TR EN

İLK YARDIM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP204 İLK YARDIM 3 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SİBEL HAKLI
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İlk yardımın temel ilke ve uygulamalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.
İçerik: İlk yardımın temel uygulamaları, çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulamaları, kanamalar, zehirlenmeler, acil taşıma teknikleri, kırık , çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulamalarını içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İlk yardım temel ilke ve uygulamalarını bilir.
İlk yardımın temel prensiplerini uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
Yetişkinlerde temel yaşam desteği uygular.
Çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
Solunum yolu tıkanıklığı gibi acil solunum yolu müdahalelerini yapar.
Kanamalara yönelik ilk yardım prensiplerini uygular.
Baş ve boyun yaralanmalarında ilk yardım prensiplerini bilir.
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım prensiplerini bilir.
Zehirlenmelerde ilk yardım uygular.
Acil taşınma tekniklerini bilir ve uygulama becerisine sahiptir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynaklardan okuma İlk yardımın temel uygulamaları -
2 Kaynaklardan okuma İlk yardımda İnsan Vücudunu Tanıma -
3 Kaynaklardan okuma Yetişkinlerde temel yaşam desteği -
4 Kaynaklardan okuma Dış ve iç kanamalarda İlk Yardım -
5 Kaynaklardan okuma Şoklarda İlk Yardım -
6 Kaynaklardan okuma Yanık Donma Ve Sıcak Çarpması -
7 Kaynaklardan okuma Temel Yaşam Desteği Çocuk ve Bebeklerde Temel Yaşam Desteği -
8 Kaynaklardan okuma Zehirlenmeler -
8 - ARA SINAV -
10 Kaynaklardan okuma Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması -
11 Kaynaklardan okuma Tıkanma ve Boğulmalarda İlk Yardım, Hemlich Manevrası -
12 Kaynaklardan okuma Bilinç bozukluklarında ilk yardım -
13 Kaynaklardan okuma Yaralanmalarda ilk yardım -
14 Kaynaklardan okuma Kırık ,Çıkık Ve Burkulmalarda İlk Yardım -
15 Kaynaklardan okuma Acil taşıma teknikleri , Rentek Manevrası -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Temel İlk Yardım Kitabı Erdil-Bayraktar-Çelik 2012
Temel İlk Kitabı Süzen 2014

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
5
2
Area terminology to use it effectively
5
3
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
5
4
Issues related to the field of information and communication technologies to use, professional information in written, verbal / non-verbal communication to transfer through
0
5
Social, scientific, cultural and professional ethical values ​​to express
0
6
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
0
7
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
0
8
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
0
9
Areas related knowledge, skills and competences for lifelong learning to develop personal and professional self-awareness, update
0
10
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
0
11
Ability to work with other health disciplines
5
12
To prepare the operating room for surgical procedures
0
13
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
0
14
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
0
15
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
0
2
Surgeons and other medical staff uses the same language.
0
3
Patient rights are fully commented.
5
4
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
0
5
Patients will keep secret all information.
0
6
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
0
7
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
0
8
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
0
9
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
0
10
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
0
11
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
0
12
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
0
13
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
5
14
Uses surgical instruments and suture throw.
0
15
Makes the lubrication of surgical instruments.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Keeps a high level of motivation.
0
2
Offers creative ideas.
0
3
Listens patiently to find out.
0
4
Information defend with confidence.
0
5
Better understand and organize information.
0
6
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
5
7
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reduce emotional stress.
0
2
Concentration improvement.
0
3
Reduces the error rate.
5
4
Less energy and effort provides better performance.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate and can control himself well.
0
2
Can cope effectively with differences.
5
3
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
0
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identify learning needs and directs the learning.
0
2
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
0
3
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Communicate effectively.
0
2
Learn about professional issues of the era and the information is available.
5
3
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
0
4
Uses Initiative.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
0
2
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
0
3
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
5
4
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
5
5
Act in accordance with the quality management process and solids.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 2 28
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 80
Genel Toplam 80
Toplam İş Yükü / 25.5 3,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0