Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
DYP101 |
TEMEL BAKIM İLKELERİ |
1 |
4 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. EMİNE HAS |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
İnsan ve gereksinimleri;sağlık ve hastalık kavramları,tanımları,hasta bireyle iletişim ve gereksinimlerini karşılayabilmektir. |
İçerik: |
Hasta bakımında temel ilkeleri ve diyaliz teknikerinin hasta bakımında bilmesi gereken temel bilgi ve becerileri öğreneceklerdir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sağlık bakım sistemi içinde diyaliz teknikerinin yerini, rol ve sorumluluklarını açıklar. |
Sağlıklı iletişim ilkelerini ve yollarını tanır. |
Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Hasta bakımında etik ilke ve değerlere uygun olan ve olmayan davranışları tanımlar. |
Hasta bakım sürecinde karşılaştığı sorunlarda eleştirel düşünme becerisini kullanır. |
Hasta güvenliğine önem verir. |
Enfeksiyon hastalıklarının kontrolü, sıvı elektrolit dengesinin nasıl sürdürülmesi gerektiğini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri/Dünyada ve Türkiye’de Diyaliz Hizmetlerinin Yönetimi, Diyaliz Teknikerlerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları |
Anlatım,soru cevap |
2 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Mesleki Temel Kavramlar |
Anlatım soru cevap |
3 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İletişim ve Terapötik İletişim, |
Anlatım soru cevap |
4 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sağlık Uygulamalarında Etik İlkeler ve Değerler |
Anlatım soru cevap |
5 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme |
Anlatım soru cevap |
6 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Türkiye'de Sağlık Hizmetlerinin Sunumu |
Anlatım soru cevap |
7 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Hasta Güvenliği |
Anlatım soru cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları |
Anlatım soru cevap |
10 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları |
Anlatım soru cevap |
11 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Yaşam Bulguları-I |
Anlatım soru cevap |
12 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Yaşam Bulguları-II |
Anlatım soru cevap |
13 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İlaç Uygulamaları-I |
Anlatım soru cevap |
14 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İlaç Uygulamaları-II |
Anlatım soru cevap |
15 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Genel Tekrar |
Anlatım soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Beyece İncazlı, S., Tüzün Özdemir, S.,Keskin, G.(2022). Diyaliz Pratiğinde Temel Bilgi ve Uygulamalar, Akademisyen Kitabevi,ISBN 9786258299267,DOI 10.37609/akya.2038 |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uses field terminology effectively
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Expresses social ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Participates in quality management and processes
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Interprets data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works with other health disciplines.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
14 |
1 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
74 |
0 |
176 |
|
Genel Toplam |
176 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|