TR EN

TIBBİ VE RADYOLOJİK TERMİNOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP115 TIBBİ VE RADYOLOJİK TERMİNOLOJİ 1 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SERKAN HACIMUSTAFAOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencilere, Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, beceri ve yeterliklerin kazandırılmasıdır.
İçerik: Terminolojiye Giriş (Tanım ve Tarih, Terimlerde Söyleyiş, Terimlerde Ögeler: Kökler, Önekler, Sonekler), Terim Çeşitleri (Genel Terimler, Eponim Terimler, Akronim Terimler), İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimler, Hareket Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler, Sinir Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler, Sindirim Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara İlişkin Tıbbi Terimler, Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler, Duyu Organlarına İlişkin Terimler (Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimler), Radyografi, Ultrasonografi, Mamografi, Floroskopi ve Kontrast Maddeler, Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans, Nükleer Tıp Ve Radyoterapi’ye İlişkin Terimlerden oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Radyografi, Ultrasonografi, Mamografi, Floroskopi, Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans, Nükleer Tıp Ve Radyoterapi’ye ilişkin tıbbi terimleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar, ayırt eder.
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar ve bilir.
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara Ve Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar ve bilir.
İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar ve bilir.
Tıbbi terimlere ait kökleri, önekleri, sonekleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar ve bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Terminolojiye Giriş Anlatım ve soru cevap
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Terim Çeşitleri Anlatım ve soru cevap
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimler Anlatım ve soru cevap
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Hareket Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler Anlatım ve soru cevap
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sinir Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler Anlatım ve soru cevap
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimler Anlatım ve soru cevap
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Solunum Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler Anlatım ve soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sindirim Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler Anlatım ve soru cevap
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara İlişkin Tıbbi Terimler Anlatım ve soru cevap
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler Anlatım ve soru cevap
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Duyu Organlarına İlişkin Terimler Anlatım ve soru cevap
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Tanısal Terimler 1 Anlatım ve soru cevap
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Tanısal Terimler 2 Anlatım ve soru cevap
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Tanısal Terimler 3 Anlatım ve soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Akyurt, N. (2018). Tıbbi Terminoloji, Kongre Kitabevi
Arıncı, K., Elhan, A. (1975). Anatomi Terimleri Kılavuzu, Öğretmenler Matbaası
Dorland's Illustrated Medical Dictionary 28. Edition (1994). Harcout Brace International Edition, W.B.Saunders

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Master human body systems and fundamental structure and anatomy.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish between the results of different imaging anatomical structures.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The aim is train qualified technique staff who is able to use knowledge and communication skills, to apply developing technology in related field, to synthesize knowledge, to coordinate easily with radiologists and other health staff who can use eye and hand coordination easily, to detect the problems and search solutions immediately.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
General physics and chemistry to explain the concept.
5
2
Competence in computer skills.
4
3
Competence in taking medical history, preparing patient files etc. in one's field of medicine.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The qualified technique personnel who are able to work in all the sub-branches of radioagnostic fileds, to coordinate easily with radiologists and other health staff, to become a team member against problems by collecting data and reaching a result and to fulfil the missions independently.
4
2
Radiology units within health care institutions related tools, equipment and techniques deemed necessary by the physician to make shots, and analyze the data obtained.
4
3
The use the basic level knowledge and skills in the relevant field, interpret and evaluate data and indentify and solve potential problems.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Brings the consciousness of life-long learning, determines learning needs, paves way to knowledge sources.
5
2
Develops the fundatemtal field knowledge and skills in a critical level.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aim is to be able to use knowledge and communication skills, to have to technical supply in order to use the developing technology in field, to have the ability to synthesize knowledge, to use eye and hand coordination easily.
5
2
Competence in realizing team effort.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aim is to be able to have the fundamental Professional competence in radioagnostic; to be capable and to take responsility; to obey the rules ot protect human health.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 48
Genel Toplam 48
Toplam İş Yükü / 25.5 1,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0