Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DYP104 | DİYALİZ EKİPMANLARININ KULLANIMI VE BAKIMI | 2 | 4 | 2 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Hemodiyaliz işleminin teknik yönden nasıl yapıldığını anlatmak, hemodiyaliz işlemini gerçekleştirmek için gerekli olan standart sistemler ve diyaliz sarf malzemeleri hakkında genel bilgi oluşturmaktır. |
İçerik: | Diyalizin tanımı, Hemodiyaliz işlemi kimler tarafından yapılabilir, diyaliz teknikerlerinin görev yetki ve sorumlulukları, hemodiyalizde kullanılan sistemler ve sarf malzemeleri (su sistemi-hemodiyaliz makinesi-arter-ven iğne ve setleri-diyalizörler-diyaliz solüsyonları) Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Hemodiyalizde kullanılan sistemler ve sarf malzemelerini (su sistemi-hemodiyaliz makinesi-arter-ven iğne ve setleri-diyalizörler-diyaliz solüsyonları) tanımak |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bir hemodiyaliz merkezinde bulunan standart sistemleri öğrenir. |
Hemodiyalizde kullanılan sistemler ve sarf malzemeleri (su sistemi-hemodiyaliz makinesi-arter-ven iğne ve setleri-diyalizörler-diyaliz solüsyonları) tanır. |
Diyaliz sarf malzemeleri hakkında bilgi elde edinir. |
Single Needle diyaliz hakkında bilgi sahibi olur. |
Hemodiyaliz tekniklerini öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Akut böbrek hastasını tanıyabilme-Kronik böbrek hastasını tanıyabilme | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
2 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Su sistemin) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama, |
3 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Mobil su sistemi) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama, |
4 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Hemodiyaliz makinaları) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
5 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Hemodiyaliz solüsyonları) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
6 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Hemodiyaliz diyalizerleri) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
7 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz gereçleri (Hemodiyaliz set ve iğneleri) | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz işlemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
10 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz işlemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
11 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz işlemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
12 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyaliz uygulamasını yapabilme | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
13 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Hemodiyalizin komplikasyonlarını tanıyabilme ve müdahale edebilecek bilgi - beceriye sahip olma | Anlatım, soru- cevap,tartışma,laboratuvar uygulama |
14 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Periton diyaliz gereçleri ve periton diyaliz işlemi | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
15 | Slaytlar ve Kaynak Materyaller | Periton diyalizin komplikasyonlarını tanıyabilme ve müdahale edebilecek bilgi - beceriye sahip olma | Anlatım, soru- cevap, tartışma,laboratuvar uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
GÖKDOĞAN F (2015). Hemşireler ve Teknikerler İçin Diyaliz İlke ve Teknikleri, Akademisyen Kitapevi |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
5 | |||||
2 |
Uses field terminology effectively
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses social ethical values.
|
5 | |||||
2 |
Participates in quality management and processes
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
3 | |||||
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
5 | |||||
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
5 | |||||
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Interprets data related to the field.
|
5 | |||||
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
5 | |||||
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works with other health disciplines.
|
5 | |||||
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 208 |
Genel Toplam | 208 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |