Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SMP105 |
TIBBİ TERMİNOLOJİ |
1 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı; Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmaktır. |
İçerik: |
Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel) |
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar ve kullanır (Bilişsel). |
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel). |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Görsel kaynaklar
Araştırma- |
Tıbbi Terminolojiye Giriş,Dersin Tanıtılması |
Anlatım,Soru-Cevap |
2 |
Araştırma-Literatür taraması |
Harf telaffuzları |
Anlatım,Video,Soru-Cevap |
3 |
Yazılı-Görsel kaynaklar |
Kökler (Genel Bilgi) |
Anlatım,Soru-Cevap
Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Kökler (Sistem Bilgisi) |
Anlatım,Soru-Cevap |
5 |
Literatür taraması |
Ön ekler |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
6 |
Araştırma-Yazılı görsel kaynaklar |
Son ekler/Tanısal Terimler |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
7 |
Araştırma- Yazılı görsel kaynaklar |
Hareket Sistemi Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap
Önceki haftaların değerlendirilmesi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Araştırma-Ödev |
Solunum Sistemi Terimleri/Kan Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap |
10 |
Literatür taraması |
Kardiyovasküler Sistemi Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
11 |
Yazılı-Görsel kaynaklar |
Sindirim Sistem Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap |
12 |
Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma |
Sinir Sistemi Terimleri ve Psikiyatri Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap
Önceki haftaların değerlendirilmesi |
13 |
Literatür taraması- Ödev |
Üriner Sistem Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
14 |
Araştırma |
Genital Sistem Terimleri/Endokrin Sistem Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap,Video |
15 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Duyu Organları Terimleri |
Anlatım,Soru-Cevap
Önceki haftaların değerlendirilmesi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Rıfat MUTUŞ, Funda PEHLEVAN, Tıbbi Terminoloji, Eylül 2019, 1. Baskı, Ankara Nobel Tıp
Kitabevi |
Uzm.Sebahat Ekinci,Doç.Dr.H.Gül Hatipoğlu Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı-9.Baskı Hatiboğlu Yayınları |
Von den Driesch, A. A guide to the Measurement of Animal Bones from Archeological Sites.Peabody Museum Bulletin 1. Harvard University. Massachausetts.1976 |
Prof. Dr. İsmet Dökmeci, Dr. Handan Dökmeci, Tıp Terimleri Sözlüğü, 2012, 2. baskı, Hipokrat Kitabevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uses field terminology effectively
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Expresses social ethical values.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Participates in quality management and processes
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Interprets data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works with other health disciplines.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
12 |
1 |
12 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
30 |
0 |
50 |
|
Genel Toplam |
50 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
2,0 |
|