Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
DYP101 |
TEMEL BAKIM İLKELERİ |
1 |
4 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. EMİNE HAS |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
İnsan ve gereksinimleri;sağlık ve hastalık kavramları,tanımları,hasta bireyle iletişim ve gereksinimlerini karşılayabilmesi |
İçerik: |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri/Dünyada ve Türkiye’de Diyaliz Hizmetlerinin Yönetimi, Diyaliz Teknikerlerinin Görev, Yetki ve Sorumluluklar,Mesleki Temel Kavramlar, İletişim ve Terapötik İletişim,Sağlık Uygulamalarında Etik İlkeler ve Değerler, Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme, Türkiye'de Sağlık Hizmetlerinin Sunumu, Hasta Güvenliği, Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları, Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları, Yaşam Bulguları-I, Yaşam Bulguları-II, İlaç Uygulamaları-I, İlaç Uygulamaları-II. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sağlık bakım sistemi içinde diyaliz teknikerinin yerini, rol ve sorumluluklarını açıklar. |
Sağlıklı iletişim ilkelerini ve yollarını tanır. |
Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Hasta bakımında etik ilke ve değerlere uygun olan ve olmayan davranışları tanımlar. |
Hasta bakım sürecinde karşılaştığı sorunlarda eleştirel düşünme becerisini kullanır. |
Hasta güvenliğine önem verir. |
Enfeksiyon hastalıklarının kontrolü, sıvı elektrolit dengesinin nasıl sürdürülmesi gerektiğini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri/Dünyada ve Türkiye’de Diyaliz Hizmetlerinin Yönetimi, Diyaliz Teknikerlerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları |
Anlatım,soru cevap |
2 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Mesleki Temel Kavramlar |
Anlatım soru cevap |
3 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İletişim ve Terapötik İletişim, |
Anlatım soru cevap |
4 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sağlık Uygulamalarında Etik İlkeler ve Değerler |
Anlatım soru cevap |
5 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme |
Anlatım soru cevap |
6 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Türkiye'de Sağlık Hizmetlerinin Sunumu |
Anlatım soru cevap |
7 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Hasta Güvenliği |
Anlatım soru cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları |
Anlatım soru cevap |
10 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları |
Anlatım soru cevap |
11 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Yaşam Bulguları-I |
Anlatım soru cevap |
12 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Yaşam Bulguları-II |
Anlatım soru cevap |
13 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İlaç Uygulamaları-I |
Anlatım soru cevap |
14 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İlaç Uygulamaları-II |
Anlatım soru cevap |
15 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Genel Tekrar |
Anlatım soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Beyece İncazlı, S., Tüzün Özdemir, S.,Keskin, G.(2022). Diyaliz Pratiğinde Temel Bilgi ve Uygulamalar, Akademisyen Kitabevi,ISBN 9786258299267,DOI 10.37609/akya.2038 |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uses field terminology effectively
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Expresses social ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Participates in quality management and processes
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Interprets data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works with other health disciplines.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
14 |
1 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
74 |
0 |
176 |
|
Genel Toplam |
176 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|