TR EN

TEMEL BAKIM İLKELERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DYP101 TEMEL BAKIM İLKELERİ 1 4 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. EMİNE HAS
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İnsan ve gereksinimleri;sağlık ve hastalık kavramları,tanımları,hasta bireyle iletişim ve gereksinimlerini karşılayabilmektir.
İçerik: Hasta bakımında temel ilkeleri ve diyaliz teknikerinin hasta bakımında bilmesi gereken temel bilgi ve becerileri öğreneceklerdir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sağlık bakım sistemi içinde diyaliz teknikerinin yerini, rol ve sorumluluklarını açıklar.
Sağlıklı iletişim ilkelerini ve yollarını tanır.
Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Hasta bakımında etik ilke ve değerlere uygun olan ve olmayan davranışları tanımlar.
Hasta bakım sürecinde karşılaştığı sorunlarda eleştirel düşünme becerisini kullanır.
Hasta güvenliğine önem verir.
Enfeksiyon hastalıklarının kontrolü, sıvı elektrolit dengesinin nasıl sürdürülmesi gerektiğini bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri/Dünyada ve Türkiye’de Diyaliz Hizmetlerinin Yönetimi, Diyaliz Teknikerlerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları Anlatım,soru cevap
2 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Mesleki Temel Kavramlar Anlatım soru cevap
3 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması İletişim ve Terapötik İletişim, Anlatım soru cevap
4 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Sağlık Uygulamalarında Etik İlkeler ve Değerler Anlatım soru cevap
5 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme Anlatım soru cevap
6 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Türkiye'de Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Anlatım soru cevap
7 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Hasta Güvenliği Anlatım soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları Anlatım soru cevap
10 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları Anlatım soru cevap
11 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Yaşam Bulguları-I Anlatım soru cevap
12 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Yaşam Bulguları-II Anlatım soru cevap
13 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması İlaç Uygulamaları-I Anlatım soru cevap
14 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması İlaç Uygulamaları-II Anlatım soru cevap
15 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Genel Tekrar Anlatım soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Beyece İncazlı, S., Tüzün Özdemir, S.,Keskin, G.(2022). Diyaliz Pratiğinde Temel Bilgi ve Uygulamalar, Akademisyen Kitabevi,ISBN 9786258299267,DOI 10.37609/akya.2038
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical field knowledge in practice
5
2
Uses field terminology effectively
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Expresses social ethical values.
4
2
Participates in quality management and processes
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Communicates in a foreign language at a basic level.
0
2
Applies changing techniques depending on the developing technology.
1
3
Uses new tools depending on the developing technology.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
3
2
Uses basic knowledge and skills related to the field.
2
3
Interprets data related to the field.
2
4
Evaluates the data related to the field.
2
5
Identify and solve possible problems related to the field.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Works with other health disciplines.
2
2
Prepares the dialysis machine for the procedure.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
After dialysis, the machine is ready for use again.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 3 42
Laboratuvar 14 1 14
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 74 0 176
Genel Toplam 176
Toplam İş Yükü / 25.5 6,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0