radyasyondan korunma ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi II |
- |
15 |
- |
Anjiografi ile ilgili teorik bilgilerin değerlendirilmesi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Quaia, E. (Ed.). (2006). Contrast media in ultrasonography: basic principles and clinical applications. Springer Science & Business Media. |
Thomsen, H. S. (2006). Contrast media. J. A. Webb (Ed.). Springer-Verlag Berlin Heidelberg. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip; insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olabilmelidir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aldıkları eğitim-öğretim doğrultusunda bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen radyoloji uzmanı ve diğer sağlık personeli ile koordinasyon sağlayabilecek,sorunları tespit ederek çözüm arayan nitelikli teknik elemanlar hedeflenmektedir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Genel fizik ve kimya kavramlarını açıklayabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Radyodiagnostik alanında tüm alt branşlarda çalışabilecek ve radyoloji uzmanı ve diğer sağlık personeli ile koordinasyon sağlayabilecek nitelikli teknik personel, veri toplayıp sonuç oluşturarak, sorunlar karşısında ekip elemanı olarak görev alır ve verilen görevleri bağımsız olarak yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü çekimleri yapabilme ve elde edilen verileri değerlendirebilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle öğrenme gereksinimlerini belirler ve bilgi kaynaklarına ulaşır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen yetkinlikte olunmalıdır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Radyodiagnostik alanında temel mesleki yeterliliklere sahip; iş güvenliği konusunda yeterli ve sorumluluk alabilecek; insan sağlığını koruma kurallarına uyacak yeterlilikte olmalıdır.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
15 |
3 |
45 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
33 |
0 |
98 |
|
Genel Toplam |
98 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|