Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TLP110 | TIBBİ LABORATUVAR CİHAZLARI | 2 | 4 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Tıbbi laboratuvar cihazlarının çalışma prensiplerini hem teorik hem de laboratuvar uygulamaları ile çalışma prosedürlerine uygun olarak öğretmek amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Spektrofotometre, otoanalizör, mikroskop, idrar analizörü, kan grubu belirleme sistemleri, hemogram cihazı, koagülasyon cihazı,sterilizasyonda kullanılan cihazlar, elektroforez, santrifüj ve diğer laboratuvar cihazlarını kullanabilme. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Tıbbi laboratuvar cihazlarını tanır. |
Tıbbi laboratuvar cihazlarını kullanabilir. |
Tıbbi laboratuvar cihazlarının arıza analizini yapabilir. |
Tıbbi laboratuvar cihazlarının arıza sorunlarını çözebilir. |
Tıbbi laboratuvar oluşturabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Laboratuvar Güvenliği, Tıbbi Atık Yönetmeliği, Laboratuvar Araç ve Gereçleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
2 | Kaynak taraması, ödev | Sterilizasyon metodları ve cihazlar I (otoklav, kuru hava sterilizatörü) | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
3 | Kaynak taraması, ödev | Sterilizasyon metodları ve cihazlar II (kimyasal,filtre, ışın) | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
4 | Kaynak taraması, ödev | Etüv ve Kullanımı, Çözelti Hazırlamada Kullanılan Cihazlar | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
5 | Kaynak taraması, ödev | Analize Hazırlık, Santrifüj | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
6 | Kaynak taraması, ödev | Kanın Bileşenleri ve Flebotomi | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
7 | Kaynak taraması, ödev | Kan Alımı Teknikleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması, ödev | Mikroskop ve Kullanımı | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
10 | Kaynak taraması, ödev | Kan Gruplarının Belirlenmesinde Kullanılan Cihazlar ve Kan Grubu Belirleme | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
11 | Kaynak taraması, ödev | Koagülasyon Cihazı ve Koagülasyon Testleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
12 | Kaynak taraması, ödev | İdrar Analizi Cihazı I | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
13 | Kaynak taraması, ödev | İdrarın Mikroskobik Analizi | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
14 | Kaynak taraması, ödev | Laboratuvar Cihazları I (Saf Su Cihazı, Hemogram Cihazı) | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
15 | Kaynak taraması, ödev | Laboratuvar Cihazları II (Kromatografik Yöntemler, Elektroforez, Otoanalizör) | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar; Prof. Dr. Selda Demirtaş , Prof. Dr. Murat Can , Doç. Dr. Berrak Güven; Nobel Tıp Kitabevleri; 2018. |
Laboratuvar Dünyası-Biyokimya, Mikrobiyoloji ve Moleküler Genetik Uygulamalarının Klinik Laboratuvarlarda Kullanımı; Doç. Dr. Uzay Görmüş; Nobel Tıp Kitabevleri; 2015. |
Biyokimyada Araştırma Yöntemleri; Prof. Dr. A. Süha Yalçın; Nobel Tıp Kitabevleri; 2018. |
Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli); Prof. Dr. İdris Mehmetoğlu; Nobel Tıp Kitabevleri; 2013. |
Schreiner, S., Bronzino, J. D., & Peterson, D. R. (Eds.). (2015). Medical Instruments and Devices: Principles and Practices. CRC Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the field of Medical Laboratory Techniques Program, is based on theoretical knowledge.
|
5 | |||||
2 |
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
5 | |||||
3 |
Gains information about courses outside the field.
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can choose modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field.
|
5 | |||||
2 |
May have knowledge and skills regarding the acquisition and preservation of diagnostic data related to the field.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
5 | |||||
2 |
Can use modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can do individual work in her/his field.
|
5 | |||||
2 |
Can produce solutions when faced with unforeseen situations in applications related to her/his field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains awareness of the necessity of lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
5 | |||||
2 |
Examines on-site processes related to its field in public and private sector organizations.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
5 | |||||
2 |
Uses materials in the medical laboratory in accordance with their techniques.
|
5 | |||||
3 |
Maintains equipment in the medical laboratory in accordance with its techniques.
|
5 | |||||
4 |
Gains the ability to use computers at the basic level required by the field.
|
5 | |||||
5 |
Have knowledge of labor law and occupational safety, environmental protection and quality awareness.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 182 |
Genel Toplam | 182 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |