TR EN

MESLEKİ TERMİNOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ADP110 MESLEKİ TERMİNOLOJİ 2 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı sağlık bilimlerinde kullanılan tıp terminolojisinin esaslarını kavrayarak teorik dersler ve pratik uygulamalar ile mesleki çalışmalarda kavramayı kolaylaştıracak temel meslek terminolojisi bilgilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
İçerik: Bu derste tıbbi terminolojiye giriş; İnsanın yapısına ilişkin temel tanım ve terimler, tıbbi terimleri okuma kuralları, kaynaştırma harfleri, tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, tıbbi kısaltmalar, kan ve kan yapıcı organlar, lenf ve immün sisteme ilişkin terimler, kardiyovasküler sisteme ilişkin terimler, solunum sistemine ilişkin terimler, sindirim sistemine ilişkin terimler, göze ilişkin terimler, üriner sisteme ilişkin terimler, genital sisteme ilişkin terimler, kulağa ilişkin terimler eponimler, sinonimler, sinir sistemi ve psikiyatrik hastalıklar, iç salgı ve metabolizma bozuklukları ve hareket sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bir tıbbi terimin yapısını terminolojik olarak analiz edebilme yeteneğini kazanır.
Temel tıp bilimlerinin farklı organ sistemlerine ait bölümleri ile klinik tıp alanının farklı dallarının anlatımlarında sıklıkla ihtiyaç duyulan terimlerin anlam ve yapılarını öğrenerek mesleğe özgü hususlardaki terimlere hâkimiyeti sağlamak yoluyla iletir.
Mesleğimizi yaparken en sık kullanılan terimleri anlama ve kavrama sağlanır.
Tıbbi terimlerin kullanımındaki kökler hakkında bilgi sahibi olur.
Tıbbi terimlerin kullanımındaki ön ve son ekleri öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tıbbi Terminolojiye Giriş, terim kavramı ve sağlık terminolojisi Tıbbi Terminolojiye Giriş, terim kavramı ve sağlık terminolojisi hakkında teorik ve pratik bilgilendirme
2 - İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler Hastalıklara İlişkin Genel Bilgiler ve Hastalıkların Sınıflandırılması İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler Hastalıklara İlişkin Genel Bilgiler ve Hastalıkların Sınıflandırılması hakkında teorik bilgilendirme
3 - Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Kökler Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Kökler hakkında teorik bilgilendirme
4 - Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Kökler Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Kökler hakkında teorik bilgilendirme
5 - Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Ön Ekler Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Ön Ekler hakkında teorik bilgilendirme
6 - Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Son Ekler Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Son Ekler hakkında teorik bilgilendirme
7 - Solunum sistemi terimleri Solunum sistemi terimleri hakkında teorik bilgilendirme
8 - ARA SINAV -
9 - Kalp ve dolaşım sistemi ile ilgili terimler Kalp ve dolaşım sistemi ile ilgili terimler hakkında teorik bilgilendirme
10 - Sindirim sistemi ile ilgili terimler Sindirim sistemi ile ilgili terimler hakkında teorik bilgilendirme
11 - Boşaltım sistemi ile ilgili terimler Boşaltım sistemi ile ilgili terimler hakkında teorik bilgilendirme
12 - Ürogenital sistem ile ilgili terimler Ürogenital sistem ile ilgili terimler hakkında teorik bilgilendirme
13 - Nöroloji ve psikiyatri ile ilgili terimler Nöroloji ve psikiyatri ile ilgili terimler hakkında teorik bilgilendirme
14 - Kas ve iskelet sistemi ile ilgili terimler Kas ve iskelet sistemi ile ilgili terimler hakkında teorik bilgilendirme
15 - genel tekrar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Mesleki ve Tıbbi Terminoloji, Prof. Dr. Fatma Çelik
Tıbbi Terminoloji, Öğr. Gör. Funda Pehlevan , Prof. Dr. Rıfat Mutuş
Baş ve Boyun Anatomi Atlası, Eric w. Baker
Head and neck anatomy for dentists, F. Netter

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Defines the basic concepts in the field of Oral and Dental Health Program.
5
2
Uses medical terminology in the field in which he/she will serve as an intermediate staff member.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with the physician on a team.
1
2
Communicates effectively with patients, colleagues, and other segments of society, primarily physicians.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Knows tools and equipment related to his/her field and follows technological developments related to them.
0
2
Can gain proficiency in computer usage skills.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gains competence in applying hygiene rules.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies the processes of obtaining patient information, taking anamnesis and preparing patient files accurately and effectively.
2
2
Independently creates and implements care plans in oral and dental health services.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes professional ethics and legal regulations and explains the scope of professional responsibilities.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to express professional ideas to relevant individuals and institutions verbally or in writing, and to examine national and international agendas related to oral and dental health and evaluate possible outcomes.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 29 0 71
Genel Toplam 71
Toplam İş Yükü / 25.5 2,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0